sterk/hard in de mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jip_123

sterk/hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 11:09

haaai!

Wat doen jullie tegen hard in de mond bij een paard? Of wat valt er überhaupt aan te doen? Een scherper bit? (tijdelijk)

Een pony (een haflinger, dat verklaart een hoop ) die ik ken is nl. erg hard in de mond, je kan gewoon trekken at je wilt, maar ze rent gewoon door.
Wat valt er tegen te doen?

groetjes, Berber

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:18

Bij een scherper bit werkt het misschien heel even en daarna is ze daar weer bestand tegen nee dus..
Misschien een happy-mouth bit..

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:29

Nee, geen scherper bit, want daar wordt ze ook weer afgestompt van en dan kun je straks helemaal niets meer beginnen!
Ben jij de enige die erop rijdt?
Want het is juist de bedoeling dat je héél zacht met je handen bent, des te zachter jij aan haar mond zit, des te zachter gaat zij worden!
Het gaat natuurlijk niet in één keer, maar in een paar weken kan je echt een heel ander paard in handen hebben!
Wel is belangrijk dat je heel consequent bent, zodra ze gaat hangen of trekken, hou jij je hand stil en rijdt haar naar voren, dat moet fel zijn, desnoods een tik met de zweep achter je kuit!
Als ze loslaat, jij ook gelijk zacht blijven, trekt ze, gelijk fel naar voren en loslaten!
Het is een gevoel wat je moet krijgen, zorg dat ze naar voren wil en blijf zacht, alleen als ze trekt hou je tegen, niet terugtrekken, net alsof ze vaststaat aan een touw, tot daar en niet verder!
Ze hoeft daarbij niet aan de teugel te lopen, dat komt later, als ze geleerd heeft dat je hand altijd zacht blijft!
Denk eraan, het paard voelt een vliegje zitten, dus ze voelt het wel maar ze heeft geleerd het te negeren!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:30

MirandaFuego schreef:
Nee, geen scherper bit, want daar wordt ze ook weer afgestompt van en dan kun je straks helemaal niets meer beginnen!
Want het is juist de bedoeling dat je héél zacht met je handen bent, des te zachter jij aan haar mond zit, des te zachter gaat zij worden!
Het gaat natuurlijk niet in één keer, maar in een paar weken kan je echt een heel ander paard in handen hebben!
Wel is belangrijk dat je heel consequent bent, zodra ze gaat hangen of trekken, hou jij je hand stil en rijdt haar naar voren, dat moet fel zijn, desnoods een tik met de zweep achter je kuit!
Als ze loslaat, jij ook gelijk zacht blijven, trekt ze, gelijk fel naar voren en loslaten!
Het is een gevoel wat je moet krijgen, zorg dat ze naar voren wil en blijf zacht, alleen als ze trekt hou je tegen, niet terugtrekken, net alsof ze vaststaat aan een touw, tot daar en niet verder!
Ze hoeft daarbij niet aan de teugel te lopen, dat komt later, als ze geleerd heeft dat je hand altijd zacht blijft!
Denk eraan, het paard voelt een vliegje zitten, dus ze voelt het wel maar ze heeft geleerd het te negeren!

Goede uitleg

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:46

Inderdaad Vind ik ook. Kijk, een haflinger is 1pk, en jij nog niet eens een halve. Wat heb je daar nou tegenin te brengen. Niks dus! Als jij gaat trekken, trekt ze alleen maar harder, en zo blijft het altijd een gevecht. Je moet juist zorgen dat ze niet kan trekken, dus door zelf te ontspannen. Laat haar maar met dr neus de lucht in lopen en hou beide teugels op een licht contact (geen boogjes). Zodra ze gaat hangen duw je dr fel vooruit met je been en idd een tik achter de kuit, als ze niet genoeg reageert. Daarna met een zeer rustige hand weer opvangen en als ze een tijdje loopt zonder te hangen, moet je haar zeer goed belonen. Wat ik je zowiezo wil meegeven, is dat je absoluut NIET een ander bit erin moet gaan hangen. Als je die er nu in hangt, dan luistert ze misschien heeeeeel even, maar als je daarna weer je andere bit erin doet zal ze daar al helemaaaaaaaaal niet meer op reageren en daarbij ook nog is het feit dat de pony ook aan het scherpe bit gaat wennen en dan op den duur daar ook niet meer op reageert. Het is een rijtechnisch probleem, dus het moet ook zo worden opgelost. Rij ook veel figuren, overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen. Veel voltes 10 meter enz. Zo maak je het paard lekker soepel! Les nemen is een hele goede optie

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:02

Dat jij zegt je kan trekken wat je wil, zegt mij al genoeg. Jij trekt, hij trekt terug. Een zachtere mond krijg je niet na een uurtje rijden, dat moet je opbouwen, je moet zoveel mogelijk proberen zijn mond met rust te laten. Probeer hem maar eens volledig op je benen te rijden, misschien eerst aan de longe.
Als hij hard is, moet je daar niet doorheen trekken, maar hem laten ontspannen, en dat is iets waar je een goede instructeur hard bij nodig hebt!!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:06

Les nemen .

