Pony loopt weg over linkerschouder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Pony loopt weg over linkerschouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:23

Hey,

als ik mijn pony naar beneden rij (ik rijdt haar meestal heel laag met de hals) dan gaat ze soms helemaal in de rechterstelling en loopt ze helemaal naar links. Ook als ik een kleine volte op de rechterhand rijdt merk ik dat ze de neiging heeft om naar buiten te vallen, ik moet haar dan echt met mijn buitenbeen tegenhouden en met mn gewicht helemaal naar binnen. Als ik de teugels gewoon los laat, dan loopt ze echt kaarsrechte lijnen Ook is ze verder wel heel soepel, ze doet beide stellingen zonder moeite, ik kan haar achterhand naar beide kanten buigen, etc. Wat ik ook zo raar vindt is dat ze het niet altijd doet.. Weet iemand wat het is en wat ik eraan kan doen?

Jimbo

Re: Pony loopt weg over linkerschouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:34

heb je gelijke druk op je teugels?
tik eens een paar keer bij met het zweepje op de schouder of net achter je been aan de kant waar ze niet genoeg reageert op je been

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:40

Nou als ze haar hals zo buigt dan heb ik geen gelijke druk meer, de rechterteugel hangt dan helemaal slap
Bedankt voor je tip

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:42

die van mij zwaait wel eens uit met zijn kont.
ik moet dan mijn buitenteugel beetje van de hals afhouden en mijn buiten been er goed aanhouden.
misschien dat eens proberen?

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:56

probeer eerst beide teugels op gelijke druk te houden, een slappe teugel geeft aan dat je paardje toch scheef is. hoe scheef je paardje dan ook loopt, probeer het dan niet op te lossen door aan de teugels te gaan trekken ofzo.
ga op de volte (links, rechts, maakt niet uit), neem druk op de slappe teugel en laat de aangespannen teugel meer los. maakt je paardje een grote volte? probeer dan de volte zo klein mogelijk te maken. als hij een kleine volte maakt druk je paard dan met je binnenbeen opzij tot hij/zij een grote volte maakt. hierbij maakt het niet veel uit of je paard helemaal met zijn hals opzij loopt of niet, dat doet hij namelijk zelf door zo weinig druk te nemen aan die kant.
het zal wel een paar weken duren voor je paard gewoon op 2 teugels kan lopen en je moet oppassen dat het niet doorslaat naar de andere kant (af en toe even controleren dus) maar het helpt veel en het zorgt ook dat je paard minder door je benen heen loopt.
als laatste, houdt je paard goed aan het been.
heb je les, vraag dan of ik een goede uitleg heb gegeven. heb je geen les, neem dan les.
t zal wel eentonig zijn om dag in-dag uit op de volte te moeten rijden met je paard, dus neem hem/haar ook eens naar buiten of ga eens springen. maar blijf het wel regelmatig doen om ook je paard te confronteren met zijn scheefheid.
dit is een lang verhaal zo maar als je instructrice/instructeur het verder uitlegt zal je vast wel snappen wat ik bedoel.

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:03

Dank je! Ik heb wel les, en ik heb het ook al eens aan mn instructrice gevraagd, maar ik kreeg niet echt een duidelijk antwoord.. Misschien moet ik ook eens vragen of ze erop wil, zodat ze het kan voelen.

Op links loopt ze hele mooie voltes, precies zo groot als ik aangeef, maar op rechts valt ze heel vaak naar buiten.

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:08

gewoon zeggen als ze niet duidelijk genoeg is dan heeft zij er ook nog wat aan (dan weet ze in ieder geval bij anderen ook dat ze het beter moet uitleggen