Z2 paard altijd op sporen gereden en nu niet voor het been..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Z2 paard altijd op sporen gereden en nu niet voor het been..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:30

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag...
Ik heb sinds een paar dagen een nieuw dressuur paard.
Ik heb hem gekocht als leerpaard en hij is 14 jaar oud en Z2 dressuur en ZZ licht startgerechtigd.
Nu is alleen het probleem ik heb hem eerst gereden zonder sporen maar dat ging dus eigenlijk helemaal niet en nu rijd ik met wat langere knopsporen.
Ook dit helpt niet echt en ik weet van de oude eigenaar dat ze met best wel lange sporen reed en op wedstrijd met sterretjes.
Zodra je een zweep erbij pakt doet hij het wel redelijk goed alleen hij heeft ook aangeleerd dat als je een zweep erbij pakt dat hij piaffe mag doen maar dit is er na een beetje doorrijden wel weer uit en doet hij het alleen als je de hulpen daarvoor geeft.
Het probleem is wel dat ik alvast graag zonder zweep rij omdat dat in het M1 toch niet mag(ik rijd pas L1 maar goed).
Ik probeer nu zoveel mogenlijk overgangen te maken om hem sneller te maken.
Maar toch is zijn zijn gangen niet zo actief als ik geen zweep gebruik(hij sloft dan als het ware).
Heeft iemand een idee?
Want als ik de zweep wel gebruik dan loopt hij echt de sterren van de hemel..
Ik start waarschijnlijk L1 in eind februari/begin maart.
Ik hoop dat jullie advies hebben
Ik heb 2 keer per week les waarvan waarschijnlijk vanaf nu om de 2 weken 1 keer prive les..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:13

Ik zou dan toch gewoon met zweep rijden. Wat hij bij de vorige eigenaar heeft geleerd is nu niet meer van toepassing. Gewoon zweep erbij en doorrijden, dan kun je hem met behulp van je zweep voor 't been maken, en dan moet de zweep zo langzamerhand wel weer wegkunnen lijkt me !
Als je toch perse niet met zweep wil rijden, moet je gewoon heel consequent met je been zijn..

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 19:45

@ VeraA bedankt voor je reactie ik dacht dat ook al ja
Want hij weet gewoon wanneer ik die zweep er wel of nie bij heb
Ik weet niet of er nog meer mensen zijn die iets anders weten?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:50

Het ligt niet aan het spoorgebruik van de vroegere eigenaar

Het ligt aan jouw manier van been geven

Dit zijn echt van die dingen die je met goede instructie vrij vlot oplost

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:31

Je hebt het hele L1 nog om hieraan te werken. Eerst even elkaar wennen, je paard zoekt naar wat je van hem vraagt.. Als je nu even duidelijk bent en jullie elkaar (weliswaar met een zwepje erbij om te corrigeren) beter leren kennen denk ik dat je op den duur er naar toe rijdt dat jullie ook zonder die zweep goed kunnen communiceren..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:10

Lijkt me alleen niet zo slim om al te starten met een paard dat niet eens aan je been staat?

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:36

Urielle schreef:
Lijkt me alleen niet zo slim om al te starten met een paard dat niet eens aan je been staat?

Dat dacht ik ook al, eigenlijk..
Je kunt beter eerst de basis voor elkaar hebben voor je gaat starten..

_Zsazsa_

Re: Z2 paard altijd op sporen gereden en nu niet voor het be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:45

hij moet het ook kunnen zonder sporen. maar het is wel waar dat een paard dat met wat strengere sporen is gereden moeilijk is als je geen sporen aanhebt. want je geeft minder duidelijke hulpen. hij is gewent dat hij een prikje krijgt voor een opdracht en dat krijgt hij dus niet. dus gewoon ff je zweep erbij houden en dat afbouwen. zorg dat hij makkelijk voor je been is. maar waarom wil je niet met sporen rijden dan?

