Hoe weet je of je genoeg druk op de teugels hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Hoe weet je of je genoeg druk op de teugels hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 14:54

heey bokkers,

Nou ja zie mijn vraag in de titel: Hoe weet je of je genoeg druk op de teugels hebt? Natuurlijk weet ik dat je teugels niet moeten klapperen en dat het geen waslijnen mogen zijn. Ik had ze van de week naar mijn mening er goed bij en mijn instructrice beweerde dat mijn teugel klapperde. Wie herkent dit of heeft er iets op te zeggen?

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:03

Als je je paard met je been naar een ontspannen en meegaande hand drijft, klapperen de teugels nooit. zorg dat je altijd mee gaat met de beweging (dus je handen niet vast zetten). Drijven is dus heel belangrijk om een goede aanleuning te krijgen. Vraag aan je instructrice of ze even precies uitlegt hoe je die fijne verbinding kan krijgen, dan komt het vast wel goed succes

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:55

is niet te zeggen, is voor elk paard anders. Basis is wel dat je a) een contact teugel moet hebben, dus geen waslijntjes en b) dat je niet als ruiter het gevoel moet hebben dat je paard zwaar in je handen hangt. Je moet niet spierpijn in je armen krijgen van de druk. En mijn persoonlijke mening is: minder is beter, maar wat minder is, moet je zelf uitmaken!

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:43

als je gewoon de teugels duidelijk in de hand hebt en je paard of pony loopt aan de teugel ligt het toch goed...
Je moet je instructeur vragen waarom iets is al je het niet weet, daarmee sta je echt niet voor gek hoor en je instructeur ziet dan ook dat je wilt leren...
dus positief voor beide

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:43

Zo lang ie niet achteruit gaat lopen is het o.k. zei mijn instructeur altijd.
Maar gekheid natuurlijk. Deze vraag is moeilijk via mail uit te leggen. Beter is deze vraag aan je instructeur te stellen.

Nina_Chicka

Re: Hoe weet je of je genoeg druk op de teugels hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:45

Elk paard is anders dus hier is geen standaard antwoord op.
Ik zou deze vraag gewoon aan je instructrice voor leggen want zij is immers degene die jou helpt.
Succes!

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:15

Teugels moeten aanvoelen als een stuk elastiek,bij het ene paard is het een dekensingel elastiek,en bij het andere paard onderbroeken elastiek,een groot verschil in gevoel,maar elastiek.Er mag nooit zo aan getrokken worden dat de rek eruit is ,en nooit zo los hangen dat je het hoofd van het paard niet meer in je handen voelt bewegen.(mits je vrije teugel geeft natuurlijk)Maar ook hier weer vraag het aan je instructrice die staat er niet voor niets.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:37

zo min mogelijk! zoek een verbinding die net niet doorhangt, hou het op 100 gram....

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:40

je kunt het niet in grammen uitdrukken, en zo min mogelijk klopt al helemaal niet !

de juiste druk is een aangename druk, en het is pas 100 % in orde als je in je hand voelt dat je meer been geeft
dat wil pas zeggen dat je van je been naar de hand toe rijd
als je vanuit je been drang naar voren opwekt, en deze weerstaat met een ontspannen hand, en het paard hierbij op een aangename wijze op twee teugels gaat lopen, pas dan heb je het juiste gewicht in je hand.
zo min mogelijk druk is helemaal niet goed, want dan loopt je paard in een zogenaamde nepkrul.

als jouw instructie zegt dat jouw teugels klapperen, moet ze jou ook vertellen wat je eraan moet doen, en jou ook leren voelen wat aanleuning is.
kan ze dit niet, neem dan een ander in de hand.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:47

crossmonster schreef:
zo min mogelijk druk is helemaal niet goed, want dan loopt je paard in een zogenaamde nepkrul.

Dat lijkt me een conclusie die iets te kort door de bocht is. Je kunt ook met weinig of geen druk rijden zonder dat het paard in de nepkrul loopt. (Denk bijvoorbeeld alleen maar aan vrije stap of uitstappen)

Ik wil niet zeggen dat je zonder druk moet rijden, maar wel dat je ook zonder druk kunt rijden zonder dat dat leidt tot een 'nepkrul'.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:53

oke shadow je hebt gelijk, maar mijn post slaat op de post die iemand gaf, die zei dat je zo min mogelijk druk moest hebben en dat is gewoon niet waar.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:01

crossmonster: ik denk dat dat afhangt van je hele rijstijl. Bij Western is het wel gewenst, ruiters die endurance rijden zullen dat ook vaker zo doen: alleen druk als je ook daadwerkelijk reactie wilt. Het is niet de klassieke-dressuur-methode, maar niet per definitie fout.

Nina_Chicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:51

crossmonster schreef:
oke shadow je hebt gelijk, maar mijn post slaat op de post die iemand gaf, die zei dat je zo min mogelijk druk moest hebben en dat is gewoon niet waar.

Het is denk ik maar hoe je het bekijkt.. In de dressuursport moet je aanleuning hebben wat weer niet wilt zeggen dat je een constante druk moet voelen.. juist minimaal!
Bij andere takten zal druk weer juist wél van belang zijn.

Ik denk niet dat die opmerking voor alle paardensporten kan gelden.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:45

Wat mij betreft gaat het om de dressuur maar het is natuurlijk altijd interessant om meer te weten te komen.

Bedankt voor alle reacties.