Elke keer die eerste 10 minuten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Elke keer die eerste 10 minuten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 11:31

Heej!!

Ik heb een 3-jarige merrie Verle N. (ja ik weet V=4jaar, maar dees is aan het einde van het jaar geboren dus echt nog 3 jaartjes)

Ik ben sinds 5 weken geleden langzaam begonnen om haar zadelmak te maken en sinds 3 weken met inrijden (heb haar nu 3 maanden, ze was toen helemaal groen, kende niets, alleen aan de hand mee stappen en draven)

Dus 5 weken geleden, toen ze het longeren volledig snapte en er geen moeite mee had, keer het zadel erop gelegd, echt totaal geen reactie, niet bokken niks, na 3 keer de beugels los gedaan, enige reactie die ze toen gaf was schrikken van de beugels tegen der buik, maar wederom geen bok acties of wat dan ook!

Nu 3 weken geleden, voor de eerste keer erop gehangen, ging best goed ze vond het alleen dood eng, niet gebokt niets, maar omdat ze het zooo eng vond zijn we toen gestopt, de volgende dag het zelfde ging wederom erg goed, ze vond het ook minder eng. Dus we zijn er toen op gaan zitten, dit was allemaal goed zolang ze stil stond, eerst er weer eraf gegaan, en er weerop, weer gewoon zitten en nu stukje stappen. Toen begon het, ze begon vreselijk te bokken opzich niet erg maar hoe! Ze liet haar achterhand volledig zakken zodat ze met der achterbenen bij de voorbenen stond, komt voor omhoog maar haar hoofd blijft op de zelfde plaats, ze komt op de grond en bokt héél erg hoog (en ik bedoel dan ook echt de handstand!!) Der kop tussen der voorbenen en bokken, de eerste keer gelukkig erop gebleven, waar door het daarna 10 minuten goedging zonder te bokken.

Daarna ging het elke keer beter, steeds in het begin even bokken, maar niet meer zo gemeen en makkelijk uit te zitten.
Maar nu sinds vorige week donderdag (dus nu al meer dan een week) Had ze iets nieuws uit gevonden, steigeren.
Elke keer dus 2 weken lang ging het erg goed!! ze leert snel en doet het super goed. Hulpen stap, draf en galop zaten er goed op ook de overgangen terug deed ze geweldig goed, sturen geen probleem en ze is al vreselijk goed in balans!! Balans van een gemiddeld 5/6 jarig paard die L/M getraind is!!

Maar goed, donderdag zat ik er op, zat net, ze begint te steigeren, meeste paarden trekken hun rug hol, zij maakte haar rug bol, komt teurg op de grond en gaat de handstand doen, dus van recht op haar achterbenen tot recht op haar voorbenen. Knap als je daarop blijft, allicht ik lag er dus ook langs. meteen er weer op, weer steigeren, verliest haar evenwicht, gaat achteruit lopen, zakt door haar achterbenen, draait 180 graden om en klapt dus achter over boven op mij. De man die ons dus helpt, werdt zo kwaad op verle, want ze MAG gewoon NIET steigeren, dus ze kreeg een tik onder der buik, hier was ze totaal niet mee eens en begon tegen die man te vechten.
Hij is een half uur met haar bezig geweest, weg jagen, laten komen, draaien, blablabla. Na dat half uur liep ze met der hoofdomlaag, los achter die man aan. (misschien dat ik het niet mag zeggen, maar het was toch wel mooi om te zien hoe die twee naar elkaar bezig waren)
Maar goed er dus weer op, ze wil weerachteruit lopen en kmoest haar een schop geven, ze sprong weg in galop, en dan is het helemaal goed! daarna nog een half uur 'gereden'. Stap draf galop, links om rechts om, halt houden, slangen voltes voltes, van handveranderen. het ging zooo goed!! Ze liep zo lekker en begon zelfs na te geven op het contact! dus zonder problemen haar hoofdje omlaag te doen, haar achterhand kwam er onder en ze begon echt heerlijk te lopen. (wat we ons wel verbaasd hadden, was dat zij vond dat ze klaar was, dus terug naar stap wouw, ik dreef haar zachtjes aan en ze begon volledig te verzamelen en in een hele verheven draf te lope, gewoon bijna passage, na wat meer drijven ging ze wel weer over naar arbeidsdraf, maar toch).

