Wie weet wat mijn paardje heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

squitward

Wie weet wat mijn paardje heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 23:13

nou ik had zonet les, eerste half uur liep ze de sterren van de hemel echt super!! mooi in de krul met een boogje in de teugel echt ze liep prachtig. nou halverwege gaan we altijd even hals strekken lekker teugels los en beetje bijkletsen..

Nou ik teugels weer op maat maken, echt het leek wel een tank ineens!!!
Ik kon er helemaaaaaal niks meer mee, ik kon met men hele gewicht op de teugels hangen en ze liep dwars door, ze wou alleen maar hard.
Dus ik galoperen, echt keihard bokken (doet ze de laatste paar weken altijd al met galop ) echt geen galopsprongen maken alleen maar super hoog bokken dus ik denk, na het galoperen zal het er wel uit zijn ja, niet dus.. nog steeds super hard in de mond..zwaaien met de staart, oren PLAT in de nek echt super verzet toonde ze. pff ik weet het echt niet meer..

Aan de ene kant denk ik, ze is gewoon aant klieren, want eerder was ze ook nooit aan de teugel te krijgen ook altijd een tank zegmaar. En het laatste half jaar loopt ze gewoon perfect, en nu ineens na het hals strekken zegmaar PATS alles weer naar de kloten :S

Maar aan de andere kant.. stel dat ze nu wel iets heeft ze kan het niet vertellen want ze had de oren ook echt plat in de nek en zwaaien met staart enzo, normaal in de omgang is ze ook wel chagerijnig en heel eenkennig, maar met rijden is ze altijd werkwillig en nooit verzet.
Ik vertrouw het niet zo eigenlijk.. of maak ik me weer teveel zorgen?

wat denken jullie?

Het gaat om mijn friese merrie.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:34

Hay Tja een beetje moeilijk om te beoordelen als je het paard niet kent.Ik heb zelf een paard gehad(die deed het wel minder als wat jij schrijft)maar die dacht altijd dat als de teugels lang gingen,en dan bedoel ik echt los dus niet voorwaards neerwaards,dat hij klaar was met het werk.Hij werd dan behoorlijk link als hij weer opgepakt werd.Nu weet ik natuurlijk niet of dat met jou paard hetzelfde is,maar ik ging om het hem af te leren onder het rijden meerdere keren stappen en de teugels los laten.Dan weer oppakken en doorgaan met rijden.Het heeft bij troubadour goed geholpen.Nogmaals,het is heel moeilijk inschatten vanaf hier,maar proberen kan geen kwaad zou ik zeggen.

Mloui

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:43

zoals jij het beschrijft komt het naar mij toe niet over dat je een fijne aanleuning hebt. Ik heb je natuurlijk nooit zien rijden, en ook geen foto's gezien...maar het klinkt mij in de oren als een niet aan het bit zijnd paard. Je beschrijft dat ze eerst in de 'krul' loopt met een boog in de teugels, je paard kruipt er dus achter. Dit is een vorm van verzet. En dat 'tank' achtige is ook verzet, maar dan op een andere manier. Nogmaals...ik zeg alleen hoe het hier op mij over komt! Om te weten of het daadwerkelijk zo is zou ik je moeten zien rijden.

Werk vooral aan de ontspanning, het liefst om te beginnen met een contact teugel, waarbij de hoofd-hals houding niet van belang is. Probeer met zo subtiel mogelijke hulpen te werken! Succes!

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:49

Boogje in de teugel, in de krul en met hele gewicht aan de teugels hangen? Klinkt idd niet als goede aanleuning en als ik een paard was had ik je gelanceerd als je zo hard aan de teugels trok .
Ga je paardje eerst lekker voorwaarts rijden, neusje naar voren en haar contact met jouw teugel laten zoeken, een paard hoort namelijk niet 'in de krul' te lopen, maar ontspannen op eigen benen, mooi voorwaarts en jouw hand opzoekend.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 09:07

orion1996 schreef:
Boogje in de teugel, in de krul en met hele gewicht aan de teugels hangen? Klinkt idd niet als goede aanleuning en als ik een paard was had ik je gelanceerd als je zo hard aan de teugels trok .
Ga je paardje eerst lekker voorwaarts rijden, neusje naar voren en haar contact met jouw teugel laten zoeken, een paard hoort namelijk niet 'in de krul' te lopen, maar ontspannen op eigen benen, mooi voorwaarts en jouw hand opzoekend.

Hoe kan je in godsnaam aan de teugel hangen met je gewicht als er een boogje in hangt??

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:50

was ook al los van elkaar bedoeld, dus lees als:

Boogje in de teugels/in de krul =geen goede aanleuning
en dat aan de teugels hangen bij het lanceer stukkie

Gesnapt nu?

