met neus over de grond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

met neus over de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:21

Het is tot nu toe nog geen probleem, eerder grappig, maar normaal is het toch niet .
Mijn schoonzus heeft een 3-jarige haflinger, geboren en getogen bij ons dus we kennen hem door en door. Rond zijn 1 jaar werd hij geleerd aan het halster mee te lopen zodat we hem gemakkelijk naar de wei konden brengen. Hij is superbraaf. Het enige wat die steeds doet, is met zijn neus zeer laag tot tegen de grond lopen. We dachten eerst dat dit was om de grond te verkennen, evenwicht zoeken, maar hij is nu bijna 3 jaar en nog steeds doet hij dit. En hiermee bedoel ik dat hij niets ontloopt. Hij gaat met zijn neus door plassen (kletsnatte neus), door modder (bruine neus) en over het straatbeton (rode neus) waardoor hij zelfs schaafwondjes op zijn neus krijgt. Zo heeft hij het al een paar keer gepresteerd om bijna op zijn eigen neus te trappen. Hij zoekt ook niet naar eten, want door gras gaat hij ook gewoon door (groene neus). Hij lijkt dit precies gewoon graag te doen?!
En ja, het kan gevaarlijk zijn ivm weinig controle over je paard, daar ben ik me bewust van. En hij is fysiek kerngezond.
Maar nu moet het juist lukken dat we een eigenares met een even oud paard tegenkwamen en die deed exact hetzelfde.

Iemand ervaringen mee, verklaringen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:34

Die van mij doet dit alleen als hij aan de longe loopt. Dat is zijn zeer ontspannen manier van lopen. Mss heb je wel een uiterst ontspannen paardje?

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:37

ik heb ook een jonge pony die is bijna 3 en als ik hem aan het longeren ben gaat hij ook met zijn neus over de grond maar dan is het juist goed want dan laat hij zijn rug los... als hij in de wij staat doet hij het soms ook maar niet zo erg als die van jou...

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:43

Heb je geprobeerd dit gedrag af te leren?
Doorgaans wel fijn als paarden lekker de hals willen strekken en de rug los laten maar hij moet normaliter ook wel gewoon met het hoofd omhoog lopen zeker als hij zich schaaft. Dat is niet natuurlijk

Het kan een vreemd gewoonte trekje zijn van hem maar ik denk ook wel aan iets medisch ofzo. Een verwel verkkerd of beknelde zenuw ofzo.
Ik zou het hem dit afleren aan de longe en onder het zadel ern aan de hand. alleen toestaan als je het van hem vraagt ivm controle. Als je merkt dat dit moeilijkheden oplevert dan zou ik er toch eens naar laten kijken.

SDE

Re: met neus over de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:27

Aan de longe loopt hij normaal en in de wei ook. het is enkel als we gaan wandelen, of hem naar de wei brengen. Hij loopt eigenlijk te diep met zijn neus om het ontspannen wandelen te noemen. Hij heeft het enkel in stap.
Hij wil per sé met die neus naar beneden lopen. Hij is veel kalmer met die neus naar beneden dan dat we hem gewoon normaal laten wandelen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:09

Heb je z'n ogen al eens getest op blind zijn?

SDE

Re: met neus over de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:42

Enkele maanden terug is hij nog naar de kliniek gegaan voor een operatie aan het been. Daar hebben ze hem volledig onderzocht en ze hebben niets gevonden.