Rijprobleem met jong paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nilan

Rijprobleem met jong paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 14:10

Ik heb 'n paard van 3,5 jaar die pas sinds augustus 'n beetje onder 't zadel is...
Nu rijd ik steeds meer omdat hij al 'n aardige conditie heeft opgebouwd, maar hij wil alleen maar in snoei-harde gallop door de bak!
(hij schrikt ook steeds van van alles en nog wat)

Opzich vind ik 't niet erg als hij graag hard wil, maar hij is ZO wendbaar dat ik gigantisch m'n best moet doen om goed te blijven zitten...
Ik wil graag dat hij 'n zachte mond houdt en wil niet z'n mond verpesten door aan de teugels te gaan hangen/trekken, maar op deze manier is 't niet bepaald relaxed rijden!
Als ik m'n stem verhef "schrikt" meneer alleen maar en gaat hij nog harder rennen...

Hij heeft 'n dubbel gebroken watertrens en voor 't rijden gooi ik 'm eerst los zodat hij z'n ei alvast kwijt kan.

Heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik zat al te denken aan 'n mexicaanse neusriem of 'n ander bit, maar wil graag advies van iemand die hier ervaring in en/of verstand van heeft...

Alvast bedankt!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:35

Hoe galoppeert hij aan de longe? Bij zo'n jong paard lijkt me de kans groot dat het probleem zit in een balansprobleem. Veel paarden hebben moeite met de galop aanleren dus: veel kilometers maken, zoveel mogelijk op de rechte lijn (bospad in de buurt?).
In de bak kun je misschien hulp vragen aan iemand die hem aan de longe neemt terwijl jij met hem galoppeert en dan veel oefenen met aangalopperen en weer terug rijden.
Ik zou zeker niet gaan klooien met neusriemen en bitten. Heb je hulp met het inrijden van dit paard? Het lijkt me wel raadzaam om een instructeur of ander ervaren persoon mee te laten kijken.

Juco

Re: Rijprobleem met jong paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:38

Ik vind de opmerking hierboven erg verstandig en dit zou dan ook mijn antwoord zijn. Behalve het bospad, dat moet nl wel veilig zijn.

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:49

ik ben het er ook helemaal mee eens
!

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 14:53

Hij heeft extreem veel balans (zeker voor z'n leeftijd) en kan zelfs prima 'n rechte lijn aan 'n los teugeltje 'n gallopje maken... Steunt niet op wanden en/of teugels.

Het is meer dat hij nog graag speelt tijdens 't rijden. (hij ziet in alles 'n spelletje en maakt ook van alles 'n spelletje)
Ik wil m'n paard niet verpesten en hij hoeft ook echt geen dressuur o.i.d. te doen, maar als hij 't in z'n kop heeft of als hij "schrikt" is 't voor mij gewoon heel erg moeilijk om 'm op z'n minst naar 'n iets controleerbaarder gallopje te krijgen.
Ik heb nu alleen maar 't gevoel dat ik 'm alleen maar tot bedaren krijg als ik moet "trekken" want tegen de muur/schot aanzetten werkt ook niet. Hij draait in één keer om en schiet dan weer vrolijk van links naar recht (lijkt haast wel rodeo, hihi!)

Oh ja, en voltes rijden, nou ik doe erg m'n best, maar hij maakt zulke haakse bochten dat ik er dan alweer bijna afvlieg...

Ik vind 't best moeilijk om 't goed uit te leggen via de pc, maar waar 't eigenlijk op neer komt is dat de stap en draf goed gaan (ook voltes), alleen de gallop is af-en-toe 'n drama als hij 't dus zo in z'n bol heeft (want hij kan wel rustig galloperen...)
Maar als hij dan gaat krijg ik 'm gewoon amper terug naar rustige gallop/draf/stap/stilstand, zodoende m'n vraag over 't bit en de neusriem... 't lijkt net alsof hij er zeg maar doorheen loopt...

