Is doorzitten wel goed voor de rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaah

Is doorzitten wel goed voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:15

Eej!

Vandaag vroeg ik het me voor de 5e keer af, is doorzitten wel goed voor de rug van het paard? Je stuiterd natuurlijk veel meer, en dat komt allemaal op de rug van het paard terecht..

Goldie

Re: Is doorzitten wel goed voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:17

Nee zoals sommige mensen lichtrijden is goed. Of wat dacht je van galopperen. Je kan beter helemaal niet rijden

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:19

Als je stuiterd ben je niet aan het doorzitten. Als je goed ontspannen kunt rijden, zie ik geen probleem voor die rug.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:20

als de rug nog niet ontwikkeld is niet.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:20

Een paard is uberhaupt niet gemaakt om op te rijden
Stuiteren is indd. al helemaal niet fijn voor het paard,
maar agh, de mens wil wat te doen hebben.

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:21

LoreV schreef:
Als je stuiterd ben je niet aan het doorzitten. Als je goed ontspannen kunt rijden, zie ik geen probleem voor die rug.

Niet echt dat je op en neer stuiterd natuurlijk maar sommige mensen die zie ik echt op en neer boinken! Ik vind dat ik zelf best stil zit, maar ik vroeg 't me af.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:21

Als je niet stuiterd zou ik niet weten waarom het slecht zou zijn voor de rug.
In de L2 moet je heel veel doorzitten als dit slecht zou zijn zouden ze niet laten doen.
Wel is het minder goed voor de rug als je paard jong is en je bent hem aan het inrijden, dan is het beter om licht te rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:22

VMR --> RT

Als je stuitert met doorzitten, kun je idd beter gaan lichtrijden.
Het paard is dan niet ontspannen genoeg.

Maar laat het paard zijn rug goed los, kun je heerlijk relaxed en meegaand zitten en stoor jeje paar niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:23

Zolang de ruiter de bewegingen van het paard volgt is er niets aan de hand.

Een slechte ruiter kan het paard zelfs in stap behoorlijk hinderen terwijl een goede ruiter de moeilijkste dingen voor elkaar krijgt doordat ze samen (ruiter én paard) rijden waardoor het paard niet gehinderd wordt.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:23

Als je stuitert met doorzitten dan moet je toch nog wat meer oefenen Echt goed doorzitten daar is niks mis mee, kan zelfs beter zijn dan lichtrijden, ligt er helemaal aan hoe goed je kunt rijden.
Ligt natuurlijk ook aan het paard, probeer maar eens op een tuiger door te zitten

En mensen.. ik stuiter, jij stuiterT, wij stuiteren, niet jij stuiterd

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:24

Als je goed kan doorzitten is het helemaal niet verkeerd.
Je kan je paard juist beter voelen.
Maar als je zit te hobbelen kan je het beter niet doen. Dan meot je kleine stukjes oefenen. anders is het niet goed voor de rug

smiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:24

het lijkt me als je een goed zadel hebt dat het niet veel kwaad kan...
en als je gewoon goed ontspannen op je paard zit, denk ik dat het niet veel uit maakt voor de rug

maarjah rijden blijft eigenlijk altijd tegen de natuur in.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:38

Doorzitten=stuiteren? Dat denk ik niet Als je met de beweging meegaat zit je 'stil'. Zet je je schrap en span je je aan dan ga je tegen de beweging in en ga je dus stuiteren.

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:42

je onafhankelijke zit moet gewoon goed ontwikkelt zijn..idd niet stuiteren enzo...

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:44

ow en denk ook niet dat iedereen het 1 2 3 kan de een leert het sneller dan de ander en is dr beter in dan de ander...maar denk toch dat je er in het begin veel aan moet doen..OEFENEN dus...
ik vond het altijd moeilijk om in draf te blijven zitten (zeker als men zonder zadel rijd)

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:13

als je goed kan doorzitten dan is er volgens mij niks aan de hand...
maar als je heel veel stuiterd dan is het volgens mij niet echt bevordelijk voor de rug als je het aan 1 stuk door doet

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:45

Als je kan doorzitten is er niets aan de hand. Als je stuitert, kun je niet doorzitten en dan kan het schadelijk zijn voor je paard. Je kan dan af een toe een of meer passen doorzitten en dan weer licht gaan rijden.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:02

ik heb zoiezo altijd geleerd dat je moet lichtrijden als je de hals laat strekken. daarom denk ik dat doorzitten toch iets anders voelt voor een paard (ietsje zwaarder, meer inwerking) dan lichtrijden.
volgens mij moet het paard zoiezo het gewicht dragen, het is gewoon de manier waarop je derop zit wat verschil maakt

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:07

toch beb ik een keer gehoord dat je beter eerst los kunt rijden en pas daarna doorzitten?

of was dat ook flauwekul?

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:08

Doorzitten is niet slecht voor de rug (ook al wordt dat nogal veel gezegt). Doorzitten is natuurlijk niet zitten bonken in dat zadel maar lekker ontspannen meegaan met de bewegingen van je paardje. Dus waarom zou het slecht zijn?

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:14

Doorzitten is vaak (nouja, als je echt goed stilzit dan) beter voor de rug van een paard dan lichtrijden..

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:44

Denk dat meer mensen goed kunnen lichtrijden dan doorzitten, goed stilzitten is erg moeilijk voor sommige mensen, vooral als je paard wat opgooit...

sannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:55

Milo, zegt dat een paard eerst los moet zijn om te kunnen doorzitten. Dat klopt volgens mij wel.

Hiermee word bedoeld dat een paard eerst goed 'over de rug' moet lopen voordat hij een ruiter die doorzit kan dragen.

een paard dat zijn rug wegdrukt, zal hij tijdens het doorzitten een extra druk op zijn rug krijgen en deze dus nog verder weg drukken. en dat is natuurlijk nooit goed. Als een paard zijn rug goed gebruikt en vanuit zijn achterhand loopt zal hij bij doorzitten geen probleem hebben met de extra druk van de ruiter (deze moet dan wel meegaan in de natuurlijke beweging).

Probeer zelf maar eens een gewicht te tillen op je rug en merk het verschil of je dat doet met aangespannen of met ontspannen spieren.

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:16

Dat hangt er geheel vanaf hoe je rijdt. Als iemand als een stuiterbal erop zit is dat niet goed nee. Maar als sommige mensen lichtrijden is dat ook net stuiteren

Als je goed stilzit en het contact met het zadel niet verliest lijkt het me niet echt slecht.

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:23

ik denk idd dat als je veel stuitert dan doe je het niet goed maar als je echt ontspanne doorzit dan is het volgens mij niet schandelijk ofzo