Hoe logisch is een wissel voor een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Hoe logisch is een wissel voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:18

Tja, 't is niet echt een rijtechnisch probleem, even een rijtechnisch vraagje.

Omdat ik nogal last van mijn rug had, ging mijn instructrice de laatste keer op mijn paard.
Was niet de eerste keer dat ze erop zat, ze stapt er wel vaker op om even 'te voelen' of om Mulan iets duidelijk te maken.
Mulan is 5, ik ben zelf in mijn lessen bezig met (ja,ja, iedere les weer) de basis en de oefeningen die ik daarnaast doe zijn momenteel SBW, wijken en kleine stukjes iets verzamelen in galop.

Nou zat mijn instructrice een beetje te spelen met Mulan. Kijken wat ze allemaal oppikte. Ik had een gesprekje met haar in hoeverre duidelijk communiceren met je paard van belang was bij het aanleren van een nieuwe oefening en hoe uitermate verwarrend (ongemerkt) tegenstrijdig gegeven hulpen bij het aanleren van een oefening zijn.
Om te demonstreren dat een paard (wanneer hij daar fysiek aan toe is) veel begrijpt MITS de hulpen duidelijk worden gegeven, liet ze Mulan een aantal keer een wissel springen.
Ik was stomverbaasd dat dat ging.
Op iedere willekeurige plaats sprong ze hem, netjes in één keer. Af en toe wisselde ze van hand, reed dan door in contragalop en wisselde weer van hand zonder te zijn omgesprongen, ging terug naar draf, sprong nog eens aan, wisselde een keer op de lange zijde... het was duidelijk te zien dat Mulan snapte wat de bedoeling was.
Natuurlijk, de hulpen waren overdreven zichtbaar, de eerste keer werd ze te wat te zwaar en zocht ze steun op haar hand, vervolgens versnelde ze een beetje na de wissel, maar de laatste wissels waren echt netjes. Mulan had er duidelijk lol in en was heel ontspannen.

Ik had verder niet de ambitie om dat zelf eens te gaan proberen en we gaan er nog LANG niet mee aan de slag in de les, maar ik was gewoon erg verbaasd dat ze direct begreep wat de bedoeling was.
Vandaar mijn vraag: voelen de hulpen voor een wissel zo logisch aan voor een paard dat hij direct snapt wat er verwacht wordt?

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:22

Ik denk het wel, als je paard je gewone hulpen om aan te springen goed snapt, kan hij het wel.

Stel daj je je binnenbeen naar achteren legt en en met je buitenbeen druk geeft, dan springt je paard automatisch aan in contragalop.

Mijn paard was eens los aan het galopperen in de piste, en ze maakte constant achtjes en ongeveer bij X wisselde ze mooi van galop. Dus het is iets dat ze uit zichzelf doen.

Ik heb het dan maar eens geprobeerd onder het zadel en ze deed het ook. (is bij die ene keer gebleven want ik wil eerst andere dingen er goed inkrijgen voor het moeilijkere werk begint).

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:21

ligt eraan wat voor paard je hebt.
Die van mij was zo traag in het achterbeen en was op de een of andere manier niet zo bewust van zijn achterbenen dat hij alleen maar boos werd als ik hem het vroeg.
Als hij losloopt wisselt hij ook alleen maar wanneer hij zo snel gaat dat hij plat door de bocht gaat. op de een of andere manier kwam er dan wel feedback vanuit die achterhand en was hij wel sneller in het achterbeen.
Flink achter zijn broek aan gezeten. en nu springt hij de wissels probleemloos. Tot om de 3 passen.
Om het een beetje samen te vatten: barco snapte het wel, maar door zijn beperking in zijn lijf kon hij het toen nog niet.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:19

Je ziet de meeste (handige vlugge) paarden op de wei zich ook suf wisselen, dus de beweging is vaak al wel ingebakken zeg maar. Bij paarden die van zichzelf zo handig en vlug zijn kan je al heel snel wissels rijden, ik deed het ook vaak met 3-jarigen, gewoon los en ontspannen de diagonaal op, beentjes eraan en kijken wat ze doen. 9 van de 10x springen ze dan om! Als ze het eenmaal doorhebben hoef je de hulpen maar te geven. Zo heb ik ooit een paard de wissels tot om de 2 aangeleerd, of eigenlijk hij mij, die was zo vlug van achter en goed aan het been, die snapte het idd gewoon.

Mijn eigen paard is een stuk minder handig en die zal ik veel beter moeten voorbereiden wil ik daar een wissel mee kunnen springen.

Jij zal een paard hebben dat lekker vlug is in zijn achterbeen en goed aan de hulpen, dan is zo'n wissel inderdaad snel gemaakt. En als je de hulpen heel goed kunt geven dan ben je ook al een heel eind op weg ja.

Imago01

Re: Hoe logisch is een wissel voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:42

Ik ga helemaal mee met wat hierboven ook omschreven staat.