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:54

goede begeleiding zoeken !! Het zou jammer zijn als t op zo'n jonge leeftijd al bij de basis mis zou gaan

Nilan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 14:56

sandr0 schreef:
goede begeleiding zoeken !! Het zou jammer zijn als t op zo'n jonge leeftijd al bij de basis mis zou gaan

Ja, daar ben ik 't ook mee eens!!
Vandaar dat ik ook advies vraag, want ik wil absoluut m'n paard NIET verpesten!!

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:31

Misschien is het wat om aan te galopperen, te belonen en gelijk weer terug naar draf brengen (en weer belonen!), dus korte stukken galopperen, en op die plaatsen die moeilijk zijn om snelheid te maken. Normaal doe ik voor zoiets in-uitjes, maar daar is je paard miss nog wat jong voor. En miss ook, als je voelt dat je paard 'het heeft', gewoon niet galopperen, en hem extra bezig houden, hem dus voor zijn. Snel afwisselen in de dingen die je vraagt, zodat je paard zijn aandacht bij jou moet houden.
En inderdaad goeie begeleiding is goud waard!!!

Nilan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 15:33

Ja, dat zal ik ook eens gaan proberen...
Bedankt voor je advies!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:37

Mijn paard deed hetzelfde,
Heb geoefend met behulp van les,
Hij doet het nog niet 100% maar rustig galloperen kan hij nu wel!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:08

Ik sluit me aan bij Urielle...daarbij komt, als een jong paard hard door de bak galopeerd zou ik zeker niet mijn stem verheffen. Als je dan toch iets wilt zeggen, probeer dan met je stem hem rustiger te krijgen.

Momenteel ben ik bezig mijn 3 jarige te beleren (aan de longe) en ik doe veel op stemhulpen. Mijn stemhulpen ga ik dan ook zeker onder het zadel gebruiken in het begin...

Als ze nu zo hard in galop gaat, hoe neem je hem dan weer terug in draf? Als het goed is op je zit.... om nou gelijk gebruik te maken van een slof zoals Nilan zegt, ben ik geen voorstander van.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:13

RUBYWHITE schreef:
om nou gelijk gebruik te maken van een slof zoals Nilan zegt, ben ik geen voorstander van.

Ik heb nergens gelezen dat ze een slof wil gebruiken hoor, alleen een ander bit of een neusriem

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:21

gianlucka schreef:
RUBYWHITE schreef:
om nou gelijk gebruik te maken van een slof zoals Nilan zegt, ben ik geen voorstander van.

Ik heb nergens gelezen dat ze een slof wil gebruiken hoor, alleen een ander bit of een neusriem

Hihi!! Ja ik schrok ook al!!
Nee hoor geen slof!
Ik heb ook alle geduld en begin niet direct met stem-verheffing, maar heb 't geprobeert als hij daadwerkelijk helemaal idioot doet! Bij sommige paarden helpt dat weleens...

Stemhulpen luisterd hij prima naar, alleen als hij 't echt in z'n bol heeft... Dan werkt gewoon helemaal niks!! En daar was m'n vraag eigenlijk op gebasseerd.
Maar ik heb deze kwestie ook op 'n ander forum gezet en ben daar ook goed geadviseerd...

Bedankt voor jullie adviezen!!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:22

gianlucka schreef:
RUBYWHITE schreef:

Ik zit t al druk na te lezen maar zie t ook niet staan, haha, sorry dan heb ik het verkeerd gelezen wat de slof betreft. Excuus

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:23

RUBYWHITE schreef:

Ik zit t al druk na te lezen maar zie t ook niet staan, haha, sorry dan heb ik het verkeerd gelezen wat de slof betreft. Excuus

Excuses aanvaard, hihi!!
[/quote]