Bramblerose

Re: Wie weet wat mijn paardje heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:55

squitward schreef:
Dus ik galoperen, echt
keihard bokken
(doet ze de laatste paar weken altijd al met galop ) echt geen galopsprongen maken alleen maar super hoog bokken dus ik denk, na het galoperen zal het er wel uit zijn ja, niet dus.. nog steeds super hard in de mond..zwaaien met de staart, oren PLAT in de nek echt super verzet toonde ze. pff ik weet het echt niet meer..

Aan de ene kant denk ik, ze is gewoon aant klieren, want eerder was ze ook nooit aan de teugel te krijgen ook altijd een tank zegmaar. En het laatste half jaar loopt ze gewoon perfect, en nu ineens na het hals strekken zegmaar PATS alles weer naar de stinkmodder :S

Maar aan de andere kant.. stel dat ze nu wel iets heeft ze kan het niet vertellen want ze had de oren ook echt plat in de nek en zwaaien met staart enzo, normaal in de omgang is ze ook wel chagerijnig en heel eenkennig, maar met rijden is ze altijd werkwillig en nooit verzet.

wat denken jullie?

Een paard gaat eigenlijk niet zomaar klieren, dan moet het onbegrip / miscommunicatie zijn of gewoon pijn. Als een paard zoveel bokt in galop, zwiept met staart en oren plat heeft, gok ik op dat laatste. Een rugprobleem. Ik denk dat heel veel paarden een rugprobleem hebben en niet begrepen worden. Als ik jou was zou ik er even iemand naar laten kijken. Bij mijn paard heeft (bokken in galop, zwiepen met staart, oren plat) een osteopaat gekeken, en dat heeft echt super geholpen.
Succes! www.paardenosteopathie.org

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:09

orion1996 schreef:

Gesnapt nu?

ik nu snap

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:19

Ik ben blij dat je in de gaten hebt dat er iets mis is want een paard bokt/kliert niet van plezier, dat zijn hele andere bokjes!

Je paard loopt als ik het goed begrijp de eerste helft van de les achter het bit, wat duidt op het onttrekken aan de hulpen; na de rust heeft ze door dat dat niet helpt en probeert het tegenovergestelde.
Ga als je wilt eens een paar dingen na:
Weet je zeker dat je zadel goed past en ook goed ligt, d.w.z. ACHTER het schouderblad?
Is het zadel de goede maat voor jezelf? Een te klein zadel geeft teveel druk op te weinig rug.
Doet ze het ook aan de longe?
Is je bit of haar gebit scherp?
Als je haar rug borstelt, of met een vinger naast haar ruggegraat van voor naar achter over de rug gaat (stevig!) geeft ze dan tekens van ongenoegen? dan is het tijd voor een GOEDE fysio.

Fijn dat je in elk geval snapt dat er wat aan de hand is, en begrepen hebt en dat je paard probeert je wat te vertellen!

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:56

MaestroE schreef:
orion1996 schreef:

Gesnapt nu?

ik nu snap

toppie

squitward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 17:09

linky schreef:

Je paard loopt als ik het goed begrijp de eerste helft van de les achter het bit, wat duidt op het onttrekken aan de hulpen; na de rust heeft ze door dat dat niet helpt en probeert het tegenovergestelde.

Meerdere mensen hadden al als reactie dat ze achter de loodlijn zou lopen, oke ik zei dat ze met een losse teugel haar 'aan de teugel' had. dat klopt ook, ze is gewoon super aan mijn been en daardoor komt ze lekker in de krul, NIET achter de loodlijn, en ik heb ZEKER nog wel contact met haar mond, ik bedoelde met 'losse teugel' meer te zeggen: lekker aan het been en soepel in de mond.

Er waren ook een paar reacties dat ze denkt dat ik het uitstappen is als ik haar een lange teugel geeft, ik denk ook dat dit het probleem is, dat ze gewoon niet kan hebben dat ze weer aan het werk moet zegmaar. ze word dan ineens een tank en ikkan er niks meer mee :S
Maar goed, dan nog steeds dat bokken in galop, ik ga er zo snel mogelijk een profesioneel iemand naar laten kijken!

Dank je wel voor jullie reacties :D:D!!!!!!

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 01:21

Klinkt een beetje als kissing spines, vaak hebben Friezen een wat holle rug en hierdoor heb je sneller dit probleem. Zal ze dit ook doen als je haar alleen maar lang/ laag rijdt? De ommekeer in het gedrag kan dus zijn dat de doornuitsteeksels van de ruggegraat elkaar geraakt hebben en dat dit zo'n pijn deed dat het dit gedrag uitlokte.

