staken een gedragsprobleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos98

staken een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 14:09

Hallo,

Ik heb al 9 maanden problemen met mijn paard, een merrie van 7 jaar.
Ze begon, ineens met alleen maar staken, nadat ze op een hek was geklapt. zo heb ik 2 weken gestaan en daarna liep ze kreupel.

Ik ben bij dierenartsen geweest en heb daar 5 maanden gelopen en niet gereden. Haar rug zat vast zeiden ze en dit is toen behandeld door een manueel therapeut en toen hebben ze haar rug ingespoten met injecties, dit zijn pijnstillers die na 3 maanden uitgewerkt zouden zijn. Deze zijn in augustus ingespoten.

begin oktober mocht ik weer gaan rijden. In december begon de ellende met staken weer, eerst 1 keer per uur toen 2 keer en toen weer hele tijd. (die 3 maanden waren dus voorbij)
Ik ben terug gegaan naar de dierenarts, deze dacht nu dat het door het zadel kwam haar schoft was erg pijnlijk
en vond haar links voor en links achter niet helemaal goed lopen.
Klinisch kwam ze niet door de keuring heen.
Ik kreeg metacam mee en moest 3 weken los gooien en aan longeerlijn lichte bijzet.
Haar gedrag werd alleen maar erger en zelfs staken aan longeerlijn met en zonder bijzet. En als je in buurt kwam viel ze je zowat aan en beet ze. Dierenarts gebeld en die zei: laat haar maar helemaal met rust tot je weer terug moet komen over 2 weken.

Na veel overleg met instructrice en stalgenoten ben ik naar een andere dierenarts gegaan

Die zei: niks met zadel te maken en alles was goed volgens hem. (nu heeft ze wel 2 weken rust gehad)
En volgens hem was het echt karakter. Nu moet ik 2 weken rijden met metacam en doet ze dan normaal is er wel ergens pijn doet ze met pijnstillers ook zo raar en staken dan zegt hij is het puur gedrag.
Wel denk hij aan het linkerachterbeen een lichte neurologische afwijking te zien en had hij het over een kram(p) been?? (kan iemand mij vertellen wat dit is?)

Nu is mijn vraag: kan dit? k weet niet echt niet meer wat ik nog moet doen. Op de foto's is alles goed.

wie heeft er een tip voor mij??

alvast bedankt!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:24

mag ik vragen wat een metacam is?

Het kan zijn dat het in gedrag is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat het is begonnen na 'pijn'.
Maar verder heb ik er niet echt verstand van?

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:31

Ik zou je een fysio aanraden, die heeft bij mijnpaard ook een vaag probleem opgelost, die van mij was steeds een beetjeonregelmatig niet echt kreupel en staakte en bokte veel. Heb nu nergens meer last van. Als ikdit zo lees denk ikniet dat het karakter is tenzij de het erg moeilijk vind wat je vraagt of het niet snapt.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:37

Jeetje wat een lastig probleem zeg! Vergeet niet dat een paard zich kan conditioneren, dus zelfs als de pijn onderdrukt wordt, kan het een gewoonte zijn zich zo te gedragen. Een paard gedraagt zich alleen niet zo omje te pesten of om vervelend te zijn. Mijn mening is dat er echt wel nog iets aan de hand moet zijn... Misschien moet je je paardje eens laten behandelen door een osteopaat (www.paardenosteopathie.org) en daarna weer helemaal met de basis, grondwerk, wandelen etc beginnen. Misschien associeert ze alles wel met pijn, jou ook!
Veel sterkte en succes en hou ajb in je hoofd dat ze het niet express doet en altijd met een reden!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:29

ik zou er een ostheopaat bij halen, die kunnen net iets meer als een fysio...

Goofy44

Re: staken een gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:16

Een paard kan afwijkingen in de stand en de beweging hebben waarvan de oorzaak niet ligt in het achterbeen of de -benen met die afwijking. Als een achterbeen overdreven hoog wordt opgetrokken in rust dan is dat kramperigheid, een hoog naar voren geplaatst been is hanetred. Je ziet het meestal alleen in stap. De oorzaak ligt in de zenuwgeleiding van het paard. De zenuwen geven vanuit het ruggemerg dan een te sterk signaal door.

Een paard met kramperigheid hoeft geen belemmeringen voor het rijden te geven. Ik zou aan de DA vragen wat je wel en niet kan doen en wat goede oefeningen voor het paard zijn.

Voor staken, moet je eerst pijn en discomfort bij het paard uitsluiten. Een paard zonder pijn, kan wel het gedrag dat hoort bij eerder opgedane pijn vertonen. Het paard conditioneert dan zijn gedrag. Dat gedrag kan in staken resulteren. Hoe je het staken kan oplossen is afhankelijk van de situatie.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:26

Suleika schreef:
mag ik vragen wat een metacam is?

Metacam is een pijnstiller.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:44

Ik zou ook zeggen: probeer een osteopaat. Die kunnen blokkades in het lichaam voelen en opheffen waar een diernarts dat niet kan. Ze kunnen echt de oorzaak wegnemen ipv symptomen bestrijden (wat pijnstilling in mijn ogen is). Dierenartsen kunnen wat met ontstekingen, ziektes e.d., maar vage bewegingsklachten kunnen ze vaak niet direct lokaliseren of oplossen.
Mijn paard had ook problemen en liep er onregelmatig van. De dierenarts constateerde een minder beweeglijk SI-gewricht en verwees me zelf al door naar een alternatieve behandelaar. Ik heb een osteopaat geraadpleegd, die constateerde een scheef heiligbeen en nog wat andere blokkades en kon deze ook weer opheffen. Mijn paard loopt nu weer goed.

Ik zou niet gelijk van een gedragsprobleem uitgaan, vooral omdat het zo duidelijk na een val begonnen is. Dat ze het niet kunnen vinden wil niet zeggen dat het er niet is!

www.osteopathiepaard.nl (dacht ik zo uit mijn hoofd) zijn ook goeie osteopaten. Kost 60 euro, maar ik zou het er een keer aan wagen!

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:06

Hier heb ik onlangs ook nog een topic over gehad, een maand geleden ongeveer, misschien kan je hem nog ergens terugvinden ofzo. Mijn paard loopt inmiddels overigens weer helemaal prima, én op mijn manier (ontspannen, voorwaarts-neerwaarts, zonder staken en gek doen).

- Laat haar tanden voor de zekerheid een keertje extra nakijken.
- Haal er een osteopaat bij; Zoals al eerder is gezegd, die kunnen gemakkelijk blokkades in het lichaam van het paard opsporen en doen relatief weinig ingrijpende dingen.
- Verder rust, en werp ook eens een kritische blik op je eigen rijstijl, die kan soms namelijk veel van het vertoonde gedrag veroorzaken.

Succes!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:55

idd eerst alles uitsluiten
tanden na laten kijken ,osteopaath ,fysio
ik weet niet waar je woont
maar als de de moeite wil doen ga dan met je zadel naar van Triest in Meppel, deze is goed en goedkoop
hij probeert je niets aan de smeren
en kan zelfs je eigen zadel (mits van een goed merk) verbouwen tot een perfect passend zadel (kosten150/200 euro)
dierenartsen kunnen over het algemeen niet beoordelen of je zadel wel of niet goed ligt
ook een myler bit kan in sommige gevallen een verschil geven van een dag en een nacht
lees maar
viewtopic.php?f=10&t=533501&hilit=
pas als alles in orde is kun je weer verder