Paard in Protest!!!! Tips ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daniella

Paard in Protest!!!! Tips ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 02:01

Misschien kunnen jullie mij tips geven ...

Paard is 7 jaar oud

Het paard heeft de eigenaresse eraf gegooid en heeft niet meer gereden na een maand tijd is er heb ik er voor het eerst op gereden en ging de eerste 5 a 10 minuutjes even in protest na oplossen na voren ging het goed de eigenaresse is er zelf weer op gestapt en niets aan de hand een dag daarna Ging het in het begin heel goed met rijden maar omdat er een pony in de bak gek deed hij ook en was de eigenaaresse er weer afgevallen... ( omdat hij weer zo gemeen bokte ) toen is er een ander meisje opgestapt die is er tot 3 keer aan toe afgevallen ...

een week daarna zou ik er op stappen en wou alleen maar stappen wil je em aandrijven gaat ie stil staan en drijf je em dan nog een keer aan dan gaat ie omhoog

en blijft ie maar doorgaan eerst laag steigeren en op laats gewoon gevaarlijk steigeren

beloon hem heel goed als ie voorwaarts is..maar wil absoluut niet draven maar er waren schaatsers op het ijs vlak bij en de staart gaat in de lucht en gaat mooi draven ....

MET LONGEREN IS HIJ OOK GOED VOORWAARTS EN DE OORTJES NAAR VOREN!!!!!

heeft iemand tips....( of ook zoon paard gehad )

zou het ergens door kunnen komen ????

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 02:08

Heb je het zadel goed na laten checken?? En het paard verder na laten kijken op eventuele problemen? Want het is gewoon een uiting van pijn. Nu alleen nog erachter zien te komen waar de pijn vanaf komt.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 02:22

Ja inderdaad ... dat dacht ik dus ook al maar ik longeer em met zadel en dan heeft ie verder geen last dat ie niet vooruit wil gaan ....

wie kan ik het beste er bij halen dan

fysio???

Kraker????

Dierenarts????

iemand anders!!??!!?!?

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 02:27

daarom kan het wel aan het zadel liggen, maar als er niemand opzit (bij het longeren) komt er ook geen druk op dat zadel.
Misschien heeft hij er pas last van als er iemand gaat opzitten, door het extra gewicht dat op het zadel drukt.
DA of osteopaat laten komen, misschien problemen met z'n rug?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 02:27

Maar het maakt nogal wat uit of er iemand nog eens extra op het zadel drukt door erin te zitten, of dat het zadel gewoon op zijn rug ligt.
Ik zou er in eerste instantie een zadelmaker bij halen. Maar je kunt jezelf ook alvast een beetje leren hoe een zadel moet liggen. Want zadelmakers hebben het bij lange na niet aan het recht eind (heb het zelf helaas meerdere keren mogen ervaren).
Dit zijn zeer boeiende site's wat betreft de ligging van het zadel:

http://www.paardenosteopathie.org/basis/index2.html

(en dan naar het menu gaan en naar: pasvorm zadel)

Dit is dezelfde tekst, maar dan staan er geen foto's over de tekst heen:

http://www.equinetotaal-webshop.com/

(en dan naar het menu gaan en naar: Zadel advies)

En nog twee boeiende site's:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... zadel.html

http://www.saddle-fitting.com/source/

Als je er zeker van bent dat het zadel goed ligt, dan zou je er een dierenarts of osteopaat bij kunnen halen.

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:44

die sites zijn echt handig! bedankt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:51

Kan idd een medische oorzaak hebben, maar kan ook een dominantie probleem zijn. Eerst alle medische oorzaken uitsluiten en daarna eens goed doorpakken onder de man, dus met zweep en been is naar voren en niet stil gaan staan en omhoog komen. Dit is nl een teken dat hij zeer slecht aan het been is.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 12:54

dank je wel...

Irisamaire

Re: Paard in Protest!!!! Tips ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:11

Dit stuk dat ik gequote heb, heb ik in een ander topic staan, hier ging het om of je eerst rijtechnisch iets op probeert te lossen in een relatief kort tijdsbestek, of dat je direct de dierenarts erop afstuurt. (omdat je als arm-student zijnde weloverwogen keuzes dient te maken voordat je zomaar je geld in iets stopt)

Irisamaire schreef:

......Natuurlijk heb ik dat zelf ook wel eens gedaan: paard begon over een periode mij uit te testen in vorm van bokken met aanspringen in galop e.d Waarop ik reageerde met: 'ow ow ow hij heeft vast een spier verrekt in zijn rug ómdat hij het doet met aanspringen, dan moet hij andere spieren gebruiken' en blablabla ik hoor mijzelf nog blaten.
Uiteindelijk was er helemaal niets, reageerde het paard puur geirriteerd op druk van drijven en wilde uittesten of hij dat ook ongedaan kon maken. Bye Bye 70 euro

Op dit topic van toepassing is het verhaaltje, dat als alle medische gronden zijn uitgesloten, het gewoon protest is. Een paard gaat net zo lang door totdat er niemand meer op zijn rug stapt. Een paard is een 'rangorde dier'. Hij zal altijd ooit eens testen wie er boven in rang staat. Mochten alle medische gronden zijn uitgesloten dan staat het paard gewoon boven jullie in rang. Erg gevaarlijk.
Ik heb het eruit gekregen door hem ontzettend aan te pakken en te laten zien wie er de baas is. Ik ben er ongeveer 4x afgevallen, heb een bloedoog, bloedneus en gekneusde schouder opgelopen, maar daarna was het dan ook echt voorbij. En ik zeg van mijzelf: ik was er te laat bij, als ik hem eerder had aangepakt of even flink doorgereden had was het nooit zover gekomen. Die rangorde is naar mijn mening erg gevaarlijk!!

jody_bobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:58

ik denk dat het ook alleen maar aan het zadel licht ik zou er wel ff een DA bij halen

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:37

Ik heb zeer goede ervaringen met www.happyathlete.nl

Had een staker die nu zeer braaf is. Hij staakte mede door spierproblemen die nu grotendeels zijn opgelost.

LiSel0tte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 01:17

Bedankt Daniella voor dit topic.
Maar we denken zelf dat het een dominant-probleem is.
Hij gaat naar Julien Beersma.
Hij heeft pony's te koop , dus als er 1 weg is belt hij, en
dan mag pienno daar komen voor een maand..
Hopen dat het lukt
Groetjes Liselotte

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:47

Maar ja je moet eigenlijk niet denken dat je het weet maar het zeker weten.En dat weet je pas als je dingen hebt uitgesloten en ik vind niet dat wij daar toe in staat zijn om dat te beoordelen.Daarom is het verstandig om er iemand naar je paard te laten kijken.

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:39

eerst kijken of het paard niks makeert in de rug en of zadel goed ligt. als dit niet het geval is moet je even hard zijn en het paard aan longeerlijn nemen en iemand er op en als hij niet vooruit gaat op aandrijven met been en eventueel zweep de zweep er een keer over heen halen. is heel hard maar ken een paard die dit ook deed en na een keer deze methode liep hij weer als een tierelier en is hij nooit meer in protest gegaan