Zelf denk ik dat het een beetje miscommunicatie is!
Ik weet niet of je les hebt, maar dat zou denk ik het probleem oplossen.
Want ik denk dat als je goed weet wat je moet doen op momenten dat het niet lekker loopt, je ook niet zo snel ongeduldig wordt, want probleem=jij lost het op!
Je paardje heeft een tijd niet gewerkt en heeft alles op zijn leeftijd al een keer meegemaakt, dus zal wel denken, "ach, zo rustigaan gaat het wel lekke'r"...haha, dat is natuurlijk logisch!
Dus jij moet hem wakkermaken, rij hem rustigaan eerst goed warm, daarbij laat je zijn hoofd voor wat het is, dus hij hoeft niet aan de teugel, als hij maar lekker fel op je been reageerd.
Dan, als hij lekker doorloopt, race maar lekker in volle draf door de baan, ga je hem oppakken en zorg dat hij actief blijft, en ga schakelen, héér rustig draven, heel snel draven, dan écht fel naar voren op het been en zorg dat je niet teveel 'remt' dus meegeven met je handen als je naar voren gaat.
Als hij goed schakeld, dus ook goed terugkomt ( op je zit!!) dan ga je figuren rijden, volte open, volte sluiten en weer wegrijden...halhouden....wegdraven....andere hand....volte openen/sluiten...wegrijden....
Als je dit doet, hou het dan kort. ga niet overenthousiast aan de gang, het losrijden is erg belangrijk, daarna een kwartiertje écht werken, dan weer rustigaan cooling down.
Het belangrijkste is dat hij fél op het been reageerd én dat je goed meegeeft met je handen!
Succes!