Jong paardje doorrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylf

Jong paardje doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 23:07

Hey !
Sinds kort rijd ik een jong paardje bij . Hij is echt nog jong en moet echt nog doorgereden worden .
Maar ik heb een paar probleempjes .

*Hij rijdt zen hoeken niet echt goed uit en ik moet echt hard drukken met mijn binnenbeen .
Als hij er niet doorgaat maak ik steeds een klein vltetje en ga er dan wel doorheen .Hebben jullie nog tips hiervoor? Mag ik hem erin zetten door lijn buitenteugl te openen , of niet ...

*Bij voltes moet k hem naar binnen laten kijken , maar hij valt dnook vaak naar binnen ...

*Bij de galop krijg ik hem ten eerste vaak niet in galop of de juiste ...
Als hij in gaop is zijn dit vaak drie pasjes , of kan ik hem onmogelijk op de hoefslag houden en in galop houden ... Hij breekt ook vaak uit een cirkel ...

En wnnr mag ik bij dit paardje de zweep gebruiken ?

an heb ik ook nog een probleempje voo me eigen , ik krijg mijn hielen echt niet uitgedrukt ...; tips zijn welkom ..

XxX

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:10

goed les halen

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:49

Eerst je stap en draf voor elkaar krijgen. Galop komt later wel wanneer hij wat meer balans heeft.
Niet je buitenhand afsteken, daarmee nodig je hem uit naar buiten te kijken->niet de bedoeling, maak liever een volte.
Rijdt lang rechte lijnen, liefst over de binnenhoefslag, zo maak je hem recht. Dan zal je zien dan je paard op de volte vanzelf ook minder naar binnen valt.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:51

Voor balans kun je ook buiten veel lange rechte paden nemen, en ook daar kun je de galop oefenen...

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:33

Ik zeg ook goede les, je hebt hem tot een bepaald punt gereden, maar nu weet je het ff niet meer, dan kan je het beste een deskundig iemand bij halen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:40

Het goed aanleren van dingen bij een jong en groen paard gaat echt snel. Helaas aanleren van slechte dingen ook en in afleren/ omscholen naar de gewenste reactie bij je paard daar gaat tijd inzitten.

Juist bij een jong paard, maar ook bij andere paarden is les belangrijk. Als je dus ergens op vastloopt, direct actie ondernemen om dat op te lossen en weer verder te kunnen.

Conclusie, zorg voor goede begeleiding. Een jong paard leg je nu de basis voor zijn verdere leven, als je nu de basis niet correct aanleert loopt het paard daar de komende tijd van zijn leven tegenaan. Misverstanden met ruiters enz..

Sylf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 09:25

Dankje voor de tips !
Maar voor lessen is er een probleem ... ik rij op een weilandje dus eh ... Ik kan wel aan een piste geraken ,maar dan moet ik eerst een drukke weg oversteken en daar is de eigenaresse een beetje bezorgd voor ....

Toch dankje voor de tips en over die tweede hoefslag , soms wil hj al niet op de hoefslag rijden , dus is het niet betr als ik hem gewoon nu even push op de hoefslag , tot hij dat doorheeft ...

Xx

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:55

Om een jong paard zo goed mogelijk te leren hoe hij moet lopen, zou je toch echt les moeten nemen Niet dat je slecht rijdt of zo (heb je nooit zien rijden) maar zodat iemand die er verstand van heeft kan zien wat je moet doen en hoe je de problemen op kan lossen, want je kan zelf natuurlijk nmiet zien hoe je rijdt enzo. heb zelf ook een jong paard en heb 1 keer per week pr. les en ik ga gewoon met sprongen vooruit, ik weet nu hoe ik die problemen kan oplossen enz.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:07

hallo,

ik heb in het begin ook geen les gehad!!ik vond het belangrijker dat mijn paardje in rust eerst leerde om goed op de hoefslag te lopen en wat sterker te worden!daarna ben ik pas les gaan halen!!

mijn paardje sneed de bochten eerst ook heel erg af!dit heb ik afgeleerd door inderdaad met het binnenbeen het paard naar binnen te drukken en met een zweepje zachtjes een tikje te geven op de schouder!dit snappen ze zo!!

met de galop kan je denk ik het beste aanspringen vanuit een volte! dit maak het jonge paard het net iets makkelijker om goed aan te springen. nu hoef je geen volte 10 meter te maken. als hij dan in galop springt goed door laten galopperen en niet meteen verlangen dat hij aan elkaar in galop kan blijven want dit is heel moeilijk voor het paard. ze zijn nog slap.

veel succes met je jonge paardje!!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:17

Citaat:
mijn paardje sneed de bochten eerst ook heel erg af!dit heb ik afgeleerd door inderdaad met het binnenbeen het paard naar binnen te drukken en met een zweepje zachtjes een tikje te geven op de schouder!dit snappen ze zo!!

Dit raad ik je af... Als je paard het niet snapt van at zweepje kan dat nare gevolgen hebben. Een zweepje vast houden is geen probleem, dan kan hij er zelfs aan wennen.

Verder denk ik dat je het beste les kan nemen en dat hoeft niet speciaal in een bak te gebeuren hoor. - omdat je bij jouw trainig geen bak gebruikt - zou ik de les juist ook niet in de bak geven - Je moet juist tips krijgen voor de dingen die je normaal goed en fout doet.

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:44

Les is echt heel belangrijk! Wij hebben ook sinds pas onze `eerste´3½ jarige en mijn vriend en ik hebben allebei 1x per week privéles en zijn ook aanwezig bij elkaars les. De rest van de week zijn we altijd samen op stal en rijden omstebeurt en degene die er niet op zit coorigeert de ander met tips die we mee krijgen met les. Ben van mening dat je een jong paard het beste de basis goed leert onder goede begeleiding!! Het is erg belangrijk voor de rest van zijn leven!! Succes ermee! (zoek anders iemand die je op je landje les komt geven!)