groetjes

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:00

Deksels, van een Z2-paard kun je enorm veel leren. Het kan natuurlijk zijn dat dit paard al zo ervaren is, dat het aan een bepaalde manier van rijden gewend is geraakt. En daarbij bedoel ik dat dit paard misschien een wat meer ervaren ruiter is gewend. Dit bedoel ik echt niks ten nadele van jou hoor, want nogmaals, je kunt enorm veel leren van zo'n dier (kon ik maar zo eentje betalen). Een Z2-paard dat een Z2-ruiter gewend is, zal misschien feller reageren op zo'n ruiter, dan op iemand die nog niet zo ver is. Ik zie wel eens dat bij minder ervaren ruiters dat die paarden gewoon een beetje voortsukkelen, omdat ze dan niet te hard hoeven te werken. Mijn eigen paard doet namelijk ook sukkelig als er iemand opzit die niet zo veel van haar verlangt.
Nogmaal, ik beschuldig je echt niet van onervarenheid of onkunde, ik denk dat je met goede instructie al een heel eind komt. Dat is echt heel erg belangrijk bij zo'n paard, zodat je hem op de goede manier blijft rijden. Ik wens je in ieder geval echt heel veel succes, ik hoop dat je er veel van kunt leren en dat je er heel veel plezier aan gaat beleven. Wees maar heel zuinig op zo'n leuk paard

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:24

ja yoghurt, die ervaring heb ik ook.

ik hem mijn Z2 paard meegehad naar de 1e fase van de orun en daar moesten er dus diverse mensen op rijden.

het was erg komisch om te zien dat hij met een andere ruiter erop meteen ging lopen op het niveau van die ruiter.

volgens de orun-opleidster was het dan ook het ideale cursuspaard maar wel erg confronterend.
er waren mensen bij die hem niet in de galop konden houden (door te veel hand gebruik) en bij mensen die scheef zaten liep hij een keurige maar ongewilde travers.

Dustinlover, gefeliciteerd met je goede (leer) paard.
zie hem als een spiegelbeeld van jezelf.
hij doet goed wat jij hem goed aangeeft.
als het goed is is hij gewend aan onzichtbare en kleine hulpen, je zult alleen de juiste knoppen nog moeten vinden.
veel schakelen en korte reprises rijden. zodat hij went aan jouw hulpen en jij aan zijn "gebruikershandleiding".

(en die is bij een Z2 paard best lang.....grapje)

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:30

Maar dan blijft het wel zo dat een paard dat met sterretjes is gereden bar weinig voelt van laarsen zonder sporen....
Dat moet ie weer helemaal opnieuw leren. Zweepje erbij dus!

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 08:08

Ik heb gister avond nog eens nagedacht(priveles was er niet van gekomen aangezien men instructrice tot 8 uur weg moest)en ik denk dat ik inderdaad met zweepje ga rijden en dan kleine knopspoortjes aan doe.
Men andere instructrice(Z2)die gaat er volgend weekend een keer op om te kijken hoe de hulpen enzo in elkaar zitten dat ze die mij allemaal een beetje kan leren
Ik moet wel zeggen dat zei(oude eigenaar)hem wel altijd reed met zweep tijdens de training en dan net voordat ze de ring in moest weg legde.
Ik heb dit ook geprobeert toen ik eerst een L1 proef oefende zonder zweep(ging dus niet echt spectaculair),toen een proef met zweep en het ging gelijk een heel stuk beter en hij was gelijk een stuk attenter en daarna de zweep weggelegt en toen ging het eigenlijk ook wel goed dus ik denk dat ik dat voortaan ook beter kan doen?:
- In de training met zweep rijden.
- Op wedstrijd losrijden met zweep.
- Net voor je de ring in gaat de zweep weg doen.
Is dat niet iets dan?

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:53

Dustinlover schreef:
Ik heb sinds een paar dagen een nieuw dressuur paard.
Ik heb hem gekocht als leerpaard en hij is 14 jaar oud en Z2 dressuur en ZZ licht startgerechtigd.
Nu is alleen het probleem ik heb hem eerst gereden zonder sporen maar dat ging dus eigenlijk helemaal niet en nu rijd ik met wat langere knopsporen.
Ook dit helpt niet echt en ik weet van de oude eigenaar dat ze met best wel lange sporen reed en op wedstrijd met sterretjes.
..