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:08

je kunt wel simpel zeggen les nemen maar ook met les kun je nog meer verpesten dan goed maken als je verkeerd les krijgt dus ik vind het een beetje een vage uitspraak.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:11

laat de tandarts eens kijken

Jasmijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:22

ik had precies hetzelfde (ook met een haf).. Liep overal doorheen, was niet te houden, ik dacht ook dat ze heel hard in der mond was, (was ze ook geworden, maargoed). Ik heb er een dikke dubbelgebroken watertrens in gehangen, zodat haar mond een beetje kon ontspannen. Met een scherper bitje los je niks op.
Toen ben ik heel veel voltes gaan rijden, figuren, overgangen enz. Je moet alles heel vaak herhalen. Het paardje was behalve niet te houden, ook nog erg snel, en wilde niet halthouden. Dat heeft ze nu nog steeds, maar we gaan wel de goede kant op. Vooral consequent zijn!
Je kan ook proberen dat als ze gaat hangen, gewoon ineens de teugels losgooien, dan zal ze misschien haar evenwicht even kwijt zijn, maar als je dit elke keer doet, merkt ze wel dat het geen zin heeft om te gaan hangen. Het paardje gewoon lekker voorwaarts houden, niet te hard, maar ook niet te zacht.
Ook is het belangrijk dat je niet alleen stuurt met je teugels, maar ook met je benen. Dit geld eveneens voor halthouden. Gebruik ook hier zit, stem, en beenhulpen, en ga niet alleen aan de teugels trekken...
Probeer ook veel overgangen te rijden, bijvoorbeeld op de lange zijde, stap-draf-stap-halt-draf enz.
in ieder geval veel succes

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:25

cle0o_o0 schreef:
je kunt wel simpel zeggen les nemen maar ook met les kun je nog meer verpesten dan goed maken als je verkeerd les krijgt dus ik vind het een beetje een vage uitspraak.

Als je lest bij een opgeleid iemand neem ik aan van niet..

Jip_123

Re: sterk/hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:27

Hoooo!!! Het is níet mijn pony, ik rij er amper op (heeeeel af en toe)!!

Citaat:

Degene van wie de pony is wel ja

Enne... les hebben ze wel hoor! (hoezo wordt er gelijk gezegd, "neem les", ik heb helemaal niets gezegd over les oid... ) En ze hebben les van een gediplomeerd goede instructeur...

Maar goed, aan sommige reacties hebben ze denk ik wel wat. Maar ze is vooral sterk in de mond wanneer het háár uit komt...

Citaat:
Je kan ook proberen dat als ze gaat hangen, gewoon ineens de teugels losgooien, dan zal ze misschien haar evenwicht even kwijt zijn, maar als je dit elke keer doet, merkt ze wel dat het geen zin heeft om te gaan hangen.

Hebben ze idd ook wel eens gedaan, maar ze hang op zich niet echt. Maar laatst bijv. waren we (= ik op mijn pony, en mijn vriendin dus op haar pony) in de wei aan het rijden, en we doen een galopje, en mijn vriendin haar pony schiet er gewoon vandoor. Opzich geen ramp, maar ze rent gewoon door je hand heen, teugels los gooien/losser/geen druk had ook geen zin, ging ze alleen maar harder van....

Citaat:
Gebruik ook hier zit, stem, en beenhulpen, en ga niet alleen aan de teugels trekken...

Had ik haar idd ook al aangeraden!

Thnx voor de reacties!

en volgende x kunnen sommigen beter eerst informeren voordat ze iets zeggen

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:11

een paard kan alleen sterk zijn als de ruiter dat ook is... een paard kan niet vasthouden als de ruiter niet vast houd, is wat er niet is kan je niet vasthouden... Ergens aan trekken kan niet als er aan de andere kant niet getrokken wordt...

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 10:18

Helemaal mee eens!!!

Maar!
Als het paard gewoon door je hand heen loopt, en dus gewoon doet waar híj zin in heeft, en dus een loopje met jou neemt, dan kan je niet veel anders doen dan terug werken met je hand... Zit en stem reageert et paard nog niet heel goed op...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:21

gewoon zitten, been eraan en loslaten

Kan elke instructeur je vertellen......

paardrijden kost geen kracht. Het paard maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die de ruiter biedt........ dus loslaten die handel, heeft ze ook niks om door heen te denderen

Terugwerken met je hand is zo ongeveer de meest foute manier bij zulke poownies

Je kan nog beter je teugels helemaal los gooien

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 10:43

I know! En ben het helemaal met je eens!
Alleen op een buitenrit gaat dat een beetje moeilijk! Dan vliegt ze gewoon de weg op in galop..... (denkt nergens om)
In de bak is er ook niets aan de hand, dan kan je idd gewoon de teugels los laten

