Paard traag in het achterbeen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Paard traag in het achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 12:49

Wat kun je doen bij een paard wat traag in het achterbeen is?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:10

schijnovergangen werken heel goed om ze achteraan sneller te maken, of balkjeslopen met balkjes op korte afstand.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 14:04

nog iemand een idee?

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:47

Inderdaad wat Urielle zegt. Veel overgengen en schijnovergangen. Als je daarin heel consequent bent, wordt je paard vlugger op het achterbeen. Dit is iets waar je ook geduld in moet hebben. Dit is niet iets dat van het en op het andere moment zomaar veranderd.

Trainen, trainen en nog eens trainen, dan komt dit helemaal goed.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:26

Veel voorwaarts rijden en overgangen rijden ja!

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:55

ik ga mee !! reactie voor je been !! een paard vertrekt als het goed is vanuit het achterbeen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:03

beetje heet maken

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:05

Het verschilt bij het paard ook heel veel van dag tot dag, maar als hij lui is word hij automatisch lui in het achterbeen. Ik merk dat dan vooral als wel over de verharde weg hebben gereden en hij zijn ijzer aan de voorkant van zijn achtervoet wat afgesleten heeft.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:14

Dat komt omdat het zo'n enorme lange reus is Yvon
Tis net wat iedereen zegt, heeeeeel veel overgangen rijden (bv 5 keer pasje vooruit en weer terug op een lange zijde) en balkjes draven. Goed consequent aan het been hebben, dus been is vooruit. Veel succes.

Rytm

Re: Paard traag in het achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:41

Inderdaad overgangen ja.
En wat bij mijne heel goed werkt is vanuit het achterwaarts aandraven af en toe.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 17:12

Kris25 schreef:
Dat komt omdat het zo'n enorme lange reus is Yvon
Tis net wat iedereen zegt, heeeeeel veel overgangen rijden (bv 5 keer pasje vooruit en weer terug op een lange zijde) en balkjes draven. Goed consequent aan het been hebben, dus been is vooruit. Veel succes.

Hey Kris Leuk dat je ook even reageerd. Haha ja het is inderdaad een groot stuk paard.
Misschien was het handig erbij te vermelden dat het paard in kwestie +1.76m is.

Iedereen tot nu toe bedankt voor de tips.

Meer tips zijn natuurlijk welkom!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:29

Ik ga helemaal met de rest mee... je kunt ook met een dubbele longeerlijn longeren om de achterhand er beter bij te krijgen....

Succes

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:14

Ik heb vandaag nog gelongeerd met dubbele lijnen, vooral balkjes lopen doet hij dan erg fijn. Helpen kleine voltes en voltsen wat openen en sluiten ook?

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:09

Kleine voltes openen en sluiten is eigenlijk meer om de snelheid eruit te halen...

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 10:45

ja dat snap ik, maar ik denk dat dat hij daar ook meer zijn achterkant moet gebruiken als je dat een beetje vlot doet.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:51

Grote paarden hebben veel meer tijd nodig om sterk te worden in hun lijf dan kleine of normale paarden. Als je merkt dat hij lui van achter wordt omdat hij moe is, denk ik dat je het punt bereikt hebt dat je klaar bent met rijden.

Verder sluit ik me bij de rest aan, probeer hem scherp te krijgen aan het been, veel overgangen rijden, als hij sterk genoeg is ook overgangen stap/galop.
Met grote en heel jonge paarden vooral niet teveel kleine voltes en wendingen rijden, dat is nog veel te moeilijk voor hun balans.
Veel rechte lijnen rijden. Eventueel het bos in en daar tempi wisselingen rijden.

Maar is hij nog jong dus een jaar of 4,5 en slungelig gewoon rekening houden met zijn lijf, goed voeren met krachtvoer en geduld hebben.

yvonnepuntnl

Re: Paard traag in het achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:12

Maak maar niet te veel kleine voltes; ook niet met longeren, daarmee belast je je paard te veel.
Verder moet je er bij het rijden van schijnovergangen goed op letten dat je niet te lang terug rijdt; op het moment dat je voelt dat ie wat trager wordt direct weer naar voren schakelen en daarna weer zoveel mogelijk op je zit terug laten komen (dus zo min mogelijk hand); en dan weer naar voren.
Verder sluit ik me helemaal bij Tinus aan; hou het leuk, wissel veel af en ga ook eens lekker crossen op een lang stuk bospad. Zorg voor veel afwisseling

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:17

wij hebben hetzelfde probleem.. mijn paard heeft 'moeite'met zijn lengte.

veel overgangen doen we ook. en wijken, maar dat is vooral om ze sterker te maken de achterbenen geloof ik he
het gaat al een beetje beter!

succes!

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:02

Bedankt voor de tips

Het paard is 13 jaar. Dus niet meer jong. En hij krijgt genoeg krachtvoer. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik rij niet door tot ie niet meer kan , hij heeft alleen soms luie dagen, dan heeft hij niet zoveel zin, dan doet hij het vooral.

Ik rij heel veel afwisseling, ik ga 2 keer in de week naar buiten. En rij 1 keer in de week ik de bak, en longeer 1 keer per week.
(hangt wel een beetje van het weer af.)

Het paard in kwestie is wel zeer lenig.

Hier een foto van het paard foto is wel een jaar oud maar dan heb je een beetje een idee om wat voor paard het gaat.
Let niet op het zadel, daar ik al een half jaar een andere voor.
(en let ook niet op mijn hoofd )
http://img82.exs.cx/img82/5220/DSC46.jpg

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:04

Ik wwet niet hoe ik er bij kwam, maar ik dacht idd dat het om een jong paard ging, maar dat maakt eigelijk niet eens zo heel veel uit.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:07

geeft niet
Het paard is verder wel sterk in het lichaam. Maar ik denk dat het gewoon luiheid is. Ik zal het vanmiddag eens proberen met die schijnophoudingen

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:55

Ja, maar hij is ook wel vrij lang; ik denk dat het voor hem dan ook moeilijker is dan een korter paard

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:10

Hi Yvonniej. Ik heb met mijn paard ook hetzelfde probleem (gehad, en nog wel een beetje). Hij is ook ruim 1.75 en vrij lang in zijn lijf. De tips die hier gegeven worden hebben bij ons veel effect gehad. De schijnovergangen, overgangen en tempowisselingen hebben bij ons goed werk afgeleverd. Wij zijn nu zo ver dat er keurige stap galop oefeningen uitkomen en zeker ook daardoor wordt hij steeds sterker en actiever van achter.
Succes ermee.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 16:45

He Sansje, ja soms is het het heel lastig. Maar juist galop is zijn beste kant. Het lui zijn is het achterbeen zit m vooral in de arbeidsdraf. Ik ga nu even rijden en jullie tips gebruiken.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:21

Heb ik ook ja. Galopperen doet hij heel sterk, alleen draven is echt moeilijk voor hem. Dan sloft hij zeg maar iets nog wel met zijn achterhand zo nu en dan. Door veel overgangen te rijden en ook juist veel overgangen naar de galop te rijden is hij sterker geworden en dat merk ik in de draf nu heel goed. Voor die overgang moet hij namelijk van achteruit komen en train je dus de spieren in de achterhand.