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:39

thnx

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:41

hmmzz... erg moeilijk om het zo te zeggen... al helemaal aangezien hij ook niet reageert op je stem als hij zo doet, die van mij doet dat namelijk wel en daar ben ik ook erg blij om! ... het enige wat ik kan zeggen is probeer hem op een of andere manier toch gerust te stellen.. wat ik dus altijd doe is mezelf echt zwaar maken ... tjah eigenlijk doe ik gewoon het zelfde als normaal, en eventueel als hij mijn stem (hohooo ofzo) erbij ( hij reageert niet altijd meteen, maar het scheelt wel)... van mijn instuctrice moet ik altijd gewoon doen wat ik normaal doe en blijven proberen, nooit opgeven of je gedult verliezen of wat dan ook! mja.. uiteindelijk wordt dit een lang verhaal, als ik zou doorga, en schiet je er uiteindelijk nog niets mee op ... maar wat ik dus eigenlijk probeer wilde zeggen is wat ik altijd doe: Doen wat je normaal ook zou doen (evt. met stem erbij) en belonen als hij weer braaf is (echt heel uitbundig belonen)... en dus nooit je gedult verliezen (of boos worden of wat dan ook) ...en een van de belangrijkste dingen: niet opgeven!
maar ja.. denk niet dat je er zo heel veel mee opschiet, maar dacht ik zeg even wat ik altijd doe, al is dat ontzettend moelijk om uit te leggen, en ik rijd ook 2 keer in de week onder begeleiding dus dat scheelt ook heel veel, want iemand van de grond ziet toch vaak meer dan wat jij voelt/ ziet (of wat dan ook )
veel succes eig verder!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:20

Ik weet niet hoor, maar als hij normaal goed luistert en op zo'n moment gewoon zijn eigen gang gaat en er tussen uit piept, dan zou ik eens overwegen om hem gewoon op de rem te zetten.
Eerst gewoon duidelijk de hulpen geven en kalmeren met je stem, lukt dat niet, dan maar een keer wel met je hand inkomen.
Hij doet iets wat niet mag, en imo is het beter om dat snel af te leren. Dus zet hem op de rem, staat ie stil, ontspan je hand, klop hem op zijn schouder, draaf even rustig en probeer het opnieuw.
Weer rennen, dan weer stil en nog een keer opnieuw.
Als hij leert dat ie zomaar met jou kan doen wat ie wil is het einde zoek imo.

Nilan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:45

Marliesje schreef:
Ik weet niet hoor, maar als hij normaal goed luistert en op zo'n moment gewoon zijn eigen gang gaat en er tussen uit piept, dan zou ik eens overwegen om hem gewoon op de rem te zetten.
Eerst gewoon duidelijk de hulpen geven en kalmeren met je stem, lukt dat niet, dan maar een keer wel met je hand inkomen.
Hij doet iets wat niet mag, en imo is het beter om dat snel af te leren. Dus zet hem op de rem, staat ie stil, ontspan je hand, klop hem op zijn schouder, draaf even rustig en probeer het opnieuw.
Weer rennen, dan weer stil en nog een keer opnieuw.
Als hij leert dat ie zomaar met jou kan doen wat ie wil is het einde zoek imo.

JA, jij slaat de spijker op z'n kop!!
Dat op z'n rem zetten DAT lukt dus niet...
Als ik 'm dan uiteindelijk wat rustiger krijg beloon ik 'm ook en ook als hij goed luisterd of uiteindelijk toch ergens langs durft terwijl hij 't eerst oh zo eng vond... Maar dat op die rem zetten! Dat lukt me dus niet.
Maar wat bedoel je met "met je hand inkomen"??

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:36

Citaat:
Maar wat bedoel je met "met je hand inkomen"??

Bot gezegd: aan de teugels trekken.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:29

Citaat:
Ik wil m'n paard niet verpesten en hij hoeft ook echt geen dressuur o.i.d. te doen

Dressuur is de basis voor elk paard.. Zie het als gymnasticeren en basistraining van een hond. Ook al wil je je hond niet als blindegeleide- of politiehond opvoeden. De basis als luisteren wanneer hij moet zitten, liggen, komen etc. moet je hem wel leren.

Je paard ook, met dressuur maak je hem soepel in zijn lijf en train je de gehoorzaamheid. Met dresuur kun je structuur in het leerproces brengen en weet je jonge paard iedere keer waar hij aan toe is. Want de hulpen voor overgange etc. zijn telkens hetzelfde..

