Paard staat niet stil met opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannes

Paard staat niet stil met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 14:53

Ik heb het volgende probleem met de 5 jarige KWPN-ruin die ik rijd.

Met rijden is hij super braaf en loopt prima, het probleem is;

ik kom er bijna niet op.

Hij is behoorlijk groot en ik ben niet zo lang. Zonder opstapje kom ik nauwlijks bij de beugels en moet ik zoveel kracht zetten dat ik het hele zadel (en dus ook zijn rug) scheef trek. Dit lijkt me niet goed, bovendien als ik dan eenmaal in het zadel kom ben ik nog erg uit ballans. Op deze manier heb ik er al een keer naast gelegen omdat hij wegdraafde terwijl ik nog niet zat. Hij blijft niet stilstaan om rustig en beheerst op te stijgen.

Maar met een opstapje werkt het ook niet, omdat hij niet stil blijft staan. Hij draait steeds weg of loopt achteruit. De enige manier is om iemand hem vast te laten houden naast de stoel en dan blijft hij wel staan. Maar het is niet handig om altijd iemand nodig te hebben om op te stijgen.

De laatste tijd stijg ik op vanaf een stoel, terwijl iemand hem vasthoud. Zodra ik eropzit beloon ik met een snoepje. Dit lijkt te werken maar als ik alleen ben blijft hij weer niet stil staan.

Wie heeft er een tip voor me?

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:57

rustig blijven, in een hoek zetten of vast laten houden door een ander. Die ander kan dan na een tijdje er alleen bij blijven staan, en alleen het paard vastpakken indien nodig, steeds vaker los en op den duur kan die persoon er eerst 1 stapje bij vandaan gaan staan, dan 2 en zo verder.... Paard is een routine dier, leert van steeds weer herhalen.

gootje12

Re: Paard staat niet stil met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:23

leer hem eerst aan de hand stil staan,met zadel op, en snoepjes.Gaat dat goed,geef je hem voor je opstapt een snoepje,zodat z`n aandacht bij jouw is,dan stap je op je opstapje ,weer een snoepje,gaat dat goed, probeer je op te stappen met het opstapje,als alles goed is gegaan geef je weer een snoepje en laat hem nog even wachten met wegstappen. het kost tijd ,maar zo het ik al heel wat paarden leren stil staan in mijn eentje.

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:17

Ik heb het nooit met snoepjes geprobeerd, omdat dit ook niet helemaal goed is lijkt mij. Wat ik veel deed is eerst netjes stil laten staan, niet in de hoek want dan voelt je paard zich opgesloten. Daarna je voet in de stijgbeugel, loopt je paard weg, dan laat je hem rondjes om je heen draaien. Als in je stijgbeugel of je zit er net op en hij loopt dan weg, er weer van af en weer rondjes laten draaien. Hij mag pas wegstappen als jij hem daar de hulpen voor geef en door het rondjes laten draaien, krijgt hij vanzelf wel door dat hij alleen zichzelf ermee heeft.

Veel succes in ieder geval....

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:20

Ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn merrie, gek werd ik ervan!!
Heb toen gewoon hele lessen alleen aan het opstappen gewijd, door wijze van: voet in de stijgbeugel, belonen, gewicht in de beugel, belonen, hangen in het zadel, belonen, zitten, belonen.
En nu moet ik haar eerst wakker maken voordat ik opstap, omdat ze gewoon nog amper oplet.

Veel oefenen, en heel veel geduld hebben!

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:25

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:35

als ze wegloopt, direct stil zetten en boos doen, en als ze wel blijft staan, direct belonen

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:47

Hoe ik het bij de mijne opgelost heb, gewoon telkens terug zetten (achteruit) en dan heeeeel rustig weer opstappen, en als ze weer draaide zette ik haar weer terug, en dan weer opnieuw. Opeegegeven moment was ze het zat en stond ze stil daarna duurde het steeds korter

Maar, zij kende wel al het commando blijf vanaf de grond. Als ik zeg blijf moet ze ook echt blijven staan, ook als ik rondjes om haar heen loop of onder haar door ga bij wijze van spreke, dus dat commando gaf ik ook, en terug zetten was daarom wel makkelijk, ze wist namelijk ook wel dat ze moest blijven staan

Ze kent het zo goed, een keer onder het rijden liep mijn hond achter me aan in de bak, maar dat mag deze niet. Dus ik werd boos op de hond, en liet het paard achter de hond aan rennen om hem de bak uit te jagen, en toen wij bijna bij het hek waren sprong ik eraf (nog in draf) en ik zeg blijf tegen mn paard en ze stopt en blijft bewegingloos staan, met haar oortjes naar voren zo van 'doe ik het nu goed'?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:13

Reacties graag in het topic dat Kellebel88 noemt, hier een slotje.