Dominantie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ippolata

Dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:52

Een dominante merrie kan behoorlijk lastig zijn, iemand tips om beetje meer respect te krijgen?

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:02

probeer haar met grondwerk te laten accepteren dat ze jouw moet volgen. Dat is het eerste dat ik zou doen.. Met lichaamstaal haar onder controle krijgen.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:08

helmaal met casca eens dit is de bassis dus beginhier mee :0

tarzansammer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:13

daar ben ik het ook mee eens zij moet op jou letten en ''achter je staan en niet voor je staan''
op mijn stal staat ook een hele dominante maar die word niet verteld waar zijn ''plaats'' is en nu is het zo erg da als hij geen zin heft om zijn stal uit te komen dan draait hij zijn komt en haalt hij uit
echt heel vervelend
daarom is het belangrijk er voor te zorgen dat ze je respecteert en accepteert

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:56

Casca schreef:
probeer haar met grondwerk te laten accepteren dat ze jouw moet volgen. Dat is het eerste dat ik zou doen.. Met lichaamstaal haar onder controle krijgen.

ben ik al een tijdje mee bezig doet ze ook ontzettend goed (heb ook cursus gevolgd bij emiel voest) dan accepteerd ze het ook maar onder het rijden is het wat anders

ook op stal ben consequent en hebik haar onder controle alleen bij rijden ontbreekt het nog wel eens

XxLiEsJuHhxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:02

misschien kan je een yoin up doen ik weet niet op je weet wat dat is maar daarmee kan je zo'n band krijgen dat ze je helemaal vertrouwd en jou als baas zien misschien heb je er wat aan

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:06

XxLiEsJuHhxX schreef:
misschien kan je een yoin up doen ik weet niet op je weet wat dat is maar daarmee kan je zo'n band krijgen dat ze je helemaal vertrouwd en jou als baas zien misschien heb je er wat aan

lees hierboven... doe ik al vaak

XxLiEsJuHhxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:09

haha oke was een tip hoop dat t beter gaat;)

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:13

Ik heb er ook zo een, ik kan alleen maar zeggen dat je er zo streng en consequent mogelijk mee moet zijn. Als je ze een vinger geeft pakken ze je hele hand. En duidelijk zijn vind ik erg belangrijk.

Anoniem

Re: Dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:50

Ik verzorg en rijd een zenuwachtige dominante merrie, ga dit topic ook zeker volgen.
Ik doe nu elke keer voor of na het rijden wat grondoefeningen, wat steeds beter gaat.
Gewoon rondjes in de bak gaan lopen aan een halster en touw. Laat het touw lekker losjes hangen.
Zet jij een stap opzij, moet zij een stap opzij doen. Ga je langzamer/ sneller lopen, moet zij ook langzamer/sneller lopen. Ga je stilstaan, moet zij dat ook dan. Luistert ze niet? Rukje aan het halstertouw.
Dit is echt de basis en dat doe ik nu veel met haar en ik zie al resultaat!
Hebben jullie nog meer oefeningen?

Foresttravel

Re: Dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:42

zie verschillende topics over natural horsemanship (natuurlijk rijden of natuurlijk ruiterschap) maar je wil een tip:

ga een tidje veel wandelen met je paard. gewoon lekker uitlate.
zorg dat je altijd voor het paard loopt. met een hastertouwtje in je hand. dat vastgemaakt is aan het halster van eht paard.

op deze manier regel jij het tempo en de richting. het dier volgt je
op deze manier laat jij zien dat jij de baas bent.

succes ermee.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:02

Niet over je heen laten lopen en heel consequent grenzen stellen.