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:40

Het eerste half uur liep ze super, ik denk dat ze dacht dat ze klaar was met werken toen ik haar de lange teugel gaf.. en dat ze gewoon geen zin meer had en zo onder het werk probeerde uit te komen

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:04

probeer i.p.v lange teugel eens met contact teugel te blijven stappen en dan lekker bijkletsen, als je paard niks mankeerd kan dit ook een oplossing zijn.

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:47

jah idd daar dacht ik ook al aan (I) dank je!!

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:54

in de krul is meestal negatief, anders kan je misschien beter in het vervolg even zeggen: aan teugel, anders kan dit op een andere manier overkomen op mensen dan jij het hebt bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:04

Ik denk dat je paard na het halsstrekken dacht, ik ben klaar! en toen moest ze weer aan de bak en daar had ze geen zin meer in, wat ze deed zie ik als verzet. Dominantiegedrag om onder het werk uit te komen.

Ik denk dat je de volgende keer niet zo lang hals moet laten strekken, heel eventjes en weer op pakken en dit opbouwen, zodat ze leert dat halsstrekken niet de beloning is na het gedane werk en dan klaar is.. Als je klaar bent zul je waarschijnlijk ook wel met losse teugel, dus halsstrekkend uitstappen en klaar naar stal.

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 22:28

Ja dat klopt, mijn merrie is heel erg dominant, ze is een alfa merrie en ook onder het rijden 'de baas willen zijn' . Onder het rijden trapt ze ook snel naar andere paarden, ik kan haar niet makkelijk naast een ander paard zetten (in een stand bijvoorbeeld) dan wil ze bijten en slaan met voorbenen enzo. Het is dus zowiso al geen makkelijke tante

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 22:33

saaraah schreef:
in de krul is meestal negatief, anders kan je misschien beter in het vervolg even zeggen: aan teugel, anders kan dit op een andere manier overkomen op mensen dan jij het hebt bedoeld.

Ja ik weet het, daar had ik ook al op gereageerd

squitward schreef:
Meerdere mensen hadden al als reactie dat ze achter de loodlijn zou lopen, oke ik zei dat ze met een losse teugel haar 'aan de teugel' had. dat klopt ook, ze is gewoon super aan mijn been en daardoor komt ze lekker in de krul, NIET achter de loodlijn, en ik heb ZEKER nog wel contact met haar mond, ik bedoelde met 'losse teugel' meer te zeggen: lekker aan het been en soepel in de mond.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:02

squitward schreef:
nou ik had zonet les, eerste half uur liep ze de sterren van de hemel echt super!! mooi in de krul met een boogje in de teugel echt ze liep prachtig. nou halverwege gaan we altijd even hals strekken lekker teugels los en beetje bijkletsen..

Nou ik teugels weer op maat maken, echt het leek wel een tank ineens!!!
Ik kon er helemaaaaaal niks meer mee, ik kon met men hele gewicht op de teugels hangen en ze liep dwars door, ze wou alleen maar hard.
Dus ik galoperen, echt keihard bokken (doet ze de laatste paar weken altijd al met galop ) echt geen galopsprongen maken alleen maar super hoog bokken dus ik denk, na het galoperen zal het er wel uit zijn ja, niet dus.. nog steeds super hard in de mond..zwaaien met de staart, oren PLAT in de nek echt super verzet toonde ze. pff ik weet het echt niet meer..

Aan de ene kant denk ik, ze is gewoon aant klieren, want eerder was ze ook nooit aan de teugel te krijgen ook altijd een tank zegmaar. En het laatste half jaar loopt ze gewoon perfect, en nu ineens na het hals strekken zegmaar PATS alles weer naar de stinkmodder :S

wat denken jullie?

dat heb ik ook met mijn merrie maar dat is omdat ze zoveel impuls heeft als je haar goed bij je hebt doet ze het niet meer, ze heeft nergens last van ze is onderzocht, maar ze is zoiezo actief ik weet niet hoe dat bij jou paardje is,, misschien is het inderdaad goed als je er iemand naar laat kijken,,

zodra ik haar laat galoperen gaat ze er ook voor haha,,
en af en toe gaat ze bokken maar heel laag, dan is ze ook niet uit geweest,,;)

ze kan ook heel lelijk kijken maar dan doe ik iets niet goed, want als mijn instructeur erop gaat zitten doet ze het niet

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:49

Je zegt in je eerste bericht dat je in de les reed.Ik ben erg benieuwd wat je instructrice er van gezegd heeft.Die heeft je zien rijden en gezien waardoor je paard ineens zo veranderde.

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 23:33

Nou ik heb een instructeur geen instructrice
Hij zegt dat ik haar moet blijven rijden, ook als ze zo zit te kloten, gewoon aan het werk zetten..