huppeltje in draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rudolfietje

huppeltje in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 19:36

Wie kan mij helpen?
Mijn paard maakt nu steeds vaker een huppeltje met zijn voorbene in de draf. Het is net of hij aangallopeerd. Ik kan alleen maar op een volte rijden want de bak is rond. Zou het daardoor komen? Wie heeft tips hoe het er af gaat?
Groetjes Ruth

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:16

het is denk om zn been te ontlasten.. is je paard stug? stijf? moeilijk te schakelen? Hard in zn mond? ed..

Dan zit het in zn rug..

monsera

Re: huppeltje in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:50

Doet hij het op allebei de kanten?Hoe groot is de volte een grote volte of een volte 10 meter?

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:59

waarschijnlijk is je paard niet los in zijn lichaam, ik neem aan dat hi zijn rug vasthoud. kan zijn omdat hij er last van heeft, of een rijtechnisch probleem. Wat ik zou doen: voorwaarts neerwaarts lekker die bovenlijn laten strekken

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:36

het kan idd zijn dat hij vast zit,bij jonge paarden zie je het ook nog wel eens als ze het even niet meer zo goed weten[tempo]
zoals gezecht voorwaarts neerwaarts rijden en je even niet te druk maken om een huppeltje tussendoor,gewoon door blijven rijden.
komt als ze sterker/losser worden vanzelf weer goed.

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:16

doet ie dit altijd of alleen als ie aanspringt in de draf vanuit stap?

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:34

Ik zou er even iemand naar laten kijken; of alles goed los zit in zijn lichaam en er niks met hem mis is! Er kan natuurlijk iets dwars zitten.
Mijn andere tip is voorwaarts houden; Als er over een tijd een deskundige naar gekeken heeft en niks geconstateerd heeft, zou ik me niet drukmaken om een paar huppeltjes tussendoor. Succes ermee.

Tessa40

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:36

Kan er ook mee te maken hebben dat je 'm teveel blokkeert aan de voorkant. Ik zou inderdaad ook voorwaarts neerwaarts rijden, rug zo soepel mogelijk en met lichte beenhulpen rijden. Teveel hulp en tveel teugel geeft ook zo'n huppeltje, vooral bij het aandraven.

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:19

Ik heb 4 jaar terug een tinker gereden die dit in het begin ook deed, stijfheid. Na een tijd heeft ze het nooit meer gedaan, misschien was het in haar geval uitproberen. Bij een andere pony was dit als ik hem van te voren te veel ophield, asl hij zijn passen niet af kon maken, ik liet hiem dan een flinke pas naar voren maken, dan was het meestal ook over. Deze pony had wel last van zijn rug.
Ik zou het eerst even tegen je instructeur zeggen en anders kijken of het iets medisch is.
Succes!

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:57

Doet hij dit als hij aandraaft, of terwijl hij draaft?

hertog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:59

Voorwaarts rijden!!! Desnoods even een poosje met het hoofd in de lucht, ik denk toch dat ie net niet helemaal goed over de rug loopt. Mijn paard maakt geen huppeltje maar springt in galop als t hem te moeilijk wordt.

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:27

ow dat heeft mijne ook. maar ik heb nu les van iemand die in de z rijd, en die heeft mij geadviseerd om hem lekker voorwaarts te laten lopen, teugels goed op maat, en aandraven niet met je benen maar met je zweep op zn kont, geef een klein tikje en dan moet ik hem een beetje inhouden zodat ik voel dat hij wiebelt met zn kont en wil draven en hem dán laten gaan in draf.
in het begin moest ik steeds een harde tik geven voordat hij in draf ging, maar nu weet hij het. en een klein zacht tikje is genoeg.
en heel consequent ermee blijven, dus niet de ene keer wel en de andere keer niet.
en bij mij gaat het steeds beter.
het klinkt niet echt paardvriendenlijk, maar een zacht tikje stimuleert zn achterhand, en het werkt echt!
succes!

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:31

owjah, bij mij kwam het omdat de vorrige eigenaar het hem zo had aangeleerd. en het zadel past goed, en hij is helemaal niet stijf, en hij heb ook geen last van zn rug want ik heb zn rug enz. na laten kijken.

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:09

probeer ook eens in een rechthoekige bak ofzo te rijden zodat je ook eens een rechte lijn kan meenemen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:06

Dat heeft mijn paard ook gehad (5 jarige merrie), zo'n stom huppeltje!
Het probleem lag niet bij het paard maar bij mij...
Blijkbaar heb ik haar teveel vast gehouden met draven.
M'n instructrice heeft me tips gegeven en nu is het probleem verholpen.
Gewoon evenveel druk houden op te teugels maar toch ontspannen, en dat werkte perfect. Nu zie ik het huppeltje alleen nog maar terug als ze haar evenwicht nog niet heeft gevonden, als ze bijvoorbeeld moet verzamelen (vindt ze moeilijk).

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:55

Mijn jonge bijrijdhaflinger heeft het ook gedaan en doet het nu heel soms nog. Voorwaarts rijden idd! Niet teveel vasthouden van voren, ruimte geven. Hier lag het probleem bij ons ook, ik had teveel druk op de teugels. Omdat ze nog jong is draafde ze heel snel en daarom had ik de neiging de teugels teveel beet te pakken. Het gaat nu steeds beter.

rudolfietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:07

Hij doet het nu niet meer. Ik hield hem te veel vast en teveel stelling. Bedankt voor de tips

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:35

Fij om te horen dat hij niet meer huppelt Het is toch echt vaak een probleem van de ruiter ik ben blij dat jij er achter bent waardoor het kwam en nu zonder zorgen weer lekker van je paardje kunt genieten.