In de bak lief, buiten een ramp.. Help! Wat te doen..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

In de bak lief, buiten een ramp.. Help! Wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 12:26

Hallo iedereen..
Ik zit met een probleempje.. Mijn paard is in de bak echt super lief, doet geen vlieg kwaad maar buiten is dit een ander verhaal..
Als ik buiten rij en ik ga draven, begint hij altijd enorm te bokken en niet gewoon 1 onschuldig bokje, nee 10 hoge bokken achterelkaar.. Het maakt niet uit of er een ander paard bij is of niet, of hij voorop rijdt of niet, hij doet dit altijd.. HIj is wel 100% verkeersmak, hij schrikt nergens van, een vrachtwagen kan zo langsrijden. Maar zodra ik draaf begint hij heel erg te bokken. IK ben niet snel bang maar zoals hij dan doet is echt gevaarlijk en hij stopt pas als ik ernaast lig.
Zijn oren zijn altijd naar voren tijdens het bokken dus ik denk niet dat hij het gemeen bedoeld.. Maar dit is echt niet leuk, hoe kan ik dit stoppen? En wie heeft er tipt hoe ik hier mee om moet gaan? Want elke dag in de bak rijden is toch ook niks.
Alvast bedankt!

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:31

Pff wat lastig he! Het enige wat ik kan bedenken is gewoon stug doorgaan met buiten rijden en hem er een soort van ' doorheen' rijden.. is het niet gewoon pubergedrag? (hoe oud is ie>!?)

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:33

Is je paard wel gewend om naar buiten te gaan? Ik heb mijn paardje pas een jaar en hij is daarvoor nooit naar buiten geweest. Nu sta ik sinds een paar maanden op een locatie waar ik ook de mogelijkheid heb om het bos in te gaan. Ik merk gelijk aan zijn gedrag dat hij het doodeng vindt. Ik heb toen 4 x met mijn hoofd tussen de takken gezeten, omdat hij stijgerde. Hij raakte zo in paniek dat hij alleen maar in een volle galop naar huis wou en ik hield hem tegen. Nou dat ging dus mis. Nu heb ik er met verschillende mensen over gepraat en die zeggen allemaal dat het heel langzaam opgebouwd moet worden. Dus ik ben nu al 2 weken bezig, met ongeveer 2 a 3 x in de week naar buiten en alleen maar stappen aan een ontspannen teugeltje. Op die manier gaat het nog. Je moet paarden gewend maken aan het gedreag dat ze goed doen door miss wel extreem te belonen. Ik praat continu op een goedkeurende toon tegen hem als we buiten zijn. Zolang hij niet stijgert of rent is ie braaf. Wordt ie drukker, dan laat ik hem halthouden, beloon hem en begin weer 'opnieuw' bij de basis. Ik negeer fout gedrag. Weet natuurlijk niet precies wat er zich in het hoofd van jou paardje afspeelt, maar miss heb je wat aan mijn verhaal...

Succes..

Greetzz..

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 12:34

Hij is 11 jaar.. En heeft het altijd al gedaan, heb hem zelf ingereden..Maar hij heeft het dus altijd al gedaan.. Er stug door heen rijden is opzich een optie, maar ik stopt nooit als hij begint te bokken, ik rij gewoon door... Maar hij gaat ook door..

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 12:35

Nee hij gaat al vanaf veulen af aan naar buiten... En aan de hand doet hij het ook, als hij merkt dat hij moet draven gaan die oren recht naar voren, staart omhoog en daar gaat hij...

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:38

Jeetje wat een lastig iets he?! Ik zou het niet weten, misschien heeft hij last van de ondergrond als je buiten rijd? Ik zou het echt niet weten... Succes in ieder geval!

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 12:41

Dankjewel.. Sja ik draaf alleen op ruiterpaden, dus dat is ongeveer de zelfde ondergrond als in de bak..
Sja, het is zeker lastig en erg jammer want ik zou graag plezier willen hebben in buiten rijden, ik was ook een keer naar het strand geweest en dat was ook al 1 en al ramp.. Erg jammer.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:35

Doet hij het ook als je eerst in de bak rijdt en vervolgens nog een rondje buiten maakt?