Dreumel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:52

een scherper bitje lost niets op, je kan het daarmee zelfs verergeren, probeer eens zonder zadel te rijden, en goed zitten, puur op de zit en benen rijden, probeer het eerst een paar keer aan de longe dat ze geen teugels vast heeft, om zo zelf het paard overgangen te rijden met been en zit!
daarna (na heel veel oefenen) kan je teugels erbij nemen, maar laat ze gewoon nog een beetje loshangen, gewoon nog op zit en benen rijden, daarna van de longe af, en proberen te sturen.
maar trek niet aan de teugels.
denk eraan, dit is niet in 1 keer gedaan, hier doe je weken over! veel geduld en oefening.
veel figuren rijden.

je zegt dat in de bak alles goed gaat, maar buiten niet, probeer eerst alles maar dan ook echt alles goed te hebben in de bak, als dit alles na een aantal weken goed gaat kan ze is naar buiten, gebeurt het weer, en je krijgt haar niet op de zit treug, weer opnieuw beginnen.
op den duur heeft het paard door dat als ze zoiets doet, weer terug in de bak moet!
dat zal het paard niet meer leuk gaan vinden (en jullie ook niet) maar

een goede basis is het halve werk!!

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:57

dat heb ik emt mijn verzorgpony ook heel hard in de mond.maarja nu had ik haar gisteren gelongeerd lang en laag en ik ging er dus op zonder zadel en dan deed ik net dat ik western reed en toen ging ze gelijk lekker lopen lang en laag had de teugels nauwelijks vast en na dat kwartier ben ik er af gestapt en de laatste twee minuten had ik de teugels op maat en wat ze redelijk zacht in de mond.maarja je moet oefenen oefenen en nog eens oefenen en in ieder geval veel geduld

succes groetjes

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:55

fury_berber schreef:
Alleen op een buitenrit gaat dat een beetje moeilijk! Dan vliegt ze gewoon de weg op in galop..... (denkt nergens om)
In de bak is er ook niets aan de hand, dan kan je idd gewoon de teugels los laten

Niet naar buiten gaan voordat ze braaf is... En in de bak gewoon geven en naar voren drijven.. Als ze weet dat als ze dat probeert en ze naar voren moet nog harder, dan is de lol er snel af

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:47

Ik had hetzelfde probleem toevallig ook een Maflinger. Mijn paard had 6 jaar in de manegelessen gelopen en aardig hard geworden in de mond.
Ik heb er toen een dubbelgebroken, koperen watertrens in gehangen waar het al beter op ging.
Zoals veel mensen zeggen als hij/zij trekt hard word niet gaan trekken, je paard trekt dan alleen maar terug. Ik ben bezig gegaan met overgangen enz. goed aan been en goed met de zit. De voorkant heb ik heel lang gewoon met rust gelaten.
Inmiddels kan ik mijn haflinger op mijn pink rijden, hij is heel gevoelig maar kan nog steeds hard zijn. Laatst had mijn instructeur hem even vast, die speelde met meer kracht. Het gevolg was dan mijn haflinger een week hard in de mond was > hij was gewoon sjacharijnig.

Ik heb mijn haflinger eerst lang en laag gereden omdat hij ook niet kon ontspannen beetje bij beetje heb ik de teugels korter genomen, want teveel druk kan hij nog steeds niet hebben. Inmiddels rij ik hem met 'normale' lengte en gaat het super maar dat heeft wel bijna 3 jaar gekost. suc -6

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:12

mijn vriendin heeft een tinker van 3 1/2 en die rijdt nu met pelham en een martingaal, omdat hij anders helemaal door de bak heem scheurt. Hij is regelmatig nog niet te hanterenen gaat bokkend en steigerend door de bak. Wat kan zij het beste doen zodat hij wat rustiger wordt en niet meer gaat bokken en steigeren door de bak. Het is best een eigenwijs paard, want als zij links wil en hij heeft zo'n bui, gaat hij rechts.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 00:50

niemand advies?

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:35

MIsschien handig om hiervoor een apart topic te openen...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:43

fury_berber schreef:

Als die pony een beetje wil luisteren in de bak, dan kun je een keer samen met een heel braaf paard naar buiten gaan. Eventueel na de les oid. Zoek buiten een keer een goed breed en lang pad op, en laat het brave paard voorop lopen. Dan allebei aangalopperen en de pony achter het paard proberen te houden, vooral met zit en benen. Het paard zal wrs harder kunnen dan de pony, dus hij zal hard moeten lopen om het paard bij te houden. Als je alleen naar buiten moet en de pony pakt het bit, dan loslaten, goed gaan zitten en voorwaarts drijven. Ze mag pas weer in draf als jij dat wilt en ze wordt vanzelf moe. Als ze wil gaan draven, doordrijven naar de galop, ze moet luisteren. Is niet zielig, is gewoon opvoeden. Ze mag in draf als jij dat met je zit en een halve ophouding aangeeft.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:53

Zeker eens mond laten nakijken of rug misschien. Voor de rets zijn goeie tips zijn al gegeven! Zelf niet trekken, dan wordt het erger. Probeer rustig te rijden vooral op je been en zit, en ontspan jezelf en je teugels. Gaat ze te hard, dan ga je diep zitten en geef een lichte ophouding of draai een volte tot ze kalmeert. succes!