Nu gaat het dus elke keer zo, de eerste 10minuten, elke keer weer bokken, blabla... Daarna loopt ze heerlijk, ze geeft je het gevoel van een goed door getraind Z paard, qua gangen dan.

Dierenarts hebben we er al bij gehad, haar helemaal laten controleren! Tanden/kiezen, rug, gewoon ALLES, nergens iets kunnen vinden, als alleen dat ze een ontzettend goede balans heeft en mega lenig is en heel los in der lijf...

Wie weet waarom ze dit doet, is het gewoon uit proberen en is het gewoon naar voren schoppen de eerste keer? Of?? Wie weet het en kan mij helpen??

Ik wil het zooo graag goed doen, elke keer gaat het wel goed, maar die eerste 10 minuten, ik heb geen schrik en ga er net zo snel er weer op, als dat ik er vanaf gegooid wordt.

Elke keer als ze het goed doet stoppen we ook, ookal is dat al na 10 minuten, ze is nog jong dus, doet ze het goed, hoef je toch niet verder te gaan. Ze hoeft van mij niet binnen 5 jaar in het Z te zitten...

Wie weet raad??

Gr. QuirA

lolclub

Re: Elke keer die eerste 10 minuten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:11

je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.

zorg dat die man die je helpt voorlopig in de buurt blijft.
Verle is waarschijnlijk een zelfbewuste dame die vrij hoog in de rangorde staat. dat zeg je zelf ook al omdat Verle boos werd van die tik, een onderdaniger paard zal de staart aantrekken en in ieder geval niet terug vechten.

deze hoog in de rangorde staande paarden willen dit gedrag bij het aanrijden wel vaker vertonen.

doordat de man die je helpt haar in de rangorde vervolgens onderuit heeft gedrukt wilde ze hem wel volgen met een laag hoofd.
(ze volgde de kuddeleider)

zorg er dus eerst voor dat deze man er steeds bij is en laat hem direct zijn stem verheffen als Verle ook maar dreigt te gaan bokken of steigeren.
de bedoeling is dat ze het dus niet meer in haar hoofd durft te halen om dit gedrag te vertonen.
op den duur en dat kan een paar dagen of weken duren, zal ze zich wel gaan schikken. zorg er ondertussen wel voor dat je zelf ook consequent bent naar haar toe.

dapper ben je zat, na wat je al met haar hebt meegemaakt.

een troost, dit soort paarden zullen voor je door het vuur gaan als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen.
(ze laat het zelfs al af en toe zien , toch ?)

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:41

QuirA schreef:
Stap draf galop, links om rechts om, halt houden, slangen voltes voltes, van handveranderen. het ging zooo goed!!

Ik heb niet veel verstand van inrijden, maar vind dit toch wel erg veel voor een paard waar 3 weken geleden voor de eerste keer iemand op heeft gezeten.. Geef dr rustig de tijd om alles te leren en om na te denken, misschien dat ze het dan allemaal wat meer gaat accepteren.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:27

Ik denk dat je wat te hard van stapel loopt.
Probeer eerst eens aan een vertrouwensband te werken veel grondwerk.
Verder zou ik zelf niet meer doen als stappen en stukjes draf want ik vind dat je wel erg veel van haar vraagt.

Je zegt dat ze het zelf leuk vind maar paarden kunnen zichzelf ook voorbij lopen en te snel gaan net als mensen.
Neem wat gas terug en ga terug naar de basis.

Door aan die vertrouwensband te werken (die je echt niet kan hebben in 5 weken) kan het zo zijn dat ze net als bij die man jou gaan zien als hogere in rang.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:38

Zoals al werd gezegd, staat ze waarschijnlijk hoog in de rangorde.
Je moet daar boven gaan staan, maar dat duurt even.

Met rijden vooral voorwaarts rijden, lukt dat niet met je been. Dan kun je dat nog doen met de longeerzweep (die iemand anders dan vast houdt) en dan hoef je niet te slaan, maar drijven is vaak al genoeg. Maar ik weet niet hoe ze verder reageerd op de zweep.

Als ik het goed lees is ze boven op je gevallen.
Pff dan heb je wel geluk gehad.
Het is gewoon uitproberen, t kan lang duren, maar ook kort, gewoon volhouden.
Stijgert ze weer en voel je dat ze achterover dreigt te vallen, probeer er dan aan de zijkant vanaf te rollen.

