verkeerd aanspringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

verkeerd aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 18:54

als ik op de rechterhand aanspring en ik leg mijn binnen been op de sigel andere erachter.. als ik dat wil gana doen zeg mar springt ie verkeerd aan en trekt ie door zodat ik em niet goed in de draf krijg.. wat kan ik hier aan doen?.. ik probeer voltes te rijden dan aan te springen eerst gebroken lijn te wijken enz en dan aanspringen maar hij blijfd et toch vaak doen want hij heeft nu door hoe ik et probeer..

_Zsazsa_

Re: verkeerd aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:59

dat is best een makkelijk probleem om op te lossen. als een paard galoppeert dan loopt hij het makkelijkst in de goede galop dus maak h et hem moeilijk door in die verkeerde galop de volte heel klein te maken en dat kan hij dus niet dus hij moet dan overspringen. en als je gewoon in een hoek aanspringt geef dan gewoon hele overdreven opdrachten dus als je in de linkergalop wil dan doe je heel overdreven je linkerhand naar binnen en je buitenbeen overdreven ver naar achter. dan kan er eigenlijk al niet meer zoveel fout gaan!

succes ermee en probeer het. bij het inrijden van jonge paarden helpt het erg goed!

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:15

Bij sommige paarden helpt het om wat contrastelling te geven, dus hoofd iets naar links. Zo hebben ze meer ruimte in de rechterschouder. Zorg dat je je eigen gewicht wat naar buiten verplaatst, op het linkerachterbeen van je paard. Want vanuit daar moet hij weg.
Ook kan je hem over een balkje laten gelopperen.
Ga niet gelijk trekken als hij verkeerd aanspringd (dan trekt hij terug!), neem hem rustig terug eventueel met een volte. Je moet wel een heel lenig paard hebben als ie in crontra-galop op een volte van 5 meter kan!
Ook kan het helpen van F naar A een rechte lijn te rijden. Of Bijv. op E aan, en dan ineens naar rechts. Je hebt bij beiden (en net als wijken/gebroken lijn etc.) een heeeeel goede timing nodig!! Dus veel oefenen!
Succes

Colt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:46

Mijn paardje deed het ook, was echt een ramp. Nu gaat het meestal wel in 1x goed.

Wij hebben (en zijn) dit aan het oplossen door allereerst te zorgen dat het paard rustig is voor je begint met aangaloperen, mijn paardje werd namelijk al helemaal stresserig omdat het vaak zo'n probleem was.
Zorgen dat je zelf ook goed rechtop blijft zitten. Ik zat vaak al te kijken of ze wel goed aansprong en zat dan dus ook al iets voorover, en dat werkt echt tegen.
Eerst op een volte proberen helpt vaak goed, gaat net iets makkelijker doordat je een goede buiging kan maken en goede stelling geeft. Heb en kun je in hoeken ook doe natuurlijk, maar mijn ervaring is dat het op n volte net wat makkelijker is.
En zoals hierboven al gezegd is kan idd soms wat contrastelling geven ook werken. En echt veel oefenen. Maar zeker niet teveel op 1 hand gaan werken.

En mijn instructrische zei ook nog tegen me dat ik gewoon moest rijden, hup aangaloperen alsof ze het altijd goed deed, dus doen wat je moet doen. Miss helpte dat ook wel haha.

In ieder geval veel succes ermee!

Dreumel1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:58

Neem hem op de volte, met veel stelling, geef overdreven hulpen.
zit het paard in de goede galop, na een paar passen gelijk stoppen ermee en goed belonen! doe dit een aantal keer!
als dit echt goed gaat kan je de volte steeds uitbreiden, steeds groter maken, elke keer goed belonen als het paard goed aanspringt! en na een paar passen steeds weer terug draven en stappen! forceer de golop dan echt niet!!
wissel de kanten af, maar doe wel steeds hetzelfde op beide kanten,

ga je galoperen op links, volte stelling benen enz. goed.... na een paar passen stoppen, enven iets anders en dan op rechts hetzelfde.
dit blijf je gewoon oefenen!

gaat het nu goed dan maak je ook de galop wat langer (bijv. ipv de helft van de volte nu een hele volte) maar forceer het niet, goed... belonen en terug!!

zo leren ze ook dat het goed en fijn is om in de goede galop te rijden!

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:47

mijn paardje heeft/had het ook..
bij mij hielp het op de volte gaan en extreem veel stelling te rijden en dan opeens aanspringen en mn been goed lang houden (was nog wel eens een probleem bij mij) en nu spring hij bijna altijd in een keer goed aan

Amina_

Re: verkeerd aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:50

Goed stelling vragen aan de moeilijke kant , en in de bocht aanspringen ,goed insluiten zodat het voor hem moeilijk wordt om verkeerd aan te springen .. (nogal moeilijk uitgelegd)
En ik ga mee met de tips van de anderen