Elke keer dat gevecht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_hannah_

Elke keer dat gevecht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 23:44

Haaj,
Star rijd soms heeeeeerrlijk! echt super voor het been en lekker aan de teugel. Maar heel vaak wil het echt niet! En wat dan ook lekker meewerkt is dat ik zo ongeduldig ben. Ik krijg hem gewoon niet lekker aan de teugel en de oefeningen zijn slapjes. Ook loopt hij dan te sloffen en zet z'n achterbenen er absoluut niet onder. Als ik hem dan aan de teugel probeer te rijden is het vooral met kracht en ik voel zelf ook dat dat niet klopt. Komt heb misschien omdat hij het saai vind? Hij heeft hoog dressuur gelopen maar is nu onderhand al 18... Ik rijd regelmatig ( 1 keer per 2 weken een behoorlijk stuk) buiten maar spring (nog) niet. Hij heeft nml een peesblesure gehad. Ik hoop dat iemand tips heeft.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:50

Ik weet zo gauw niet hoe je haar meer voorwaarts kan rijden, misschien inderdaad verveling. Maar dat aan de teugel wil jij dan zo graag en daar word je ongeduldig van en dan word star ook alleen maar gestresst. Ik ken het hoor want ik heb er zelf ook aardig last van. Hoewel het de laatste tijd wel goed gaat.
Maar aan de teugel moeten ze ook uit ontspanning komen dus als je wat gaat trekken en de boel vast gaat zetten dan werkt het averechts. Probeer het allemaal wat losjes te laten. Ik denk dat wel helpt.
Het is moeilijk zeker ik snap het helemaal maar probeer het toch wat losser allemaal te doen.
Veel succes ermee

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:46

Probeer je paard eerst goed los te werken en lekker voorwaarts te rijden en dan pas terug en langzaam oppakken. Met zijn leeftijd kan ie er wel wat langer over doen om lekker los te komen. (Dit wist je zelf vast allemaal ook wel...)
Veel overgangen, afwisseling door bijv. balkjes draven, wees creatief.
Ik denk dat je zelf je vinger al op het probleem heb gelegd: te ongeduldig. Daar kan je vast zelf wel wat mee
Succes

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:01

Zelf denk ik dat het een beetje miscommunicatie is!
Ik weet niet of je les hebt, maar dat zou denk ik het probleem oplossen.
Want ik denk dat als je goed weet wat je moet doen op momenten dat het niet lekker loopt, je ook niet zo snel ongeduldig wordt, want probleem=jij lost het op!
Je paardje heeft een tijd niet gewerkt en heeft alles op zijn leeftijd al een keer meegemaakt, dus zal wel denken, "ach, zo rustigaan gaat het wel lekke'r"...haha, dat is natuurlijk logisch!
Dus jij moet hem wakkermaken, rij hem rustigaan eerst goed warm, daarbij laat je zijn hoofd voor wat het is, dus hij hoeft niet aan de teugel, als hij maar lekker fel op je been reageerd.
Dan, als hij lekker doorloopt, race maar lekker in volle draf door de baan, ga je hem oppakken en zorg dat hij actief blijft, en ga schakelen, héér rustig draven, heel snel draven, dan écht fel naar voren op het been en zorg dat je niet teveel 'remt' dus meegeven met je handen als je naar voren gaat.
Als hij goed schakeld, dus ook goed terugkomt ( op je zit!!) dan ga je figuren rijden, volte open, volte sluiten en weer wegrijden...halhouden....wegdraven....andere hand....volte openen/sluiten...wegrijden....
Als je dit doet, hou het dan kort. ga niet overenthousiast aan de gang, het losrijden is erg belangrijk, daarna een kwartiertje écht werken, dan weer rustigaan cooling down.
Het belangrijkste is dat hij fél op het been reageerd én dat je goed meegeeft met je handen!
Succes!