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:34

Ik krijg meer het idee dat je wel erg hard van stapel loopt . je hebt haar nu 3 maanden , waarvan 3 weken onder het zadel en je ligt de lat al erg hoog voor je paardje. Ik denk dat je paard in verzet komt omdat ze het allemaal niet (meer) kan bolwerken . Ga eerst eens goed aan de basis werken en (nog) veel longe werk erbij . Ga stap voor stap en doe OP TYD weer een stapje terug . Hulp van anderen (die er verstand van hebben) is natuurlijk altijd welkom , maar ik denk dat geduld en voorzichtigheid bij zo,n gevoelig paardje meer welkom is dan iemand die wel even het paardje op z,n plek zet . wees voorzichtig hiermee , want de basis is heel belangrijk .

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:20

Ik krijg ook het gevoel dat het allemaal iets te snel gaat voor haar en dat ze dat nu uit in bokken. Misschien inderdaad even een stapje terug doen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:25

Simpele lijnen rijden kom je al een heel eind.

Verder is ze gewoon stout, uitzitten en doen alsof je neus bloed en dan gaat het vanzelf wel over. Uiteraard moet je WEl je grens aangeven...... Hoop jonkies willen wel eens wat knallen, hoe minder poespas daarom heen hoe beter het is

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:52

wat een vervelend probleem.. jammer
doe een stapje terug en begin helemaal opnieuw met longeren etc.
ook grondwerk voordat je gaat rijden is een goede voorbereiding
maar het zou ook kunnen dat ze last van het zadel heeft
ook al ligt het goed volgens deskundige (zo deskundig zijn de meeste niet... )
als het een kant en klaar nieuw zadel is.. of een 2e hands die niet helemaal opnieuwd gevuld is..kan het nooit goed passen
veel zadels zijn te bol gevuld en drukken dus in het midden op de rugwervels
verder lijkt het me een dominante dame..met een join up kun je je plaats bepalen en dus boven haar in rangorde worden/zijn
is het toevallig Ferro bloed

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:54

hihi mijn neostan x ferro kan ook makkelijk een 130 parkoers springen ............ alleen maakt hij er inuitjes van en zijn er geen hinderissen te bekennen

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:00

KiWiKo schreef:
hihi mijn neostan x ferro kan ook makkelijk een 130 parkoers springen ............ alleen maakt hij er inuitjes van en zijn er geen hinderissen te bekennen

mijn vriendin heeft een Metall en die doet precies hetzelfde als het paard van de TS
ze jaagt de instructrice de bak uit met haar tanden bloot
met wijken bijt ze in de punt van de rijlaars van de ruiter die erop zit
en ze kan ook handstand en zo..
en gromt als een hond..echt waar

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:10

Ghehe, leuk om te horen dat ik te 'snel' ga.
Ze verveeld zich erg snel, dit gaat ze uiten door bokken, of gewoon alles vertikken...

Ik rij haar om de dag, de ene dag erop de andere dag alleen longeren, of een keer de bossen in aan de hand.
Als ik erop zit en ze doet het na een tijdje dus goed na wat stappen en draven, gaat ze vervelen, dus bokken of totaal iets anders doen dat jij wilt, dit moest ik van die man op lossen door haar meer dingen te gaan laten doen. Dus voltes gaan rijden, meer overgangen en sinds 2 x in galop gegaan. Maar na 10 minuten wil ze weer iets anders, mag ze dit niet, wordt het bokken etc. En ze loopt uit zichzelf 'nageeflijk' met der hoofd omlaag en in stap met een lichte aanleuning (dus als aan de teugel, zonder druk...) In draf en galop, loopt ze niet aan de teugel maar gebruikt uit haar zelf wel haar rug redelijk goed, en is wel nageeflijk, dus geen sterre kijker...

Enne, voltes rijden, overgangen en zo is basis!!

Dat ze hoog in rangorde staat, kan eigenlijk wel kloppen, nu dat jullie dat zo zeggen, in de wei, waar een fjorde merrie van 24, een ijslander ruin van 12 en een arabische pony van 8 jaar in staan, is ze wel de baas!
Grond werk doe ik met haar, elke dag altijd. Ze doet alles, als ik ga rennen gat zij in draf stop ik slipt ze zowat op haar voeten zo snel dat ze stopt, ze komt absoluut niet voor mij! als ik terug uit ga, doet zij dat ook, links om rechts alles. zonder halster dus gewoon los in haar wei...