Het klinkt puur joligheid omdat je paard het erg leuk vind om buiten te lopen; dan zou theoretisch toch minder moeten worden als het 'gewoon' wordt om een buitenrit te maken. Al klinkt het nu alsof je juist altijd veel buiten hebt gereden, waardoor er geen aanleiding voor dit gedrag zou moeten zijn...

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:39

en heb je wel eens geprobeerd om hem extra voorwaarts te rijden?
er is een kans dat hij dan geen tijd meer heeft om te blijven bokken.

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:40

Een kennis van mij heeft dit probleem ook. Haar paard is nu 4 ofzo en in de bak rijdt ie keurig maar als ze naar buiten wil is het echt een poedersuiker beest om het zo maar te zeggen. Bokken stijgeren keihard in galop terug naar huis rennen. En dit doet ze iedere keer. Iemand anders heeft het ook nog geprobeerd maar ze bijft het doen.

blackfoot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:42

Misschien zou je het inderdaad heel vaak moeten gaan doen, buitenrijden. Net zoals Javayo zegt, na het rijden in de bak nog even buiten uitstappen ofzo. Ik zou een hele tijd niet gaan draven buiten, alleen stappen, en het dan langzaam weer opbouwen, heel even draf, (of sneller stappen) en dan weer terug naar stap. En natuurlijk uitvoerig belonen. Gaat wel tijd in zitten, maar verder weet ik het ook niet wat je zou kunnen doen succes iig.

Daan1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:52

Hoi ,

Als ik het zo hoor heeft hij er ontzettend veel zin in, anders zou hij volgens mij zijn oren ook niet naar voren doen.
Heb je hem al eens lekker aan de logeerlijn laten werken en daarna naar buiten.
En heb je al eens geprobeerd buiten de draf over te slaan en gelijk in galop aan te springen, zit iets gemakkelijker en geeft hem het idee van lekker vooruit te gaan.
ik hoop dat je er iets aan hebt, want altijd in de bak is inderdaad ook niet alles, sterkte

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 16:46

Hallo,
Bedankt allemaal voor jullie reactie.. Ik rij meestal eerst in de bak meestal tot hij bezweet en moe is en daarna maak ik een rondje buiten, soms alleen soms met andere paarden. Toch reageert hij zo altijd.. Zodra hij harder mag dan rustig stappen begint het al.. Maar echtde oren recht naar voren. ik weet zeker dat hij niet bang is, hij schrikt namelijk niet.. Volgens mij zijn het echt vreugde bokken. Ik ga ondanks dit 3 keer per week wel naar buiten. Dus toch vrij regelmatig en heb van alles geprobeerd.. Maar zolang je blijft stappen is er niks aan de hand. Maar ja, ik zou toch ook graag lekker lang willen draven buiten, het probleem alleen is, dat als je een klein beetje aandrijft hij begint met bokken tot je er af ligt(soms wel een stuk of 15 achter elkaar) en als je er dan uiteindelijk naast ligt en je stapt erop en begint opnieuw heb je op een gegeven moment geen zin meer en draai je weer om naar huis.. Lastig he..

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:01

Ik zou die tip van Daan eens proberen. kun je vanuit stal naar een mooie lange berm/ruiterpad stappen, en hem dan eerst eens flink uit laten razen in galop? Als hij het echt uit blijdschap doet en niet omdat hij geen zin heeft of angst, dan zou hij toch wel naar voren willen als je hem goed opdrijft en van voren de ruimte laat. Lijkt me het proberen waard.

Wat ik me af vroeg... eerder las ik dat je hem zelf hebt ingereden. Ben je toen meteen met hem naar buiten gegaan? En had je toen al het zelfde probleem, of is dit er later ingeslopen?

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:32

Als hij kan bokken en gek doen is hij blijkbaar nog niet moe. Dan zou ik hem gewoon nog langer longeren ....

Misschien is het ook een idee om er een keer een ruiter op te zetten die ervaring heeft met lastige paarden en hem erdoor rijdt?

