Niet juist willen aanspringen in rechtergalop...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Niet juist willen aanspringen in rechtergalop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 18:43

Hey,

ik heb Amore zo'n 7 maand geleden gekocht. Wegens omstandigheden zijn we nog maar 3 maand écht aan het trainen. Omdat we niet echt weten wat ze allemaal kan hebben we gewoon wat basisdressuur geprobeerd, waaruit snel duidelijk werd dat ze héél wat meer kon dan alleen wat figuurtjes oefenen... Ze heeft maar 1 probleempje

Langs beide kanten springt ze in galop links aan... Hoe we ook proberen, Amore zelf doet ook haar best, ze springt altijd links aan...

Heeft iemand hier tips voor? Ze is geen krak in voltes tien meter draaien, dus de truc van paard laten aanspringen op hele kleine volte werkt ook niet... Moeten we dan gewoon steeds opnieuw blijven proberen? Amore zelf wordt er op de duur ook vrij pissig van...

Echt alle tips zijn welkom! In de les proberen we ook juist aan te springen, maar we hebben niet altijd de tijd om te blijven proberen (nog andere ruiters in de les hé...)

Als je iets weet, zeg het me dan aub Zal je dankbaar zijn

xxx

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:56

dat heb ik ook vrij vaak dat hij in de verkeerde galop aanspring maar nu op les oefenen we daar heel veel mee en dan rijd ik op een volte en ik zet mijn binnenbeen achter de singel en druk even door en tegelijke tijd geef je er een klein tikje bij. Als het zo nog neit lukt zet je hem weer op de volte en maak je een plotselingen wending op de volte en druk je hem precies op dezelfde tijd aan als je die wending maakt. Bij mij lukt het wel!
Succes

shine_miesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:00

hallo..! ik heb dit ook heel erg met mijn paardje gehad maar ik heb heel vaak geoefend om net boven een balk aantespringen en als je er precies boven aanspringt lukt het meestal wel! of affentoe helpt het ook om op het verkeerde been te gaan lichtrijden en dan aantespringen.. suces!

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:05

Eehm, als het bij ons echt niet lukt werken we met een hindernisje.
Als je paard over de hindernis springt komt hij 9 van de 10 keer goed uit, en dan is het de kunst te blijven galopperen.

Het is zo ff in het kort uitgelegd, anders word het een moeilijk begrijpbaar en lang verhaal.

shine_miesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:07

ja idd wat annemarie zegt is ongeveer hetzelfde! balk, hindernis!

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:10

Lichtrijden op het binnenbeen, op de volte,en al lichtrijdend aan springen in galop.Helpt bijna altijd.Vooral goed belonen als het lukt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:04

Je paard is scheef. Eerst leren rechtstellen en soepel maken, dan is het aanspringen ook gene probleem meer.

Quir

Re: Niet juist willen aanspringen in rechtergalop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:42

Je paard is inderdaad scheef, zoals ze hier voor al zeiden, zelf heb ik ook zo'n paard gereden, alleen deze wou niet in de linkergalop.

Je paard heef haar bolle kant aan de rechterkant en haar holle kant links. Dus nu ga je heel veel voltes maken rechts om, ze dat haar holle kant (links) op gerekt gaat worden. Uit eindelijk, als ze rechtsom lengtebuiging gaat geven en een goede stelling aan neemt. wend je af bij A of C dan ga je vanuit de midden lijn voltes links rechtsom draaien, steeds om de beurt.. (indraf en stap)

Als dit niet werkt, heb ik nog een ding, wat bij een welshje is gelukt, je gaat op de rechterhand draven, op het verkeerde been (voor paard eht gevoel van door zitten, voor jou toch even iets makkelijk dan door zitten) Je laat ja paard naar buiten kijken, dus nar links, je legt je buiten been naar achteren (achterhand, naar binnen sturen) en je drijft met je binnenbeen. je wacht totdat die aan springt, meestal is dit rechts, door de contrastelling!! Dan zit die dus rechts in galop, nu ga je alleen de hoefslag volgen en ga je hem recht stelling, ook in de bocht recht, dus niet te snel de goede stelling willen vragen, omdat je dan een grote kans hebt dat die om springt. Dit doe je honderde keren en straks is die rechts genoeg om het met de juiste stelling te doen, enz...
Wel elke keer de contrastelling verminderen, en eigenlijk alleen met het aansrpngen doen, daarna recht gaan zetten en na een tijdje goede stelling gaan vragen...

Hoop dat je het snapt?

gr. QuirA

MelanieS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:17

aerdenhout schreef:
Lichtrijden op het binnenbeen, op de volte,en al lichtrijdend aan springen in galop.Helpt bijna altijd.Vooral goed belonen als het lukt.