Laatst in het bos, een fokker zei dat als een paard onder een tak door loopt zodat het dier moet bukken en doet dit, dan heb je haar vertrouwen en ben je de baas over het dier. Dus voor de gein een keer geprobeerd en dit deed ze! Heb er een (hele) wazige foto van!

*wacht, uploadd foto*

Maak bericht zo af

edit:
Foto
Afbeelding
Tadaa, paard bukt voor mij om onder een tak door te gaan, vertrouwen of niet??

Ik kan er werkelijk waar alles mee, alleen dit gaat dus elke keer mis...
Vandaag gelongeerd en van alles met haar gedaan, los werken, spelen, manen geknipt, gepoets stukje de bossen in geweest. Allemaal zonder problemen.

Als morgen mijn fotocamera het doet, zal ik eens een stukje opnemen, dat ze vanuit draf zowat slipt op der hoeven om stil te staan en niet voorbij mij tekomen. Zal dan ook kijken of ik haar reactie op film krijg, als ik erop ga...

In ieder geval, ga ik het morgen proberen, anders komt het zo snel als het lukt. Misschien dat het dan ook iets makkelijker is, om te oordelen??

groetjes...

Owja, toch bedankt voor de reacties!!
Maar als ik minder aan haar ga vragen, gooit ze me er zeker af, omdat ze het saai vind... Ik hoop dat dat te snappen is? en dat als ik het dadelijk voor elkaar heb, écht wel weer rustiger ga doen?
Het is voor mij nu een noodoplossing als ik het zo noemen kan?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:20

wat is nu de afstamming

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:23

unamie schreef:
wat een vervelend probleem.. jammer
doe een stapje terug en begin helemaal opnieuw met longeren etc.
ook grondwerk voordat je gaat rijden is een goede voorbereiding
maar het zou ook kunnen dat ze last van het zadel heeft
ook al ligt het goed volgens deskundige (zo deskundig zijn de meeste niet... )
als het een kant en klaar nieuw zadel is.. of een 2e hands die niet helemaal opnieuwd gevuld is..kan het nooit goed passen
veel zadels zijn te bol gevuld en drukken dus in het midden op de rugwervels
verder lijkt het me een dominante dame..met een join up kun je je plaats bepalen en dus boven haar in rangorde worden/zijn
is het toevallig Ferro bloed

Hahaha nee het is een OO Seven x Gabor x Lector (zeker de laatste 2 niet de makkelijste), ze is een fel type, maar niet snel nerveus...

Het zadel is een 3 jaar oude kieffer lech profi, die speciaal voor haar opgevuld en aan gepast is, door een zadelmaker + DA na laten kijken, het lag goed en erg stabiel, ook als ik erop zit, schuift het niet en ik zelf kan niet merken dat ze daar last van heeft...

Ik bedoel, als die eerste 10 minuten over zijn, loopt ze met een goed gebruik van haar rug, als het zadel echt zo'n pijn doet, kan ze dit toch niet?? En blijft ze bezig??
Maar goed, zadel is dus goed gepast, omdat ik dat het belangrijkste vond. Ik ga er liever zonder zadel erop, dan dat ze pijn heeft...

Grondwerk ben ik voornamelijk bezig, join up lukt bij ons op stal nog niet... Alleen een grote bak in bezit of de wei... Er langs ben ik volledig de baas, zie antwoord van mij hier boven... Dus of het dan ook echt daar aan ligt?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt niet weet...

