springprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

someone11_6

springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 23:05

Vroeger had mijn paardje problemen met springen omdat ze haar rug niet gebruikte, oxers waren geen probleem maar als je een rechte sprong was het als ruiter een hele opgave om geen slag in je rug te krijgen. Dit was voor haar ook niet plezant dus daar heb ik lange tijd aan gewerkt. Nu is dit probleem volledig van de baan maar blijf ik met een ander probleem zitten. Ze blijft op de hindernis afstormen. Als ik 1 enkele sprong spring is er geen probleem, maar vanaf het moment dat ik meerdere sprongen achtereen neem kome de problemen, ze gaat helemaal schuin op de sprong af en loopt er heel hard naartoe. Ik rij haar normaal dressuurmatig maar vroeger heeft ze een aantal jumpings meegedaan met mijn vriendin, toen liep ze ook wel al eens een hindernis om omdat ze te snel was maar ze liep niet schuin.
Dus nu vraag ik mij af wat ik aan haar snelheid maar vooral aan haar schuin lopen kan doen...

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:43

wat misschien kan helpen is door niet altijd te springen ook al rij je naar de sprong toe dus je rijd naar de sprong toe vanuit draf en zet haar dan voor de sprong stil of je draait dan af. wat ook kan helpen is een galop of draf balk dan een sprong dan een balk en dan weer een sprong zodat ze wel af moet remmen. loopt ze echt gewoon door je hand heen terwijl ze met dressuuur gewoon op lichte hand te rijden is dan is voor het springen misschien en iets zwaarder bitje nodig. het schuin lopen is een dressuurmatig/ dood gewoon rijtechnische probleem. of jij bent niet snel genoeg met je hulpen of je paard loopt door je been heen. dit is dus dressuur matig op te lossen door je paard beter aan het been te krijgen veel buigen rond je been links en rechts om. wijken voor 1 zijdige kuitdruk etc.

hoop dat je t een beetje snapt owja afstanden voor je springen

drafbalk 2.20m a 2.30m sprong
galopbalk 2,50m a 3,00m sprong bij een dubbel sprong op 1 of 2 galopsprongen kan je dan ook nog een balk in het midden plaatsen zodat ze wel moeten vertragen.

greetz

juudje86

Re: springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:56

het laatste wat ik zal doen is om haar stil te zetten voor de hindernis of weg te draaien, hier leren ze van weigeren.

tip: probeer haar vanuit een rustig tempo de eerste hindernis aan te rijden. gaat ze daarna er vandoor of steeds harder zet haar dan na de hindernis stil, en galopeer weer aan. je kunt haar ook na de hindernis op een volte zetten, maar doe dat nooit voor de hindernis!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:46

NOOIT STIL ZETTEN VOOR EEN SPRONG!!!!
Daar leer je ze mee weigeren. Het schuin springen kun je afleren door veel kruisjes te springen waarbij de hindernis op het hoogst staat. Een slim paardje zal in het midden willen springen, omdat dat het laagste punt is. Daarnaast kun je ze rustiger leren springen door tussen de hindernissen door even de "handrem" er op te trekken neem ze even terug in stap en als dat goed gaat, neem ze dan terug in draf en rij door naar de volgende hindernis. Veel succes...

jody_bobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:03

je kan ook een balk achter de hindernis leggen.
het is wel gevaarlijk maar bij mij heeft het geholpen

boertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:15

je moet hem inderdaad nooit stil zetten voor een hindernis maar wat wel goed helpt is als je een hindernis aanrijdt en je voelt dat hij harder wild hem op een voltetje zetten tot dat hij weer rustig is.
Als je een hindernis aanrijdt houd hem dan nie vast in de hand maar laat de teugels is een keertje los vlak voor de sprong, hier door kunnen ze fout uit komen en zo leren ze van hun fouten. (DOE DIT NIET BIJ EEN HOGE SPRONG) maar bij eentje van 70 cm afhankelijk wat voor een paard/pony je hebt.

hopelijk heb je hier iets aan

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:35

jody_bobby schreef:
je kan ook een balk achter de hindernis leggen.
het is wel gevaarlijk maar bij mij heeft het geholpen

Precies wat ik wou zeggen!
Mijn vorge paard, rende na de hindernis nog kei hard weg.
Draf balk erachter gelegd, zal wel even moeilijk zijn omdat het paard ervan KAN schrikken.
Maar na 2 of 3 x zal je al merken dat hij/zij op let en rustig blijft na de hindernis. Zelfs als je dan de balk weghaalt
Hoe je het ervoor kan doen(het aanrijden naar de hindernis) kan ik zo niet zeggen. Nooit echt meegemaakt
Succes !!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:13

Diep zitten en niet laten weten dat je weet dat ze er op af stormt, want dan verkramp je en word springen gevaarlijk. alleen stilzetten voor een hindernis die laag is want als jij aan de teugels hangt om haar te stoppen terwijl zij door rent dan beland je er midden in! hou haar gewoon zoveel bezig met andere dingen te doen en varieer zoveel dat ze geen kans meer krijgt. maar straf haar niet als ze het doet want ze is waarschijnlijk gewoon heel enthausiast!