Zo heb ik het inderdaad ook geleerd, om op die manier mijn jonge paard de galophulp te leren

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:19

mijn paard doet dit ook we dachten eerst aan een blokkade in de rug je merkt aan hem dat hij duidelijk pijn heeft afgelopen week is de tandarst op stal geweest en heb ik hem eens laten kijken.
Wat bleek hij heeft enorme pijn aan zijn tanden omdat hij aan het wisselen is en zijn doppen niet van de tanden afkrijgt
laat dit een wijze les zijn voor mij ik laat mijn paard 2x per jaar nakijken.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:22

Als je bij de bocht bent naar links laten kijken en dan in 1x de galophulp geven, dan heeft hij wat ruimte. Bij mij werkt het iig altijd.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:53

Zoals hier boven al beschreven wordt: je paard is scheef en dus moet je hem eerst gaan recht richten. Dan zal het aanspringen in de juiste galop ook beter gaan.

Mijn paard had ook grote moeite met de rechtergalop net als jouw paard steeds maar weer links aanspringen. Toen ik haar eenmaal recht had gericht en sterker in d'r achterhand had gemaakt kon ze ook makkelijker rechter galop aanspringen en dit volhouden. Het enige tricky bij haar is dat ze nu alleen rechts aanspringt met behulp van contrahulpen en met de 'gewone' hulpen juist weer de verkeerde galop neemt Een gebrekje dat we na haar dracht er maar eens uit moeten poetsen

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:57

En omdat je aangeeft dat je niet eindeloos door kunt oefenen ivm groepsles. Misschien ook een keer een privélesje?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:11

Ik heb dit probleem ook, maar goed mijn paard is nog jong. Dus dat moet ik nog goed bevestigd krijgen.

Ik kreeg als tip om (wanneer hij rustig ontspannen draaft, met de juiste stelling) de galophulp precies te geven op het moment dat het binnen-voorbeen naar achter gaat. Dit werkt bij ons altijd... behalve dat ik het zelf nog moeilijk vind om dat goed uit te kienen

esziiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:18

probeer eens een gebrokenlijn te rijden en in de hoek waar je uitkomt naar de gebroken lijn spring je aan. Kijk je of ze dan wel goed gat want het is wel en bocht maar niet zo'n hele scherpe!
Succes!

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:41

Iedere keer weer opnieuwe proberen, mijn pony had het ook, ik werd er echt wanhopig van, maar nu gaat het heel goed.
We kunnen nu zelfs al contragalop

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:29

Wat ook wel eens wil helpen is buitenstelling vragen. Je blokkeert dan als het waren de buitenschouder waardoor het makkelijker wordt om de binnenschouder naar voren te brengen en goed aan te springen.
Je moet je paard hierna belonen. Leer je paard overigens geen scheeflopen aan. Het beste is om zoiets in de les te proberen. Spanning en dergelijke moet je juist niet hebben.

Princesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:41

Je paard overvallen. Hiervoor moet je zelf wel een beetje goeie timing hebben, maar als je het eenmaal door heb is het heel handig en kan je het op alle plekken gebruiken. Je wend bijvoorbeeld bij e af en op het moment dat je wend, spring je aan, je paard kan dan eigenlijk niet meer in de verkeerde galop. Als je hier een beetje handig in bent kan je zelfs een hoek zo gebruiken dat er een knik in komt en daar aanspringen. Succes!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:47

Heej,
belen dat je paard niet goed wil aanspringen. Ik heb het zelfde gehad maar dan met de linkergalop. Uiteindelijk kwam dit door een ongelijke bespiering van mijn paard. Daardoor was het zadel scheef geworden. Misschien kan het ook alleen aan het zadel liggen. Als je paard met longeren wel goed aanspringt? En als je zonder zadel kan rijden moet je dat ook eens proberen. Ik zelf heb nu een nieuw zadel en heb veel zonder zadel gereden en nu heb ik 2 super galopjes!! rechts en links!
succes

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:38

nou je bent gelukkig niet de enige met dit probleem, zoals je hier leest
Maar ook ik heb heb er last van. Mijn pony deed het eerst heel goed (allebei de galoppen) maar toen ineens sprong hij telkens verkeerd aan en wou hij niet mer in de rechtergalop. Nu prober ik hem eerst heel erg los te maken aan de rechter kant, dus helemaal naar binnen laten kijken en zorgen dat alles wat voor het zadel zit naar binnen is. Dan in de hoek aanspringen en een flinke schop met mijn buitenbeen geven. Dit werkt bij mij ongeveer 1 van de 10 keer en voro de rest blijven proberen.

Wat ook nog wel eens wil lukken is (als je er echt helemaal flauw van ben en je wilt toch nog afsluiten met een goede galop, dus een beetje als laatste redmiddel) dat je hem verkeerd laat aanspringen en dan laat galopperen en in de hoeken met je buitenbeen een flinke schop geven, vaak maken ze dan een wissel (mijn paard in ieder geval wel) en dan zitten ze alsnog goed. Zo kan je hem misschien leren wat de goede galop is, maar ik zei al, ik zou het eerst gewoon proberen.

succes!