Verzetten met halthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Widner

Verzetten met halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 22:21

Ik heb een vierjarige pony die heel braaf is met overgangen van stap naar draf en draf naar galop. Maar al moet ze van stap naar halt, dan maak ik me zegmaar wat zwaarder, en ik geef een ophouding. Maar als ze dan in stap lekker laag liep, komt ze dan gelijk omhoog en doet ze haar mond open, en loopt ze verder. Na een paar pasje staat ze dan stil. Dit is knaplasig met het groeten omdat ze dan scheef stil staat. Wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik kan doen?

someone11_6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:50

zo hebben ze mij het geleerd: veel overgangen rijden en altijd uitvoerig te belonen als ze het wel eens deed. Als ik ze van stap naar halthouden wou krijgen en ze deed het niet ging ik, eens ze stilstond, een paar stapjes verder stappe en probeerde ik het opnieuw, lukte het na een aantal pogingen niet ging ik een klein stukje draven en dan opnieuw proberen. Uiteindelijk gaat ze het wel juist doen en dan begin je met iets anders. Na een tijdje probeer je het opnieuw (of de volgende keer dat je rijdt) en zo hou je vol tot als ze je begrijpt.
Vooral veel geduld hebben is hier de boodschap (was voor mij niet altijd even gemakkelijk maar toch probere )

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:16

Halthouden is een zware en moeilijke oefening voor een paard.
dit, omdat als je goed halthoudt, dan staat je paard gesloten en aangespannen. denk dat dit een questie van kracht en sprierontwikkeling is. bij het halthouden drukt het paard zijn rug weg en loopt daarbij van het achterbeen af. dit voel je dus terug in je hand (maakt zijn rug bol)

blijf inderdaad gewoon doorgaan met veel overgangen en tempowisselingen op deze manier maak je je paard sterker en sneller op het achterbeen. als je halt gaat houden, zorg dan dat je paard ten aller tijden naar je hand toe loopt en die voorwaartse drang naar voren houdt, dus naar voren blijft denken. als dit alles goed gaat, dan rustig een overgang maken naar halt dmv zwaarder te gaan zitten en een lichte ophouding aan beide teugels. komt je paard er tegenin, dan direct weer naar voren.

1 goede tip. voelen. voel wat je paard onder je doet.

succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:27

probeer eerst eens een schijnovergang naar het halthouden te rijden, zodra ze bijna stil staat stap je weer weg en beloon je je pony. Hatlhouden is erg moeilijk en moet met beleid en veel geduld geoefend worden.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:58

Kris25 schreef:
probeer eerst eens een schijnovergang naar het halthouden te rijden, zodra ze bijna stil staat stap je weer weg en beloon je je pony. Hatlhouden is erg moeilijk en moet met beleid en veel geduld geoefend worden.

Als ie niet helemaal stilstaat dan conditioneert de pony het toch ook niet met halthouden? Dit heeft naar mijn mening dus eerder een negatief effect.
Ik zou juist belonen als ie uiteindelijk dan wel stilstaat. Zorg, als je een gevoelige pony hebt dat je als je naar halthouden gaat je been er volledig afhebt, zodat ze niet onthutsd raakt door een been dat nog steeds 'er aan' is. Je kunt ook oefenen door iemand er naast te laten lopen, een paard blijft dan eerder staan als jij halthoud. Dan kun je 'm dan ook direct belonen als ie niet gaat dwarrelen.
Jouw pony protesteert trouwens tegen je hand aangezien hij zijn hoofd omhoog doet en mond open, dus ik zou ook eens kijken hoe dit komt - oorzaakbij jezelf zoeken: ben je wel concreet en duidelijk genoeg, ben je constant, heb je een onrustige hand, etc etc
Succes!

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:03

droefje schreef:
Halthouden is een zware en moeilijke oefening voor een paard.
dit, omdat als je goed halthoudt, dan staat je paard gesloten en aangespannen. denk dat dit een questie van kracht en sprierontwikkeling is. bij het halthouden drukt het paard zijn rug weg en loopt daarbij van het achterbeen af. dit voel je dus terug in je hand (maakt zijn rug bol)

blijf inderdaad gewoon doorgaan met veel overgangen en tempowisselingen op deze manier maak je je paard sterker en sneller op het achterbeen. als je halt gaat houden, zorg dan dat je paard ten aller tijden naar je hand toe loopt en die voorwaartse drang naar voren houdt, dus naar voren blijft denken. als dit alles goed gaat, dan rustig een overgang maken naar halt dmv zwaarder te gaan zitten en een lichte ophouding aan beide teugels. komt je paard er tegenin, dan direct weer naar voren.

1 goede tip. voelen. voel wat je paard onder je doet.

succes

Bedoelde natuurlijk HOL.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:03

Ik heb het ook met mijn vosje gehad, en heb het best veel geoefend, maar het is nooit helemaal goed gekomen, de ene keer deed ze het goed, en de andere keer ging het weer helemaal mis. Dan stond ik ook scheef, of zowat in de jury auto.
Ik deed op wedstrijden altijd, als ze dan stil stond groette ik altijd vrij snel, was niet altijd even netjes, maar dan hield ze het uit Ik heb het gewoon best vaak geoefend, en het werd natuurlijk wel beter, maar is nooit perfect geweest, ene keer super andere keer zeer slecht......

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:29

Irisamaire schreef:
Kris25 schreef:

Als ie niet helemaal stilstaat dan conditioneert de pony het toch ook niet met halthouden? Dit heeft naar mijn mening dus eerder een negatief effect.
Ik zou juist belonen als ie uiteindelijk dan wel stilstaat. Zorg, als je een gevoelige pony hebt dat je als je naar halthouden gaat je been er volledig afhebt, zodat ze niet onthutsd raakt door een been dat nog steeds 'er aan' is. Je kunt ook oefenen door iemand er naast te laten lopen, een paard blijft dan eerder staan als jij halthoud. Dan kun je 'm dan ook direct belonen als ie niet gaat dwarrelen.
Jouw pony protesteert trouwens tegen je hand aangezien hij zijn hoofd omhoog doet en mond open, dus ik zou ook eens kijken hoe dit komt - oorzaakbij jezelf zoeken: ben je wel concreet en duidelijk genoeg, ben je constant, heb je een onrustige hand, etc etc
Succes!

Het is natuurlijk kolder dat een schijnovergang naar het halthouden een negatieve invloed heeft op het halthouden. Je rijdt toch ook schijnovergangen naar de stap? Dit alles om het paard sterker te maken in zijn lijf. Als een paard moeite heeft met stil staan, dan ga je zoiets stap voor stap uit bouwen en niet dwingen tot iets waar hij mss nog helemaal niet in staat toe is.

Irisamaire

Re: Verzetten met halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:11

Als hij uit zichzelf uiteindelijk stilstaat heb je hem niet gedwongen en kun je hem belonen voor het feit dat hij echt stilstaat. Schijnovergangen van draf naar stap heet tempowisselingen rijden en dat heeft hier niets mee te maken naar mijn inziens. Ben het er wel mee eens dat dat het paard sterker maakt in zijn lijf.
Maar ik geloof in het principe van 'goede en verkeerde' conditionering en dat daar alles mee valt en staat. naar mijn visie wordt op deze manier het paard dus gedeeltelijk negatief geconditioneerd.
Maar dat is volgens mij een verschil van visie op trainingsmethoden.