Als het paard (van nature) al redelijk in balans is in de galop en als jij als ruiter altijd duidelijk bent (geweest) in je beenhulpen, is een wisseltje springen echt niet moeilijk hoor. Ik denk dat er meer ruiters zijn die er moeite mee hebben, dan paarden! Het gaat absoluut om de juiste timing van de ruiter.
Mijn merrie kon ongeveer 4 maanden nadat ik haar had ingereden ook de wissels al. Toen gewoon af en toe eens voor de fun meegepakt tijdens het rijden. Dit is helemaal niet zo verschrikkelijk bijzonder hoor, terwijl er veel mensen zijn die er wérkelijk op kicken (vooral bij eventuele verkoop van het paard) omdat er ook veel paarden zijn die veel moeite hebben met de wissels (overkruist, na-springen en 'in 2-en') en het voor de hogere sport toch wel vereist is dat je paard een nette wissel kan springen.
Mijn merrie is inmiddels al iets verder in de training. De nadruk ligt absoluut niet bij het springen van de wissels. Daarentegen weet ze al prima het verschil tussen de contragalop, een vliegende en een eenvoudige wissel.
Als je een paard koopt waarmee je van tevoren als doel hebt om 'hoger in de sport' te komen; móet je hem/haar gewoon los hebben gezien om te kijken of hij/zij 'van nature' al makkelijk de wissels springt! Dat was dan ook absoluut één van de dingen waarop ik lette bij de aankoop van mijn jonge merrie....
Bij een veulentje kan je dit zelfs al redelijk bepalen...

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:46

Tsjah.. je zou zeggen dat het logisch is, maar er zijn al zoveel paarden/pony's die niet begrijpen wat je bedoeld bij 'gewoon' aan springen, laat staan bij overspringen. Het verschilt per paard denk ik.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:44

Een paard kan van nature al schakelen en wisselen in galop. Vaak gebeurt dat wanneer ze de andere kant op gaan en meestal gebeurt het wisselen op de voorhand.
Aangezien wij in de dressuur het wisselen vanuit de achterhand willen laten plaatsvinden, zullen we de paarden daarvoor moeten trainen. Als eerder gezegd kunnen sommige paarden dat heel gemakkelijk en leren ze snel, de andere paarden hebben daar wat meer tijd voor nodig.
Je hebt blijkbaar een getalenteerd paard dat snel leert. Je geeft zelf aan dat je daar nog niet mee bezig zal gaan, succes verder met het opleiden van je paard.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:29

HAHAHA, de trainer zei altijd dat mijn paard een "lead changing machine" was.
Hij changeert van nature heel erg makkelijk, wel handig in de reining. Wissels om de 2 passen gaan super, wordt beetje heet ervan maar dan gaat het beter.

Andere paarden hebben er duidelijk geen aanleg voor en moet je het echt bewust leren... ligt dus ook een beetje aan het paard..

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 23:55

Randy01 schreef:
Als het paard (van nature) al redelijk in balans is in de galop en als jij als ruiter altijd duidelijk bent (geweest) in je beenhulpen, is een wisseltje springen echt niet moeilijk hoor. Ik denk dat er meer ruiters zijn die er moeite mee hebben, dan paarden! Het gaat absoluut om de juiste timing van de ruiter.

Nou ja, het zegt dus veel over mij als ik met grote ogen sta te kijken naar 'het kunstje' dat mijn instructrice eruit rijdt.
Ik kan het niet, ik weet niet hoe het voelt en over het algemeen begrijpt mijn paard me helemaal niet direct als we aan iets nieuws gaan beginnen.
Nou wist ik al wel dat dat waarschijnlijk erg veel met mijn rijkunsten (of gebrek daaraan ) te maken had, maar om dat dan nog even zó duidelijk voor je ogen bevestigd te zien worden...Hahaha, dat maakt je dan weer even goed duidelijk aan wie het ook alweer ligt als je nieuwe oefening verre van vlekkeloos verloopt.

Overigens, dat de beweging op zich goed uit te voeren was, wist ik wel. Als ze aan de longe verkeerd aanspringt en ik zeg: "Fout" dan springt ze ook om. En dat gaat redelijk soepeltjes!

Wat me meer verbaasde was dat ze de hulpen in één keer aan de juiste handeling koppelde; nl, het omspringen. Vandaar mijn vraag: zijn die hulpen echt zó logisch dat een paard idd gelijk denkt: O ja, wacht even... hoppa... zo... voor elkaar!
Maar goed, Randy zei al dat je daarbij erg goed moet timen.. en daar hebben we dan al één van de redenen waarom ik voorlopig nog maar even van de wissels afblijf.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:17

Komt vanzelf wel hoor! Echt waar Ik heb niet in je profiel gekeken en ik weet niet op welk niveau je nu rijdt, maar als je wat verder komt tijdens je training en als je dingen meer bevestigd hebt (en waarschijnlijk meer voor jou dan voor je paard omdat jij denk ik een bovengemiddeld intelligent paard hebt) dan worden die wissels een eitje voor je. Zéker omdat jouw paard het al zo lekker heeft opgepakt.

Daarentegen ken ik ook iemand die verder een leuk stukje kan sturen, rodeopaarden zijn een uitdaging voor haar, maar die wissels....die zal ze nooit (of: echt niet snel) leren en dat ligt aan het gebrek aan timing. Je moet de galop echt heel goed kunnen aanvoelen en precies weten wanneer je de hulpen geeft.
Het moeilijke voor iemand die het nog nooit gedaan heeft is de combinatie van de hulpen en vaak zie je dan ruiters de mist ingaan omdat ze te laat omstellen, te veel omstellen (met andere woorden, hoofd van het paard gewoon omtrekken in de bocht) en dan ook nog eens te laat zijn met het omleggen van de benen.

Maar goed, niet gevreesd, dit komt vanzelf wel hoor. De eenvoudige wissels zijn trouwens een leuke voorbereiding hierop!