trage reactie v/d ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

trage reactie v/d ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 15:12

Hoi!
Ik heb een nogal trage reactie met het ontspannen van mn hand als mijn paard ontspant.
Wat ik hiermee bedoel is dat als hij aanbiedt om aan de teugel te gaan ik pas laat ontspan en hij het dus niet meer echt snapt. (het is een M2 paard en ik rijd hem 2 keer in de week, moet zelf nog B starten, hij is dus qua niveau veel verder)
Nu heeft mijn instructrice (van wie tevens het paard is) gezegt dat ik wel kan oefenen : gewoon als op de bank zit bijv met vriendlief een spelletje doen: Handen van elkaar vasthouden, hij knijpt dan in mijn handen en ik in die van hem en als hij ontspant moet ik dat ook ook zo snel mogelijk doen.
Het gaat al wat beter qua reactiesnelheid, maar ik vroeg mij af of er nog meer oefeningen zijn om sowieso mijn reactie snelheid over het algemeen te verbeteren..
Iemand tips?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:02

Ik denk dat het niet alleen gaat om je reactievermogen maar ook om de ervaring. Als je dit paard langer rijdt en je daar langer mee bezig bent, leer je meer anticiperen en eerder aanvoelen wanneer hij gaat ontspannen. Gewoon doorgaan moet oefenen dus
Overigens ben ik zelf van mening dat de ruiter ontspanning moet aanbieden aan het paard zodat hij kan ontspannen en je dus juist moet leren anticiperen op wanneer je druk moet zetten ipv op wanneer je moet ontspannen maar dat is mijn mening alleen maar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:31

Urielle schreef:
Ik denk dat het niet alleen gaat om je reactievermogen maar ook om de ervaring. Als je dit paard langer rijdt en je daar langer mee bezig bent, leer je meer anticiperen en eerder aanvoelen wanneer hij gaat ontspannen. Gewoon doorgaan moet oefenen dus
Overigens ben ik zelf van mening dat de ruiter ontspanning moet aanbieden aan het paard zodat hij kan ontspannen en je dus juist moet leren anticiperen op wanneer je druk moet zetten ipv op wanneer je moet ontspannen maar dat is mijn mening alleen maar

Helemaal mee eens! Ook dat laatste is mijn mening, maar het licht wel aan je paard. Mijn pony maakte namelijk misbruik ervan als ik ontspande, bij Sydney werkt dit erg goed...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:32

Ik ben het ook wel met Urielle eens, maar ben van mening dat de ruiter ook zeker moet leren wanneer hij moet ontspannen. Een seconde te lang druk en je kan opnieuw beginnen.
Dat merk ik zelf ook bij mijn eigen paard.

De meeste ruiters geven onbewust en te lang druk of houden vast, dus daarom vind ik dat het leren ontspannen en toestaan het belangrijkste is. Dat de ruiter daar consequent mee om gaat, want een paard maakt daar snel 'misbruik' van. Alleen komt dit door de ruiter.

Dezelfde oefening kun je ook doen door elkaars hand vast te pakken en je vriend aan jouw hand laten trekken. Op dat moment trek jij met dezelfde druk (dus niet sterker proberen te zijn) terug totdat je vriend stopt en jij stopt dan natuurlijk ook gelijk. Zo boots je de situatie dat een paard hangt wat beter na.

Blijf verder gewoon consequent met rijden. Het heeft gewoon lang de tijd nodig om van een oude gewoonte (te lang vasthouden) af te komen.

Wat je ook kan doen is om in het begin overdreven toe te staan tijdens het rijden. Wanneer jouw paard het vast pakt of gaat hangen hou je dat tegen, wanneer hij los laat sta je toe en met toestaan bedoel ik dan je handen naar voren. Dan heb je maar even geen contact met de mond of wat dan ook, maar zo maak je je paard wel duidelijk dat wanneer hij loslaat jij ook loslaat en dat hij los moet blijven laten. Gaat dit steeds beter dan maak je dit gebaar steeds kleiner totdat het inderdaad een kwestie wordt van wat druk en weer ontspannen.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 23:01

Yenneke: Het gaat al een stuk beter met rijden in het algemeen, (mn houding en beenhulpen etc zijn al een stuk beter) alleen dat ontspannen wil niet lukken(komt wel, misschien denk ik er gewoon te veel bij na). Dank voor de tip, denk dat die het indd wat beter nabootst.

Tess__

Re: trage reactie v/d ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:39

Ik heb hier zelf ook nog veel last van vandaag weer veel op geoefend met m'n les. Maar idd oefenen en beter te snel als te laat loslaten