Een "bange" arabier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Een "bange" arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:20

Heb een probleempje met mijn bijrijdpaard. Ze schrikt bij mij echt overal van en is van heel veel dingen bang. Maar het lijkt meer toneelspel dan echt heel bang zijn. Beetje autoriteits probleem lijkt me, maar hoe los ik dit op? Vandaag ging ik haar laten vrijspringen en ze durfde en ging er gewoon niet overheen. Onder het zadel springt ze wel trouwens. Ben nu alleen beetje bang doordat ze nu niet meer durft dat ze onder het zadel ook niet meer springt. Les heb ik al.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:32

nja, bij mij was het wel een "wie speelt de baas spelletje" mijn pony moet weten wie de baas is zodra ze doorherft dat ik niet oplet draait ze om dus bij mij was het meer aantstellen, beetje ovoeding eigelenlijk want als er iemand voorop liep was ze kai lief dee ze niks dusja, ik heb er gewoon een tik gegeven en dan is het over

Dreumel1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:07

hoe reageert de arabier op jou?
merk jij aan haar dat die wil gaan schrikken?
zo ja, ga dan goed met haar aan het werk.
schrikt ze bijv. consequent in een hoek, rij dan gewoon over de hoefslag naar de hoek, merk je aan haar (meestal zie het het aan de oren, maar ook voel je het) dat ze wilt gaan schrikken, ga dan nog voor ze de kans krijgt afwenden, en zo steeds ineens rare acties doen vóór zij wilt schrikken!!
dan snapt zij het ook niet meer, en moet dus op jou letten! als je zit zo elke keer blijft doen, maakt niet uit waar of hoe, als je het aan haar merkt, maak je gelijk een oefening ofzo, laat haar dan niet de kans krijgen om het te kunnen doen.
ik heb ook zo'n arabier gereden (was wel een hengst) maar die deed dat ook!
zodra ik het aan hem merkte maakte ik gelijk een figuur, dan was hij afgeleid!
maak je een figuur en het paard is nog op jou gericht en je gaat die desbetreffende hoek door zonder gek doen, gelijk goed belonen!

ik heb het nu over een hoek, het kan ook bij een deur zijn of iets, dat maakt niet uit!! maar denk aan het belonen, en niet aan het straffen!!

Barcelano

Re: Een "bange" arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:10

Hedwig18 schreef:
Heb een probleempje met mijn bijrijdpaard. Ze schrikt bij mij echt overal van en is van heel veel dingen bang. Maar het lijkt meer toneelspel dan echt heel bang zijn. Beetje autoriteits probleem lijkt me, maar hoe los ik dit op? Vandaag ging ik haar laten vrijspringen en ze durfde en ging er gewoon niet overheen. Onder het zadel springt ze wel trouwens. Ben nu alleen beetje bang doordat ze nu niet meer durft dat ze onder het zadel ook niet meer springt. Les heb ik al.

Mijn bijrijpaard doet deed dit in het begin ook.
Meneertje was hiervoor bar weinig aan het werk gezet.
Toen ging ik hem rijden en was hij over de zeik omdat hij aan het werk moest.Uit nijd begon hij te knarsen tanden
Je voelde en zag aan hem waar hij ging schrikken.
Dan rend hij weg en geef een paar bokken en huppeltjes erbij.
Bij sommigen mensen die op hem gereden hadden werkte dit namelijk goed ze gingen dan niet verder rijden.
Ik heb hem gewoon vaak op zijn plaats gezet.
En doe gewoon mijn ding.
Ook was hij in het begin bang voor andere paarden hij ging dan rechtomkeert en dat ging dan snel.
Nu rij ik hem al weer een tijdje en gaat hij steeds braver lopen.
Aan de hand met alles wat hij eng vind zet ik hem met zn neus boven op.

Overgins is dit ook een arabisch volbloed maar met een slecht basis en een te lieve opvoeding.

En blijf langs gaan op de plaaats waar meneer schrik.