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:16

ben benieuwd of hij dat ook met een andere ruiter doet of alleen met jou! Misschien idd een idee een ervaren (niet bange) ruiter er een keer op te zetten, misschien voelt ie toch jou spannning. Want ik neem aan dat je toch wel steeds erop zit met het idee wanneer gaat het weer gebeuren! Ik merk het zelf met mijn paardje heel sterk, als ik lekker relaxed ben gaat het met he ook heel goed ook al bouwt hij op een gegeven moment spanning op, ben ik zelf nerveus dan wordt het een heel stuk lastiger! Succes ermee!!!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:30

Misschien dat iemand hem ook even aan het touw kan klikken en dat je zo echt even vaak naar buiten gaat. Zodra die begint te bokken dat dat de persoon ernaast hem ''rustig'' houd. Dit helpt bij mijn haflinger wel. Maar hij is nog maar 3, dus het is pubertijd gedrag. Misschien zit je ook te gespannen op je pony? Omdat je steeds weet en er aan gaat denken dat hij gaat bokken? Paarden voelen dit en dit verhoogt de kans dat hij het ook werkelijk gaat doen. Lekker veel buitenrijden, eerst aan het touw. Daarna zelf na het rijden, longeren of iets dergelijk naar buiten gaan en een flinke buitenrit draven en galopperen. Als hij erg braaf is even flink belonen en dan even gaan stappen. Ik weet niet wat je met een buitenrit nu doet? Stap je voornamelijk of draaf je wel? Misschien dat je hem in de draf dan te kort vast hebt. Je zegt dat hij verkeersmak is, dan kun je hem misschien beter een wat losser teugeltje geven en echt even flink draven, maar niet zo hard dat jij er geen controle meer over hebt. Veel overgangen en dergelijke. Van de ene kant naar de andere kant van zandwegen wijken. Zet hem goed aan het werk. Doe veel oefeningen met het buitenrijden, hou hem aan het werk. Zo kun je het werken tijdens buitenritten langzaam ombouwen tot steeds relaxter buitenrijden. En denk aan je ontspannenheid. Een keertje even stappen en heeeeeeel diep in en uitademen! Denk ook niet aan het gebok, hoe moeilijk het ook is.. Succes, ik heb hier zelf ook erg veel ervaring mee.

banjertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:53

mijn vorige verzorpaardje deed dit ook altijd, hij werd ook helemaal gek buiten (doet hetzelfde als jou paardje).
Zijn baasje is toen elek dag met hem naar buiten gegaan en zijn gedrag genegeerd en liet hem juist veel draven.
Na een paar weken elke dag buiten gereden te hebben werd het steeds minder en hij werd steeds braver, ze rijd nu nog steeds bijna elke dag buiten en is nu gewoon braaf.
Dus misschien is dit ook een oplossing voor jou paardje elke dag naar buiten en gewoon doen wat je wilt doen en zijn gedrag negeren, hij doet dit gewoon omdat hij het lekker buiten vind.
Zorg wel dat er altijd iemand mee is.
als je paardje gewend is om elke keer buiten te rijden dan gaat hij het gewoon vinden en zal hij wat rustiger worden.

linny2

Re: In de bak lief, buiten een ramp.. Help! Wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:55

Mijn verzorgpony doet dit ook! Even goed dit topic volgen

Foresttravel

Re: In de bak lief, buiten een ramp.. Help! Wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:02

Je bent niet de 1e met dit probleem
er zijn heel veel ruiters die dat hebben.
ik gooi het op een slechte relatie tussen paard en ruiter
dus geen vertrouwen.

stap er niet op.. maar ga wandelen. blijf voor het paard. zodat
jij kan aangeven waar jullie heen gaan en hoe snel.
bouw zo een relatie op, het paard zal zien, de weg die jij kiest is veilig. en de snelheid is lekker rustig en veilig omdat alles in de gaten te houden is (paard blijft een vluchtdier)
dus ga in plaats van een buitenrit, je paard uitlaten.
lekker lopen. en geniet er maar van.

succes ermee.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:21

*word opgezocht... geloof ik*

Zelfde probleem met manegepony's.. gewoon opnieuw beginnen en een band opbouwen...
geweld heeft in zo'n manier geen nut

succes