Tsja, volgens mij zit het probleem niet in de sporen. Ik rij zelf ook met wielsporen (hierboven "sterretjes" genoemd), maar ik gebruik ze alleen als mijn beenhulp niet doorkomt, of bij zwaardere oefeningen. Sporen zijn een uitstekend middel om je paard vlug aan het been te maken, maar dan moet je wél zelf je benen goed stil kunnen houden.
Je geeft been.... geen reactie, meteen pats, de spoor erbij. Zeker met die wielen helpt dat echt wel.
Hetzelfde kun je doen met je zweep : been geven, geen reactie, pats met je zweep. Als je dat een paar dagen heel consequent vol houdt, wordt je paard vanzelf aan het been. Dat heeft niets te maken met het soort sporen waarmee de vorige amazone hem reed.
Natuurlijk is het wel zo dat als een paard gewend is aan wat strengere sporen, je dat wel merkt. Ik zou hem dan ook niet met een knopspoortje gaan rijden, doe een stompe om, of als je geen sterretjes (wielen met punten) wilt kun je ook glad wiel nemen. Daarmee heb je toch nét even wat meer te vertellen.
En al dat gedoe van "losrijden met zweep en dan vlak voor de proef je zweep weggooien", daar geloof ik ook niet in.
Ik ken ze die rijden met twee zwepen los, dragen zwanenhalssporen met sterretjes, en dan nog is hun paard niet voorwaarts. Dat ligt aan de amazone, niet aan al die poespas !
Heel veel succes ermee.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:17

Vergeet niet dat dat paard waarschijnlijk helemaal is ingespeeld op zijn vorige ruiter en moet wennen aan jou, rijdt consequent en dan komt het wel (zn met professionele hulp)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:34

heey

ik heb ook hetzelfde probleem gehad en je moet met zweep rijden als je hem goed op been wil gaan rijden zonder sporen. reageert hij niet op je been geef dan een harder been en reageert hij daar nog steeds niet op dan geef je een zweep. Blijf oefenen todat hij zonder zweep kan. als dat goed gaat ga je steeds kleiner been geven todat je met kuiten overgangen kan maken. het kan wel ongeveer 3 maanden of langer duren todat je paard goed op kuithulp reageert.

succes

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 10:43

Thnx Babbete1 dat is een goed advies alleen ik vond het altijd zielig die sporen(ben bang dat ik het paard pijn doe door een onverwachte beweging van me zelf).
Ik zal het eens gaan proberen vanavond(als ik in de manege terrecht kan)en dan eerst zonder zweep en met wieltjes(die heb ik nog liggen alleen nooit gebruikt)en tjah als dat niet lukt dan gewoon maar met zweep proberen
De rest ook bedankt voor de reacties en ik zal die ook meenemen in men hoofd dus ben benieuwd hoe het gaat vanavond!

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:44

het is altijd eerst een periode van wennen als je aan een nieuw paard ' begint' ik zou zelf nog niet meteen gaan starten maar eerst een paar goede lessen nemen en als je elkaar begrijpt pas beginnen met starten... wedstrijden rijden is toch niet waar je het allemaal voor doet? Maar toch ook het plezier wat je eruit haalt?

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:54

heerlijk he zo'n leerpaard!..ik heb er ook zo eentje onder mn kont en echt..je leert er verschrikkelijk veel van...Alle tips zijn al gegeven maar wat ik wel nog wil zeggen is..luister naar je paard!..hij weet het tenslotte al..zo heb ik in het begin zoveel moeite gehad met contragallop!...lachwekkend gewoon..maar als ik het niet goed deed, knalde hij er gewoon een wissel in...besef dat soort dingetjes goed...Zo merk ik ook dat als andere mensen op hem rijden en niet de goede hulpen geeft..dat ze hem nog geen eens in gallop krijgen..Het verschil is dus best groot, je wordt met je neus op de feiten gedrukt...het is niet meer flink je hakken erin zetten en knallen maar...

Maar wel heel tof dat je de mogelijkheid heb om het om een geschoold paard te leren...dat zijn naar mijn inzien de beste lessen

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:03

veraA schreef:
Ik zou dan toch gewoon met zweep rijden. Wat hij bij de vorige eigenaar heeft geleerd is nu niet meer van toepassing. Gewoon zweep erbij en doorrijden, dan kun je hem met behulp van je zweep voor 't been maken, en dan moet de zweep zo langzamerhand wel weer wegkunnen lijkt me !
Als je toch perse niet met zweep wil rijden, moet je gewoon heel consequent met je been zijn..

idd

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:49

oei, ik weet nog wel dat het bij mij een hele tijd heeft geduurd voordat ik rambo mooi kon rijden. alle knopjes moest ik leren.
en na een tijdje ging het pas goed.

misschien is het een kwestie van knopjes vinden.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:02

