Paard doet boos met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sempre

Paard doet boos met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 19:57

hoii!
Een jaartje terug begon Evita erg chagrijnig te doen met opzadelen.
Toen bleek dat ze erg last van haar rug had, maar daar waren we zeer op tijd bij, en ging dat weer over.
Sinds een paar weken is die 'kwaadheid' bijna helemaal weg.
Maar nu doet ze elke keer boos als ik op wil stappen! Oren in haar nek, maar als ik eenmaal 'onderweg' ben naar boven is het goed.
Ze heeft iig geen last van haar rug, en het is 100 % zeker dat haar zadel past!
We hebben nl een wintec gekocht na haar rugblessure, en er zijn verschillende zadelmakers bij geweest.
Ook heeft ze geen last van haar rug meer, DA heeft dit gecontroleerd
Ik kom ook niet met een harde plof neer of wat dan ook.
Ik hoop dat jullie het weten!

Xx nancy

Jimbo

Re: Paard doet boos met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:04

doet ze boos als je je voet in de stijgbeugel doet of als je al je been over de kont aan het zwaaien bent?
gebruik je ook een krukje met opstappen? (trek je de rug iets minder scheef en is ook nogeens makkelijker voor jou)
niet in de buik prikken met je voet (als je dat al doet) let erop dat je je voet tegen de singel aanduwt als je dan met je teen naar binnen opstijgt (kan ook schelen)

stijg eens op via de andere kant, doet ze het dan ook?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:07

Via de andere kant kan ik niet opstijgen ivm knie-problemen, maar mijn vriendin mag proefkonijn zijn

Ze doet het als ik de voet in de beugel zet, dan draait ze heel kwaad naar me toe en wil ze opzij trappen. Als ik dan boos ,Viieeet' zeg, is het over en kijkt ze alleen boos, maar dan zet ik zeg maar mn gewicht in de beugel en dan is het goed, dan gaan de oren naar voren en ontspant ze weer

Rafaela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:10

Ik antwoord even op het account van rafaela, ( ben tr3z3l_l0v3r)..

Mijn paardje heb ik nu pas 2 weken. Maar hij is zowieso heel moeilijk met opstappen. Ik stap nu 9 van de 10 keer met krukje op en dan nog gaat hij helemaal weglopen, tegen je aan duwen en rond draaien. ook onder het zadel stilstaan kan hij gewoon niet. het is een zenuwpeesje, ( kruising arabier ). Hij is al 14 jaar.. Binnenkort laat ik toch nog een zadelmaker komen, het zadel wat hij nu heeft is pas een half jaar oud en heeft zijn vorige eigenaresse gekocht.. maar mocht het niet het probleem zijn.. iemand nog tips ? hij doet overigens niet de oren in de nek of boos ofzo.

edit;
Via andere kant opstappen bij mij werkt precies hetzelfde

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:12

dan weet ik het ook niet zo goed denk ik. een krukje zou ik dan ook niet gebruiken want als ze daar tegen aan trapt is ze weg....(neem ik aan)
misschien is er toch nog iets pijnlijk met het opstijgen, misschien trek je dan de spieren over zenuwen heen ofzoiets..

veel succes met het oplossen van je probleem.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:17

dankje
Nee, het is juist niet wanneer ik kracht op de beugel zet, dan is het over dat vind ik dus zo raar!

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:20

hoi tr3z3l_Lover (ofzoiets),
denk dat je dit gezien de leeftijd ook niet meer zo makkelijk kan afleren. zorg er in ieder geval voor dat je paardje helemaal stilstaat zodra je wil gaan opstappen. ho is ho kan je mooi oefenen aan de hand. lekker wandelen en dan stilstaan en dan ook echt stilstaan. blijf gewoon geduldig tot je paardje ook stilstaat. dan belonen en weer doorlopen.
mijn verzorgpaard was niet erg braaf wat stilstaan betreft maar het wordt wel beter op deze manier. bij wat minder nerveuze paarden kan je ook wat strenger zijn.

nancy_evita: misschien geef je haar/hem toch een of ander signaal dat je paard boos maakt. soms is het ook aangeleerd gedrag dat gewoon heel moeilijk is te doorbreken

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:40

Misschien dat het na verloop van tijd over gaat. Door die rugblessure is het opstappen zeer gaan doen. Als jij je voet in de beugel zet zal ze denken dat dit zeer gaat doen. Aangezien ze niks meer aan de rug heeft en een passend zadel heeft lijkt me dat het meer tussen de oren zit.

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:57

Misschien aan de rugblessure een lichte zadeldwang overgehouden? Waren jullie er snel bij met haar rug, of duurde het wat langer?
Probeer rustig tegen haar te praten en haar gerust te stellen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:02

Als je 100% zeker weet dat ze geen pijn heeft dan kun je haar best eens wat strenger aanpakken op dat gedrag.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 13:16

dankjullie

Ik weet echt zeker dat ze geen pijn heeft.
Na haar rugblessure(en tijdens ) was ze ook onwijs chagrijnig met alleen het zadel erop leggen. Langzaamaan is dat verwaterd.
We waren er binnen een weekje bij, en ze is gewoon weer 100 % goed verklaard door de DA.
(oorzaak: gewoon een rotkwaliteit zadel) dus hebben we gelijk een nieuwe gekocht. (na 50 zadels hebben gepast was er eentje die ze paste, de wintec)
En die ligt gewoon super! Alleen ja, dat opstappen he
Maar ik blijf haar gewoon streng toespreken dan