Edit: Niet zo snel
Ghahaha, staat hier boven (OO Seven x Gabor x Lector )

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:46

je rijd haar om de dag,de ene er op de andere aan de longe.
ik vind dat te veel voor een jong paard!
kijk naar wat ze aankan dat schilt toch enorm veel per paard maar breng het werk terug naar 3 keer in de week en dan niet te lang.
een paard kan verschillend reageren op te veel werk,de ene breekt en de ander vecht terug.
jij hebt een dominante merrie dus die vecht terug.
jullie hebben nu nog een goede vertrouwens band,schaad die niet!
succes

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:17

Even offtopic, gaat dit eigenlijk over het steigeren of over de belasting? naar mijn mening (mag je altijd mee oneens zijn) is het prima dat dit paard elke dag wat te doen krijgt. als een paard zadelmak is moet je dit onderhouden... liever rijden dan dat paard steeds 'kleine' rondjes om je heen te laten draaien

ontopic:
leuk paardje voorzover ik het op de foto kon zien
snapt ze wel dat ze eigenlijk niet mag steigeren? ik bedoel, als mijn verzorgpaard bokt krijgt hij er een tik van de zweep achteraan. das misschien wel moeilijk als je je best doet om erop te blijven zitten maar zou dat een oplossing zijn of zou je paard dan nog erger steigeren??
en gaat ze gelijk steigeren als je aanspoort om in stap te gaan of pas als ze een paar stappen doet?

is ze nog bang als je opstapt??

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 23:03

Elke keer als ze steigerd krijgt ze een tik, bij bokken precies t zelfde...

Ik MOET haar elke dag bezig houden anders is er niets met haar te beginnen. Ben er net geweest en het ging echt helemaal fout. Eerst even longeren, meeste frisheid eruit, zadel er al vast op, ze begon te steigeren bokken niet normaal meer!! ruim 15 minuten non-stop bokken steigeren, en gemeen, rug bol kop tussen der benen. Geen mens die daar op blijft! Ik ben er dus ook maar niet meer op gegaan. Ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet.
Ga me zelf vragen stellen: Is dit wel het paard dat ik wil?
Kan ik hier wel ooit wedstrijden gaan rijden?
Kan ik hier überhaupt wel IETS mee, als alleen aan de hand?

Ik begin zo zwaar te twijfelen of ik haar toch niet moet verkopen, voel me zo zwaar k*t, ik ben echt niet iemand die snel op geeft, maar dit is gewoon gevaarlijk. Ze is zooo lief, maar kan ik wel met haar verder, doet ze dit omdat ze mij gewoon niet accepteerd? Ben ik zoo verkeerd bezig? Mensen helpen mij, die de moeilijkste paarden zadelmak gemaakt hebben, probleem paarden weer te rijden gemaakt hebben, maar zelfs hun zijn met dit paard ten einde raad...

Ik weet dat ik niet kan stoppen, maar ik weet niet of ik zelf verder wil...
Ik ga er in ieder geval niet meer op. Ik heb zoveel met dit dier meegemaakt, leuke en niet leuke dingen in zo'n korte tijd. Ik heb haar sinds 1 december. In die tijd, van groen tot 'zadelmak', haar alles zelf geleerd, longeren, de bossen in, aan van alles leren wennen, aan geluid, water, vast staan, trailer, alles.

Ik denk dat ik morgen de dierenarts bel en gewoon vraag of ze haar niet nog een keer van top tot teen na willen kijken, dadelijk is het wel pijn. O man! wat voel ik me DAN schuldig!!

In ieder geval bedankt voor de reacties!
En dat het teveel voor haar is, ik kan het honderd keer herhalen, maar als ze dit niet moet doen, is er niks meer mee te beginnen, hoop dat jullie dat snappen??

Maark ga nu slapen, er over na denken en verder uithuilen...
Hmpff... paardje is mijn alles, ik voel me schuldig, ben vreselijk bang dat ik hier overal schuldig van ben... en, en dat ik misschien maar gewoon moet stoppen met verry, want alleen houden voor het kijken, kan ik niet, zo rijk ben ik niet... hoe graag ik het ook wil.

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:53

En iemand die haar professioneel beleert? ik geloof dat die vent Gert van den Hof ook wel probleempaarden aanpakt (als het met het (in)rijden verkeerd gaat volgens mij dan).
dierenarts is altijd goed
ik hoop dat t goed komt

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:05

Als ze mentaal overbelast is krijg je geen rust in dat hoofd in een paar dagen. Dan moet ze een paar maanden de wei op.
Andere optie als je die mogelijkheid hebt is er een hengst op zetten. Het kan zijn dat ze daar volwassener en evenwichtiger wordt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:51

Staat je paardje wel in de wei? Of de hele dag op stal?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:10

Ik zou, als ik jou was, op het moment dat ze dus gestopt is met dat gezeur, en het dus 5 minuten goed gaat, meteen eraf en het dier meteen het land op, of los in de bak...