Yoghurt schreef:
Deksels, van een Z2-paard kun je enorm veel leren. Het kan natuurlijk zijn dat dit paard al zo ervaren is, dat het aan een bepaalde manier van rijden gewend is geraakt. En daarbij bedoel ik dat dit paard misschien een wat meer ervaren ruiter is gewend. Dit bedoel ik echt niks ten nadele van jou hoor, want nogmaals, je kunt enorm veel leren van zo'n dier (kon ik maar zo eentje betalen). Een Z2-paard dat een Z2-ruiter gewend is, zal misschien feller reageren op zo'n ruiter, dan op iemand die nog niet zo ver is. Ik zie wel eens dat bij minder ervaren ruiters dat die paarden gewoon een beetje voortsukkelen, omdat ze dan niet te hard hoeven te werken. Mijn eigen paard doet namelijk ook sukkelig als er iemand opzit die niet zo veel van haar verlangt.
Nogmaal, ik beschuldig je echt niet van onervarenheid of onkunde, ik denk dat je met goede instructie al een heel eind komt. Dat is echt heel erg belangrijk bij zo'n paard, zodat je hem op de goede manier blijft rijden. Ik wens je in ieder geval echt heel veel succes, ik hoop dat je er veel van kunt leren en dat je er heel veel plezier aan gaat beleven. Wees maar heel zuinig op zo'n leuk paard

Yep helemaal mee eens!
Houd er idd rekening mee dat het een Z2 paard is en dat hij ZZ licht mag starten.
Deze paarden zijn heel anders gewent om te werken dan ehh hoe zal ik het zeggen, de paarden op een nog wat lager niveau (niet verkeerd bedoeld hoor).

Mijn paard doet met een minder gevorderde ruiter ook nix. Die gaat als je niet uitkijkt midden in de bak staan, achterom kijken om te zien wat er nu weer op haar rug zit!
Aangaloppern met een verkeerde hulp, dan doet ze het zeker niet.

Dus idd goede rij-instructeur of trice zoeken en dan kan je een heeeeellleee hoop leren van dit paard.

Suc6

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:31

Zweep erbij houden! De M duurt nog wel even, eerst de L1 uitrijden dan de L2 en dan ga je pas het M in. Ik denk dat je zoals veraA het heeft gezegt je je paard eerst met behulp van je zweep voor het been moet zien te krijgen. In het M kun je dan altijd nog met spoortjes gaan rijden als die zweep geen donder verschil gemaakt heeft. Succes ermee.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:07

Het is wel weer ontzettend toevallig dat je alleen reageert op het bericht dat jouw uitkomt en dan maar lekker met sporen met wieltje gaat rijden terwijl de meerderheid hier tegen je zegt probeer het paard aan je been te krijgen.Dat is namelijk de oplossing.Als je paard aan je been is heb je die sporen niet nodig.Ik kan me nog heel goed een topic van jouw herinneren over je vorige pony{gelukkig is hij nu verkocht} en heb het gevoel dat het beter is dat jij niet met wielsporen gaat rijden probeer eerst toch gewoon paard te rijden wat maakt het uit dat het wat langer duurt maar wees wel eerlijk naar je paard toe en naar jezelf toe.Je paard weet wel hoe het moet de ruiter moet in dit geval nog wat bijleren en zolang je daar niet mee bezig gaat word het probleem niet opgelost en word het door de sporen alleen maar groter.Het is echt geweldig dat je nu een mooi leerpaard hebt maar leer er dan ook van.Succes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:18

Een paard dat slecht voor het been is haalt het Z2 niet met winst. Het paard kent de hulpen en de oefeningen op zijn broekzaak. De enige belemmerende factor in deze ben je zelf.

Ik zou voorlopi nog niet op wedstrijd gaan maar eerst serieus trainen en goed les nemen, desnoods meerdere keren per week. Een paard dat Z2 heeft gelopen is een intelligent paard. Net zo goed als dat het precies begrijpt wat hij moet doen bij welke aanwijzingen weet het nu ondertussen ook heel goed wat het moet doen om jou voor de gek te houden en zelf niet moe te worden

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:27

Ja het kan een groot voordeel zijn een leerpaard maar ook een nadeel. Ze weten inderdaad precies hoe ze ergens onder uit moet komen en zullen dat ook doen als ze het nodig vinden.