succes

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:23

enkele voltes rijden in een regelmatige galop en dan de sprong nemen kan ook helpen , en andere tips zijn al gegeven

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:08

Ik heb het wel vaker gehoord die tip hier op bokt: stilzetten voor een sprong of afdraaien voor de sprong...ik weet niet welke 'held' ->
daarmee begonnen is, of welke instructeur die aanwijzing geeft...
maar mag dit alsjeblieft uit de wereld geholpen worden?!
Straks moeten we allemaal tips gaan geven op topics waarin paarden 'van de ene op de andere dag weigerden'.
En de ruiter begrijpt hier dan uiteraard niets van.....zucht...
Liever lekker heet aan de sprong dan als een brave slome duikelaar eroverheen 'duikelen', want daarmee bereik je natuurlijk nooit hoog niveau. Beter om te leren hem recht te richten op een sprong als hij scheef gaat en dat doe je alleen maar met je benen. maar goed, dan komen we bij de basis van alles: dressuur; is hij aan het been en is hij uberhaupt wel rechtgericht? want anders kun je ook niet gaan springen vind ik.

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:10

hey hey

ben het absoluut niet eens met jullie reactie stilzetten voor een hindernis is leren weigeren als ze weigeren zijn ze niet aan je been punt. niet omdat je ze ooit paar keer stil hebt gezet voor de hindernis.

greetz

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:16

Je conditioneert dan toch gedrag? Het paard gaat het afdraaien voor de hindernis en het stilzetten voor de hindernis conditioneren met 'braaf zijn'. Uiteraard omdat de ruiter hem beloond omdat het paard er niet op afstormd. Zoals gezegd: hoog niveau springen bereik je niet met kalme galopjes op hindernissen. Die paarden moeten naar mijn mening energie teveel hebben, fel zijn op de sprong, e.d, door die extra energie, en die extra boost springen ze nog beter/hoger.
Maar oke, hier gaat het volgens mij om gewoon leuk springen.
Het paard is juist niet aan het been als hij scheef gaat lopen/galloperen voor de hindernis.
Vertrouwen van de ruiter in het paard en het paard in de ruiter (doordat deze van zijn ruiter het vertrouwen meekrijgt) speelt vaak een grote rol bij weigeringen en dat heeft niets te maken met 'aan het been' zijn.

someone11_6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:58

Het schuin lopen is steeds ook als ze op haar sprong afcrost. Maar het probleem is da ze haar altijd redt dus dat het kruisjes rijden eig niet helpt. Voor de rest loopt ze dressuurmatig echt wel goed aan mijn been en galopeert ze steeds heel rustig. Met een drafbalkje doet ze het niet maarja op parcour kan je er geen leggen he... Ook het stopzetten na een sprong (alé in stap zetten) heb ik geprobeerd maar als ik ze dan trug in draf zet gaat ze vaak nog sneller en daar wordt ze nogal zenuwachtig van :s
Ik vind het niet erg als ze vooruit is omdat ik weet dat ze heel graag springt maar dit wordt gwoon angstaanjagend want ze gaat soms zo snel dat ze zelfs niet meer opspringt...
Alvast bedankt voor de tips, ik blijf ze proberen

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:07

Ben het eens met bovenstaande reacties,
maar wat ook kan helpen, dus als de hindernis bv. op X staat, draai je in de hoek voor je hindernis enkele voltes zodat je paardje effe niet meer "weet" dat die hindernis daar staat, tot ze rustig is en dan wend je af. Bij mij hielp dit wel beetje (alhoewel hij nog altijd op de hindernis afcrosst hoor )

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:10

en in-uitjes? 3 a 4 sprongetjes niet te hoog beginnen en 3 meter van elkaar af (ligt ook aan galopsprong paard).
als laatste kan je dan een oxertje (niet te hoog beginnen)of iets dergelijks neerzetten

stilzetten voor een hindernis kan wel maar dan moet je er later die les of training wel weer overheen. ligt ook aan karakter van je paard.

stilzetten na de sprong pas na eerste galopsprong afremmen want anders denkt je paard dat hij helemaal niet had mogen springen.

springles?

someone11_6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 21:16

ik heb een hele tijd springles gehad, maar met andere paarden, waar ik nu nogsteeds wedstrijd mee rij, en zelfs met jonge paarden heb ik dit probleem niet gehad of alé kreeg ik het opgelost. Maat gipsy is gewoon heel zenuwachtig en heeft het heel moeilijk met commando's op te volgen. Ze slaat ook vlug dingen door elkaar (ook in de dressuur) maar met veel oefenen wordt het voor haar een gewente en levert het geen probleem meer maarjah sprongen verandere nu eenmaal altijd

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:20

is het wel goed voor haar om te springen? ik bedoel, als ze al zo snel in de war is met dressuur?
misschien is het een idee om aan het begin van de lange zijde een sprong te nemen, dan langzamer (draf, stap of halthouden) en dan aan het eind van de lange zijde nog een sprong.