rijden tijdens en na drachtigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

rijden tijdens en na drachtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 13:02

wie van jullie rijdt er met een drachtige merrie.?

Ik heb een merrie die kort geleden ingereden is. Ze kan 1 mei een veulen krijgen. Omdat ze nog maar sinds 1 januari bereden wordt heeft ze natuurlijk nog geen superconditie.

Ik vraag me af tot hoe lang ik door kan rijden en waneer ik er weer op kan stappen als het veulen er is.

Laten jullie het veulen direct achter in de stal zodat ze ook kan wennen aan de afstand tussen paard en veulen?
En hoe pakt dat uit?

Zilion

Re: rijden tijdens en na drachtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:15

We hebben momenteel ook een merrie die drachtig is. Zij is uitgeteld op 13 maart. We hebben haar half decemeber uit de lessen gehaald. Dus 3 maanden van te voren. Sindsdien heeft ze "zwangerschapsverlof". (lees: lekker in de wei rondhobbelen) Ongeveer 4 weken nadat ze mama is geworden gaan we weer langzaam opstarten. Bij ons mogen de veulens er aan de voet bij blijven lopen. Als leerproces voor het veulen. De veulens leren dat hun mama aan het werk is en dat ze dan niet tot hun beschikking staat. Ook leren de veulen al dat druk van bovenaf niet eng is. Dus aai je veulen vanaf je paard een keer wanneer je stil staat etc.

Succes met je veulen en natuurlijk je merrie

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:40

Ik kijk naar de merrie in kwestie - heeft ze veel moeite ermee dan wordt ze minder in het werk gezet.
Wij zijn gewend een week na de geboorte weer op te stappen, veulen in de stal laten met afgeschermde tralies, zodat de voetjes er niet tussen kunnen komen en iemand bij de stal ter controle en dan vijf a tien minuutjes weg te blijven (als het een brave merrie is, liefst even weg rijden van stal zodat ze elkaar niet meer ruiken/horen, maar merries kunnen nogal eens lastig worden met wegrijden...) en zo langzaam op te bouwen. Met drie weken/ een maand wordt er dan weer gewoon getraind als de merrie tot het eind toe aan het werk is geweest.

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:02

zeker als je haar pas aan het inrijden bent kan je rustig doorwerken. ze hoeven dan nog geen ingewikkelde dingen te doen en ook niet te lang te werken. stappen kan onder de man in ieder geval. ook rond de bevalling. als ze een beetje in beweging blijven gaat de bevalling ook soepeler. na de bevalling weer rustig aan oppakken. geef haar wel een dag of twee rust. meestal geven ze zelf wel aan wat wel en niet meer kan.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:18

beweging is heeel belangrijk voor een merrie die drachtig is.. ze moet wel redelijk in conditie blijven om het veulenen makkelijker te maken.. Daar in tegen is het niet de bedoeling dat ze zich te veel inspant! Dus ga lekker uren met der wandelen door het bos, over het strand ofzow.. ipv een half uurtje in de bk dressuren!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:45

Mijn merrie gaf zelf aan dat ze met zwangeschapsverlof wilde (ongeveer 3 maanden voor dat het veulen werd geboren). Ze is van zichzelf een paard met een enorme voorwaartse drang. Ze was gewoon niet meer vooruit te branden (liep toen nog maar 3 keer in de week). Ze heeft tijdens haar zwangerschapsverlof wel iedere dag (in de winter) buitengestaan, om ze toch in beweging te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:48

Dit is wel handig, rijd nu voor de 1e keer een drachtige merrie, en die ben ik nog aan het inrijden... heb er nu 2 keer opgezeten (is wel een paar keer vaker opgezeten)! ze is in april uitgerekend, maar het zou opzich wel handig zijn als er daarvoor dan al een stuur en een rem opzit, zodat ik daarna met het veulen aan de voet rustig een beetje verder kan gaan!
Alleen gaat het de 1e keer van het veulen af denk ik groooote problemen geven, ze steigert nogal graag

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:29

Daar ben ik zelf ook bang voor. Op dit moment is ze erg braaf. Ik rij 4 keer per week een half uurtje. Ze houd het goed vol. Ze is voorwaarts en wil graag leren. Maar ik rij haar sowieso nog niet tot ze te moe is.

Dus wat jullie zeggen is; gewoon maar rustig doorrijden tot ze zelf aangeeft dat het niet meer wil.

En is het verstandig om zo snel mogelijk er weer op te stappen na het veulenen en het veulen mee te nemen tijdens het rijden of het thuis te laten?