Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ShirleyA schreef:Op de site www.hoefkatrol.com staat goed uitgelegd wat n links of rechts gebogen paard is. Waarschijnlijk herken je een v die 2 heel duidelijk bij je eigen paard.
dat was bij mij het gevolg van dat constante stelling vragen
jornajulia schreef:ehm...flettie? ik zag je foto's en wilde toch even wat zeggen tegen, zie het positief![]()
Jou paard loopt niet 'aan de teugel' maar heel erg op de voorhand en ik denk dat je nageven bedoeld met dat 'knikken' ... aan de teugel is wat heel anders en nageven is een reactie hierop...ontspannen in nek-en kaakgewricht...
Ik zou proberen eerst meer verbinding te krijgen en meer contact, vanuit daar kun je verder werken...meer been en minder hand.
Groetjes Julia
maar dit was dan ook onze 1e/2e (?) les. Ze liep daar idd op d'r voorhand maar dat kwam omdat ze vanachteren nog lang niet sterk genoeg was om meer gewicht op haar achterhand te gaan dragen. En voor mijn paard was het op dat moment van belang om de ontspanning er in te krijgen. Pas bij ontspanning (lichamelijk en geestelijk) gaat bij haar het motortje lopen en kun je haar meer van de voorhand afkrijgen. Mijn lesgeverd hammert er ook op dat voordat ik mijn paard hoger instel ik haar eerst dus in die ontspanning rij waarbij ze (bij wijze van spreken) eerst de bak aan het 'stofzuigen' is. Daarna mag ik haar hoger instellen waarbij ik echter ook met enige regelmaat die ontspanning weer moet checken door haar hals te laten strekken en haar weer te laten stofzuigen. Immers: alleen een paard wat ontspannen is, over de rug loopt en van achteren er goed bij loopt kan gemakkelijk 'stofzuigen'. 

flettie schreef:
Ik geef eerlijk toe: Fayette en ik zijn er
nog lang niet en we zijn bij lange na niet het schoolvoorbeeld van hoe het moet maar we doen onze best en blijven de komende jaren gewoon lekker door trainen
Daarnaast denk ik: je kunt wel foto's plaatsen van een paard wat perfect in balans loopt, netjes nagevelijk en ontspannen is maar daar heeft de TS weinig aan want dat is het eindplaatje en zij heeft beginplaatjes nodig![]()
Ik hoop alleen dat de TS iets met mijn 'theorie' doet en dit aan haar lesgeverd voor legt of daar in ieder geval over praat.