Pony wil niet meer!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Pony wil niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:18

ik weet niet helemaal zeker of het hier hoort, zo niet, sorry ervoor!

ik heb een D-pony. heb hem al een paar jaar en onze passie is springen. ben met hem in het M gekomen.
de eerste wedstrijden gingen super. op een mooie zomerdag ging ik een buitenritje maken, lekker over de weg een week voor mijn (5de) M wedstrijd. Mijn pony schrok en belandde in de sloot.
we waren eruit gekomen en hij bloedde. ben ermee naar huis terug gelopen en heb hem daar verzorgt. gekeken of hij kreupel was, niet het geval. die week wel rustig gedressuur en elke dag nagekeken.
de week erna dus op concour. eerst gekeken offie echt niet kreupel was, en laten kijken door andere mensen, niet het geval.
inspringen ging zo goed! we merkte echt helemaal niets. tijdens het parcour stond hij waarscheinlijk kreupel, 2 weigeringe, dus de bel. ik voelde dat de weigeringen echt waren omdat hij pijn had ik stapte af, liet me pa lopen met hem en hij stond kreupel.
een hele tijd hebben we hem rust gegeven en hebben de draad weer opgepakt.
de wedstrijden erna waren niet veel beter. met -7 ben ik terug gegaan naar het L, in het L aangekomen is het niet veel beter geworden, ben er zelfs al afgevallen. in de les weigert hij ook, maar we zien de oorzaak niet.
ik heb super ritme en super afstanden en ik rijd overtuigend en ben zeker niet bang!
nu het zo slecht gaat zie ik echt op tegen springwedstrijden en springlessen, heb er gewoon geen zin in omdat mijn pony niet wil springen!
nu denk ik erover te stoppen met wedstrijden, en wil zelfs overwegen hem te verkopen.
verkopen is wel het laatste wat ik wil, ik zit er dus echt doorheen en weet het écht niet. ik weet echt niet wat ik moet doen!

wat zouden jullie doen in deze situatie?

bedankt voor het lezen!

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:35

asjeblieft.. iemand??

Marja1988

Re: Pony wil niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:38

Je pony nalaten kijken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:39

Ik zou eerst medische redenen uitsluiten voordat je verder gaat op andere stappen. Daarbij kan komen dat je pony het inderdaad gewoon niet meer leuk vind. Misschien kan hij de druk niet aan en vind hij/zij het gewoon leuk om zo af en toe te springen. Niet elk paard of pony vind springen leuk.

Ik zou dus eerst medische redenen uitsluiten en dan gaan verder kijken

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:40

eerst medisch laten nakijken...
daarna kun je hem misschien eerst weer vertrouwd laten raken door vrij of aan de longeerlijn balkjes te lopen...daarna vrij springen...en daarna weer erop...misschien dat dat help...succes ermee!

Jisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:40

Jah het is een beetje een dubbele situatie ik zou denken van gewoon door blijven trainen want misschien is het wel gewoon angst en misschien helpt het als er een keertje iemand anders opgaat want misschien heb je dat zelf niet door maar ben jij heb jij ook een beetje spanning van gaat hij er wel of niet over.

heel veel succes ermee en niet te snel keuzes maken want daar kan je later spijt van krijgen!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:48

Ik denk dat jou pony vergaat van de pijn. Zal hem maar eens helemaal laten nakijken door de veearts. De val in de sloot zal wel eens een werfel hebben doen verschuiven of nog erger misschien wel een scheur of breuk hebben veroorzaakt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:00

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:01

VMR -> RT

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:04

Inderdaad het belangrijkste is al gezegd laat er eens goed naar kijken. Als je zeker weet dat er geen medice oorzaak is zou ik er een goede instructeur bij halen die jullie kan helpen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:42

volgens mij is der iets mis (medisch dus)
dat laten nakijken is zeker een aanraden en dan vooral waar hij bloedde enz.
kan je niet gewoon met em dressuren? Als hij daar geen pijn mee heeft dan kan je dr in ieder geval nog wat mee.
als je echt wil springen zou ik de pony verkopen aan een meisje dat er gewoon fijn mee wil buitenrijden ofzo, dan is ie nog ergens goed voor

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:34

Zelfs al zou je paard nu tijdens het springen geen pijn hebben, maar als hij het voorheen wel had is het begrijpelijk dat ie niet meer wil springen. Echt een grote stap terug doen en weer langzaam met balkjes lopen en extreem lage hindernissen springen. Hiermee weer vertrouwen en zin in springen bij jullie beide opbouwen.

Wat dacht je van gewoon je meer richten op dressuur?

Als je dit geen optie vind, maar wel graag wil blijven springen. Dan kun je je je paard en jezelf meer plezier doen door hem te verkopen en een nieuw paard te kopen. Keuze is aan jouw, maar alles beter dan met tegenzin bij jouw en je paard het springen te forceren..

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:51

Goed en duidelijk er naar kijken; Wat is de oorzaak? Als iets eerst zo goed gaat en na zo'n val gata het zo veel slechter. ER moet gewoon iets zijn waar je pony veel last van heeft en dat zou ik uit gaan zoeken!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:24

je hebt denk ik ff gewoon te veel van hem gevraagd. hij valt en raakt gewond omdat hij schrok en je vraagd of hij de week daarop op weer ff een M parcour springt. een paard kan ook in de stress raken en dan raken ze in de stop en dan springen ze dalijk helemaal niet meer. ik zou hem ff gewoon een maandje of 2 dressuurmatig rijden met af en toe balkjes en weer rustig opbouwen. hij kan het plezier in springen gewoon kwijt zijn. jammer maar het kan wel. en laat de veeart beslissen of hij door zijn blessure nog wel mag springen.

hoop t voor je!

fUrytjj_04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:01

Hij is denk zo geschrokken dat hij het een beetje eng is gaan vinden. Dus ik zou eerst weer een vertouwensband opbouwen:D

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:20

Heb je hem al laten na kijken??Weet je al wat meer?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:22

monsera schreef:
Heb je hem al laten na kijken??Weet je al wat meer?

ik denk dat het aan ze pees licht het kan ook een zenuwbeschadiging zijn geweest toen iej in de sloot viel
succes met je pony
kusiej van miej

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:32

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:55

Zo te horen makeert het paard niets meer. Dan zou ik proberen de vertrouwensband weer te herstellen. Balkjes draven, lage kruisjes en dat langzaam aan uitbreiden