Me verzorgpony haflinger wil maar niet naar me been gaan luisteren. Wel met aandraven galoperen maar met een volte vertikt die het. Hij gaat dan gewoon heel hard draven en als je tikje bij je kuit bijgeeft gaat die als een gek springen. Het is wel alleen op de linker hand. Ik hoop dat iemand een oplossing weet want het maakt het rijden wel wat minder leuk.
Heb je je linkerhand er wel bij op de volte? Je moet hem wel begrenzen. Wil je paard wel wijken, dus aan de "kant" gaan voor je been? Wat doet ze op een volte, valt ze naar buiten, met kont of met schouder?
omdat je aangeeft dat het alleen op de linkerhand is vraag ik me af of je paardje wel goed rechtgericht is! Paarden die niet rechtgericht zijn hebben vaak een sterke voorkeur voor een bepaalde hand. Zorg dus eerst dat iemand (met veel verstand ervan) eens meekijkt of je paard wel rechtgericht is. Ik zou zeker les gaan nemen bij een goede instructeur die vanaf de basis alles weer met je aan gaat pakken. Kijk uit dat je de eventuele scheefheid niet gaat compenseren! Daarom is het zo belangrijk dat je les neemt! En blijf gewoon op beide handen evenveel rijden.
Verder lijkt het alsof je paardje gewoon door je been loopt en geen 'ontzag' heeft voor jouw hulpen. Zorg dat je heel consequent bent!!! Dit is erg belangrijk anders wordt het erg verwarrend voor het paard! Begin hier gelijk mee, niet na ht instappen o.i.d., je paardje moet gelijk actief zijn! En vergeet niet dat actief iets anders is dan hard lopen!
Als je begint met rijden geef je gewoon de hulpen. Geef normale kuitdruk, reageert hij niet zoals je wilt dan niet nog eens een paar keer aandrijven, maar dan geef je gelijk een tik met de zweep. Reageert hij goed en gaat hij voorwaarts dan beloon je hem en rij je door. Het is erg belangrijk dat je dit heel consequent doet en dat je hem beloont wanneer hij voorwaarts gaat. Let wel op dat wanneer je een mep met de zweep geeft je hem ruimte van voren geeft om voorwaarts te gaan. Je moet zorgen dat je hem niet tegenhoud door aan de teugels te trekken, ook al gaat hij even wat harder dan je wilt. Ook al gaat hij harder dan je wilt beloon hem want hij reageerde en neem hem rustig weer terug.
Daarnaast is het erg belangrijk dat je veel tempowisselingen maakt, overgangen rijdt en figuren zowel in stap, draf als galop. Probeer om nooit een heel rondje over de hoefslag te rijden zonder dat je pony een oefening heeft moeten doen. Door overgangen en tempowisselingen te rijden maak je je paardje actiever en zal hij beter aan je been worden.
Als je paard hard gaat, dan moet je hem niet nog eens een tik geven, maar rustig terug proberen te nemen. Niet hard trekken aan de teugels, maar meer op je zit en stem (hoooo) terug nemen.
Maar het allerbelangrijkste is gewoon dat je goed les neemt!!! Het is natuurlijk niet je eigen paardje dus ik weet niet of het mogelijk is om les te nemen, maar ik weet zeker dat het je veel zou helpen om je verzorgpaard beter te kunnen rijden! Veel succes!!!
Heel erg bedankt. Ik ga morgen nog een moeder praten over lessen want dan moet ik over de weg en me moeder vind dat niet goed met een vreemd paard. Ik heb daar een hele kleine bak. Dus heel veel figuren kan ik niet maken maar ik ga het proberen.
De eigenaar hebben al wel gezegd dat die niet goed is ingereden. Maar zelf rijden ze er nooit meer op. Geeft het dan nog dat het 2 keer in de week gebeurt. Want meer tijd heb ik niet.
Heel erg bedankt voor de hulp.
(Ik heb ondertussen ook een paar boeken uit de bibliotheek over been hulpen & correct zitten. En als ik niet mag lessen misschien iemand laten komen naar daar.)
Goed dat je gaat proberen om les te nemen! Ik zou die pony niet gelijk stil zetten hoor. Ga gewoon rijden en consentreer je op het voorwaarts rijden en het aan het been maken van je pony. Ga heel consequent met je pony aan de gang!
Ik weet natuurlijk niet zeker of je pony scheef loopt, maar het lijkt er wel erg op. Zelf heb ik dit probleem ook gehad in het begin met mijn paard! Ik heb toen les genomen om mijn paard goed recht te kunnen richten. Ik moest lange lijnen rijden en ook regematig met contrastelling rijden. Maar het is echt iets wat je met les op moet lossen, want in je eentje is het erg moeilijk om dat te doen! Maar het is erg belangrijk om je paard goed recht te kunnen richten. Er wordt zelfs een link gelegd tussen het niet goed rechtrichten en hoefkatrol. Ik weet niet of je wel eens van Antoine de Bodt gehoord hebt, maar hij heeft kreupele paarden met hoefkatrol en andere problemen in behandeling genomen. Door ze recht te richten gingen ze goed lopen en was de hoefkatrol 'verdwenen'. Zijn website is de onderste van de twee.