Misschien toch eens wat lessen nemen, zodat je precies weet hoe je dit kunt aanpakken. Zodra je op de goede weg zit, kun je dan het longeren vooraf aan het rijden afbouwen (want dat deed je toch?).. Juist door iedere keer eerst te longeren en daarna echt te gaan rijden krijgt je paard op den duur meer uithoudingsvermogen waardoor hij elf niet eens meer moe wordt van het niet luisteren. Daar wil je nu ook niet naartoe neem ik aan..

Succes en probeer wel snel een goede aanpak te vinden, je paard is nog jong dus zijn dit soort dinge nog makklijk af te leren..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:56

Ik heb zelf ook een jong paard dat als een renpaard door de bak gaat tijdens het galopperen. (ze is sinds mei '05 onder het zadel)
Dit is heel normaal bij een jong paard (balansprobleem, ze heeft 50/60 of meer kilo's extra op haar/zijn rug). Ga vooral niet aan het bit hangen en proberen tegen te houden. Ga je dit doen dan heb je grote kans dat je de galop gaat verpesten, de sprong en tact eruit gaat halen en dan ben je verder van huis. Dus gewoon heel veel kilometers maken en voorwaarts blijven rijden. Je jonge paard moet eerst sterker worden. Ga eens in de verlichte zit zitten tijdens de galop. Bij mijn paard helpt dit, ze gaat dan zelf wat langzamer galopperen. Veel rechtuit galopperen als het kan het bos in/ naar buiten en op en lang pad galopperen.
Geduld en nog eens geduld, met training en goede begeleiding komt het allemaal goed. Niet ieder paard heeft direct een mooie uitgebalanceerde galop.

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:24

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 3,5 jarige.
Zeker met dit weer, hij is lekker fris en wil graag hard. en galop is natuurlijk zo spannend... Ik laat 'm op advies van mijn instructeur eerst even uitrazen, en pak hem daarna weer op en kan dan heerlijk rustig galopperen. Ik wil namelijk net als jij niet aan die teugels lopen trekken (en bij die van mij werkt dat ook niet, daarvoor zijn de hulpen nog niet genoeg bevestigd)
Dat uitrazen bouw je steeds verder af naar mate je verder bent in de africhting. Bij mijn paard helpt het, maar die is pas een maand onder het zadel.
Succes!

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:23

@roos07: zo heb ik het ook gedaan... heel heel veel geduld is gewoon echt het belangrijkste wat er is! ... die van mij word in mij 4, en het gaat nu echt al veel beter! ik heb niets anders gedaan... iedereen raade het mij ook zo aan; gewoon even laten uitrazen, hij wordt vanzelf wat rustiger... ik wist toen niet of het werkte, maar ik wilde het in ieder geval niet op de manier doen van aan de teugels gaan trekken, hier maak je het echt niet beter op! Ik heb het dus op dezelfde manier opgelost, en met veel geduld wordt het echt steeds beter! Eerst was het bij die van mij dus echt de hele les (of rijtijd) racen, racen en nog eens racen... en nu loopt hij als er eenmaal het "heetste" van af is echt zo veel beter! (nou moet ik wel zeggen dat hij zelf al een heet en kijkerig is, dus ben er echt lang mee bezig geweest om hem ontspannen te laten lopen, in de galop heb ik hem eigenlijk pas iets van 2 a 3 weken ontspannen lopen, van tevoren was het echt altijd sterrenkijken, racen enz.) ... ik raad dus hetgene wat Marliesje zegt eigenlijk af...hou het goed in je gedachten dat het nog een ontzettend jong dier is wat nog super veel moet leren... mja...je moet het natuurlijk zelf weten want het is jou paardje maar wat ik je wil aanraden is: heb geduld!!

heel veel succes verder!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:56

Als hij ertussen uit peert: zet hem op de volte maar blijf in galop. Dat je hem eventjes in zijn mond moet laten voelen dat hij op de volte moet blijven: is niet erg, als je daarna maar weer ontspant. Blijf net zolang galopperen tot hij ontspant.
Van te voren even laten uitrazen in de paddock kan ook een goed idee zijn maar ik zou hem dan aan de longeerlijn zetten. Dan kun je daarna meteen rijden.