Als je door hebt dat je verkeerd bezig bent...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Als je door hebt dat je verkeerd bezig bent...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 10:18

...dan ga je dat veranderen.

Ik heb besloten mezelf en Amo vanaf nu weer streng aan te pakken.
Ik verzorg hem nu alweer bijna 2 jaar, in het begin hebben we goed getraint. Hij had een jaar niks gedaan, we moesten helemaal bij het begin beginnen. Ging allemaal prima, toen was het zomer. De winter kwam, en de paarden verhuisden van de wei naar stal. Trainen werd ietsje minder, want we hebben geen bak, maar nog steeds meerdere keren per week. Afijn, de zomer kwam weer en we gingen intensief aan het werk. Privélessen, 5 dagen per week trainen, dagje buitenrijden en dagje rust. Amo super in conditie, soepel, perfect.

Tja, en toen werd het weer winter. Ik heb het op dit moment erg druk met school, en niet meer elke dag tijd voor de paarden. Dus dat werd minder, 4 keer per week. Daarvan 2 keer door de week en beide dagen van het weekend. En langzaam, heel langzaam maar zeker werd het trainen minder. Eerst al van 6 dagen naar 4, toen ging ik het rijden vervangen door longeren (want: makkelijk en snel). Reed toen nog maar 2 keer per week. En de laatste tijd, met al die kou, deed ik al helemaal weinig. Betrap mezelf erop dat ik de laatste weken veel te makkelijk ben geworden. Hup, paard in de wei, die vermaakt zich wel, ik stal uitmesten en dan weer naar huis. En de laatste paar weken, tja wat zal ik zeggen. Dat was twee keer per week alleen op de wei, 1 keer longeren en 1 keer rijden. En dan niet intensief, nee, gewoon kwartiertje longeren op slakkentempo, en rijden, ach, ik vond het al snel best.

Maar nu wordt ik weer wakker geloof ik. Zelfs mijn vader viel het al op; "Goh, wat is Amo stijf!". En ineens zag ik het van alle kanten weer helder. Paard dat liep te sloffen aan de longe, dat een hindernisje van 20 centimeter met moeite nam, kreunend en steunend.
Dus nee, dat kan zo niet langer.

Dus Amo moet weer aan het werk
Heb een longeersingel en bijzetteugels aangeschaft, zodat het longeren ook echt werken wordt. Gisteren begonnen, nog zonder bijzet. Maar wel flink door laten lopen, veel overgangen, en niet na een kwartiertje al gestopt, nee, lekker 3 kwartier gelopen. Paardje wel moe op het eind Maar we moeten ergens beginnen.

Heb me nu het volgende voorgenomen;
2 x per week longeren, mét bijzet, daarbij flink doorlopen, en minstens een half uur.
3 x per week rijden, waarvan minstens 2 keer echt trainen, goed doorlopen en veel oefeningen doen. 1 keer buitenritje/western/mennen.

Ik ga rustig aan beginnen, en hoop hem zo binnen enkele maandjes weer fit te krijgen. Want een stijf paard is ook niet alles he.

Iemand nog tips, adviezen, commentaar? Kan alles gebruiken, bijvoorbeeld ook oefeningen om hem soepeler te krijgen, maar het wel leuk voor hem te houden.

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:24

wat ook erg leuk en goed voor je paard is is longeren aan de dubbele lijnen, je kunt daar ook het wijken en achterwaards en wat schoudervoor bij meenemen, wel moet je dit langzaam opbouwen met veel stapwerk en niet langer als een half uur want het is vrij intensief.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:03

idd. let ook op dat ie niet gaat hangen in de rubberen ringen van de bijzet dus goed voorwaarts houden idd. maar volgens mij weet je prima waar je mee bezig bent klinkt allemaal heel verstandig hoor!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:14

bruine schreef:
wat ook erg leuk en goed voor je paard is is longeren aan de dubbele lijnen, je kunt daar ook het wijken en achterwaards en wat schoudervoor bij meenemen, wel moet je dit langzaam opbouwen met veel stapwerk en niet langer als een half uur want het is vrij intensief.

Ja, idd, dubbele lijnen én rustig aan beginnen, je zit niet te wachten op spierpijn ( paard heeft pijn, in verzet, geen plezier)
Of erger, spierverzuring, dus rustig aan opbouwen!!