Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bruine schreef:wat ook nog wel eens wil helpen is afstappen en een stukje aan de hand meenemen. vaak voelt het paard zich onzeker en als je het op die manier gerust kunt stellen gaat het steeds beter.
unamie schreef:@dems75
doet je paard dat ook als je helemaal niets doet
dus niet aansporen of aantikken
als hij stopt doe je gewoon helemaal niets!!
loopt hij ondanks toch achteruit laat je hem meteen meer passen achteruit lopen dan hij wil (vinden ze ook niet zo geweldig)
dan vraag je voorzichtig weer voorwaarts door heel zachtjes te drijven
zodra je paard weer in zijn achteruit gaat drijf je iets te hard
dus dan doe je niets
wachten vinden paarden helemaal niet leuk
tijdens dat wachten laat je het paard alleen in de richting kijken waar je heen wil
dus hij mag niet gezellig om zich heen kijken

unamie schreef:als je spanning op bouwt door te grof te worden gaan paarden achteruit lopen
spoor haar dus niet hard aan maar blijf gewoon wachten (laat haar wel in de richting kijken waar je heen wil)
ze word het wachten vanzelf zat.. maar jij natuurlijk niet![]()
beloon elke stap die ze de in de goede richting zet uitbundig
ook al is het maar een klein stapje
dus onthou dit:
1)bouw geen spanning op (dus niet slaan of flink aansporen)
2)zorg dat het wachten onconfortabel is door haar heeel zachtjes aan te sporen
3) beloon haar uitbundig als ze het goed, doet met je stem en op haar hals aaien
ze mag niet om haar heen kijken
je kan heeeel zachtjes aansporen
maar niet te veel/hard anders gaat ze weer achteruit lopen
zodra ze weer een stap naar voren doet stop je met zachtjes aansporen en prijs je haar de hemel in
ik heb dit probleem ook gehad en dit heeft mij fantastisch geholpen
succes
Suleika schreef:
Dit helpt bij mijn paardje niet echt,
dan neemt ze 'n loopje met me (slim paard).
Uiteraard beloon ik haar wel als ze op (na) die momenten lekker doorloopt. Maar ik moet juist wel een keer mijn spoor erin prikken zodat ze weet van 'oh het is menens'.
Maar zoals je weet is ieder paard anders en zul je iets moeten kiezen wat voor jou en het paard het fijnste werkt.
Over het algemeen denk ik wel dat de methode (v. unamie) hierboven beschreven het beste werkt en het minste spanning oplevert voor het paard.

bruine schreef:wat ook nog wel eens wil helpen is afstappen en een stukje aan de hand meenemen. vaak voelt het paard zich onzeker en als je het op die manier gerust kunt stellen gaat het steeds beter.
en jij maar een niet-belangrijke verkenner
Ik hoorde laatst de tip gewoon stil te blijven staan tot vervelens toe. En vooral niet focussen op het feit dat je maar stilstaat
(zolang je maar niet omkeert) Maar met een steigerend paard is dit wel lastig in praktijk te brengen
. 
Citaat:Ik denk dat ik mijn paard gewoon een keer met de trailer midden naar het bos gaat en dan maar kijken hoe het gaat.