Help, hoe los ik dit op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pharlap

Help, hoe los ik dit op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:52

Hoi,
Ik heb niet een heel groot probleem ( denk ik ).

Na een hernia operatie ben ik sinds vorige week weer begonnen met rijden.
Ik begin met 2 keer in de week, want zowel mijn paard als ik moeten rustig aan doen.

Ik heb jaren problemen gehad met rijden door zowel lichamelijke problemen van zijn en mijn kant.

Maar nu, ik heb nu ineens een paard ( komt zeker dat mijn hernia weg is en ik beter zit , en hij op het moment erg aan het groeien is al is hij 14 ) dat echt voorwaarts en neerwaarts is, zo neerwaarts dat hij heel erg hals strekt en ik noodgedwongen de teugels moet laten gaan zoals bij het halsstrekken anders val ik voorover of ga hem irriteren in zijn mond.
Als hij iets omhoog kom en ik weer een beetje druk aan wil nemen begint het weer opnieuw. Nu is dit wat ik altijd wilde, maar hoe krijg ik hem op normale hoogte? Als ik kuit bij geef wordt hij boos ( en ik ben nog een beetje voorzichtig met mijn rug, dus heel veel bokken kan ik niet hebben ), en als ik druk geef zakt hij weer.

Hij loopt goed voorwaarts ( beter als dat het was ) en ik kan hem ook nog sturen.
Het is wel goed wat hij doet, en ik denk dat hij de link ineens begrijpt, maar op den duur moet hij wel op normale hoogte lopen.
Dus hoe kan ik hem dat duidelijk maken ( als hij iets niet snapt of kan wordt hij al snel boos, dat is een beetje de aard van het beestje ), zonder ruzie, waar hij moet lopen?

Ik hoor het wel

Groetjes Pharlap.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 00:38

Met iets omhoog bedoel ik trouwens echt omhoog dus ook niet neerwaarts, het is dus van het ene uiterste in het andere.

Niemand een oplossing?

( ben ongeduldig, ik weet het )

Groetjes Pharlap.

Irisj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:09

het is op zich best wel raar, misschien kun je bter eerst even een tijdje met elastiek gaan rijden omdat je met je rug nog nii zo veel kan hebben? Miss voelt hij het wel aan dat jij last van je rug hebt en dat hij je kliert, ik zou eerst proberen met elastiek.. Ik hoop voor je dat het weer goed komt, PS Sterkte met je rug!!

mellon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:18

Ik heb zelf ook een herniaoperatie gehad en ben ook erg voorzichtig en ook al denk ik van niet toch hebben ze het door dat je voorzichtiger bent.
Eerst namen ze nooit een loopje met me nu heb ik al bij 2 verschillende paarden waar ik voorzichtig bij was gehad dat ze zo looperig werden dat er geen houden aan was.
En als ik dan dacht nou bekijk het maar dan val ik maar dat het dan beter werd.
Het lijkt vaak wel hoe klein dan ook dat ze precies weten hoe je inelkaar steekt.
Ik ben dan ook western gaan rijden omdat ik dan minder met de teugels werk en meer met de zit dit was echt veel beter voor mij werd veel ontspannender.
Succes ermee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:25

Denk toch dat het een beetje uitproberen is. mijn paardje wil ook graag met zijn neus op de grond lopen en kan vreselijk gaan drammen als ik dan de teugels op maat maak. Toch met je been achteraan gaan rijden, als hij dan gaat bokken zet er maar iemand anders op die zijn bokken wel kan en wil uitzitten, hij zal toch moeten weten dat hij niet altijd met zijn neus op de grond mag lopen. (wat raar trouwens dat hij gaat bokken op kuitdruk, dat zou ik er eerst uit zien te rijden.)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:38

Nog meer voorwaarts oplossen denk ik. De balans tussen voorwaarts en neerwaarts moet goed zijn lijkt me.. Je paard moet niet ¨proberen met neerwaarts lopen onder jouw beenhulpen uit te komen. Mijn gedachte is hetzelfde als Kris25. Of je paard nu wel of niet voorwaarts is van zichzelf, beenhulpen moet ie accepteren. Als jij geen beenhulpen geeft om hem voorwaarts te rijden, kun je hem ook niet actief neerwaarts rijden. Dan kan je paard neerwaarts gebruiken om onder jouw hulpen uit te komen, wat denk ik nu het geval is..

Succes in ieder geval nog verder!

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 12:21

Hoi, bedankt voor de reactie's.
Wat hij nu doet is zeker geen uitproberen, want dan weet hij nog wel een andere truckendoos.

Hij is netjes te sturen, en op die beenhulpen reageert hij ook normaal, ook gaat hij gewoon terug naar stap en draf e.d, zonder boos worden. Hij word boos op het moment dat ik weer ga vragen en daar mijn kuitdruk bij plaats, ik heb het idee dat hij het niet snapt.

In het verleden durfde hij nooit hals te strekken en nu doet hij het gewoon.

Van nature ( of erin gereden, hij is met slof en elastiek ingereden toen hij nog geen 3 was ) liep hij nooit echt voorwaarts, nu zakt hij en loopt gewoon met alle 4 zijn benen.

Misschien geef ik wel teveel druk aan zijn mond waardoor hij steeds verder zakt, kan makkelijk.

Ik ga zeker niet aan elastiek e.d beginnen er wordt net zonder martingaal gereden ( dat was het laatste wat er aan mijn paard kwam ), nu zijn we zover dan ga ik niet opnieuw beginnen. Bovendien denk ik dat ze van een elastiek juist sterker worden omdat ze op die manier spieren trainen die niet de bedoeling zijn. ( Ga zelf maar eens met je been tussen elastiek staan en hem dan wegtrekken naar achter en weer terug laten komen, daar train je je kuitspier wel mee.

Over dat western, mijn paard is vroeger dressuurmatig en western beleerd, pleasure, dus hij zal misschien nog wel wat kunnen

In ieder geval is dit zeker geen klieren, want hij doet eigenlijk heel goed zijn best.
Het was pas de derde keer erop, en echt lekker gereden heb ik voor het laatst half augustus, en daarvoor had ik al 2,5 jaar mijn hernia.
En nogmaals over dat boos worden, als ik hem een kunstje leer ofzo, dan snap hij het eerst niet, dan wordt hij boos en dan ziet hij ineens de link , en wordt hij helemaal opgewonden. Het is ook een beetje de aard van het beestje.

We gaan echt niet bokkend de bak door, dat was een paar jaar geleden, maar toen kreeg ik niet eens de kans om iets te leren want dan lag ik al zand te happen

Mijn instructrice zou van de week kijken wat hij doet en over een tijdje pakken we de priveles wel weer op, ik vroeg me alleen af wat ik nu even het beste kan doen.

Ik denk dan toch maar even door zijn boosheid heen, en gewoon kuit en ophouding geven .

Bedankt zover.

Misschien heeft iemand nog tips, behalve dat hij dwars is wat dat hebben we net besproken .

Groetjes Pharlap.

Pharlap

Re: Help, hoe los ik dit op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:44

Niemand een tip?

Groetjes Pharlap.