Dat een paar dagen, ik deed het wel 3x op een dag, en dan ga je over op na 10 minuten dat het goed gaat beloon je haar door haar het land op te gooien, los in de bak te ravotten.

Op gegeven moment snappen ze het wel, en wordt het 'kloote' stukje steeds korter, en opgegeven moment is het weg

Mijne bokte gelukkig dan niet, maar de eerste 10 minuten was ze gewoon vervelend, niet te sturen, steigeren en heel hard omdraaien e.d. Ik heb het ook zo opgelost, ze is nu 6 maanden onder het zadel en we hebben nergens meer last van.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 18:08

Ze staat van 's ochtends 10 uur tot 's avonds 6 uur op de wei, samen met andere paarden. Dierenarts is geweest, alle si oke, die zegt dat ze heel erg aan het uit proberen is, ze is niet overbelast, lichaamlijk als mentaal niet. En zo hard hoeft ze eenmaal niet te werken, ik houdt haar alleen bezig. Als het goed gaat ga ik er ook direct af, uitstappen ook erlangs... Ik wordt professioneel begleid, maar moet er telkens zelf op, gewoon omdat als er elke keer weer iemand anders erop gaat, dit wel moeilijker wordt voor haar..

Dadelijk ga ik eten en naar haar toe, zal wel laten weten hoe het gegaan is

gr.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:20

QuirA schreef:
Ze staat van 's ochtends 10 uur tot 's avonds 6 uur op de wei, samen met andere paarden. Dierenarts is geweest, alle si oke, die zegt dat ze heel erg aan het uit proberen is, ze is niet overbelast, lichaamlijk als mentaal niet. En zo hard hoeft ze eenmaal niet te werken, ik houdt haar alleen bezig. Als het goed gaat ga ik er ook direct af, uitstappen ook erlangs... Ik wordt professioneel begleid, maar moet er telkens zelf op, gewoon omdat als er elke keer weer iemand anders erop gaat, dit wel moeilijker wordt voor haar..

Dadelijk ga ik eten en naar haar toe, zal wel laten weten hoe het gegaan is

gr.

Maar in je tekst staat dat je een half uur daarna nog heb gereden, dus je stapt dan niet meteen af nadat ze 5 minuten braaf is geweest...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:55

Ik denk net als een paar anderen dat je te veel van je paard vraagt.Ze is nog maar 3 jaar oud en moet elke dag aan het werk.ik vind het te veel.Ze moet wel tijd hebben om alles te verwerken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:05

De problemen die je aangeeft zijn kenmerkend voor veel paarden en ruiters. Als je op deze manier doorgaat, is het resultaat een onbetrouwbaar rijpaard. Als je het probleem opgelost wilt hebben en als je dit paard zelf als rijpaard in de toekomst wilt gebruiken, dan zou ik zo snel mogelijk het paard onderbrengen bij een goede africhtingsstal. Je hebt dan nog kans dat je er een betrouwbaar rijpaard voor terugkrijgt. Ga niet af op mensen die zeggen dat ze goed zijn in de africhting van een paard. Ga af op mensen, waarvan bekend is, dat ze goede resultaten boeken bij de africhting en/of correctie van paarden. Bij een goede stal voorziet men wat de problemen zijn die er kunnen ontstaan en daarmee worden de problemen voorkomen. Als er een probleem ontstaat, moet dat op het moment zelf volledig onder controle en dus beheerst opgelost kunnen worden.

Als je dit uit handen geeft, ben je waarschijnlijk een betere ruiter dan je zelf denkt. Het is onverstandig om dit probleem bij herhaling terug te laten komen. Het paard wordt nu onbedoeld de verkeerde kant op geprogrammeerd. Dat kan alleen maar risiko's tot onnodige en grote problemen geven. Het probleem kan nu nog, naar alle waarschijnlijkheid worden opgelost.

Als je nog even aanmoddert zit je met een probleem. Een paard dan wegdoen, is het doorschuiven van een "probleem paard" naar een nieuwe eigenaar. De meeste "probleem paarden" worden door ruiters zelf gemaakt. Mogelijk is het probleem wat je aangeeft, nog op te lossen. Dat is fijn voor jou en voor je paard.