Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
heyitsme schreef:met lateraal bedoel jij dus eigenlijk telgang neem ik aan ??? dan ga ik met askja mee...en veel wendingen rijden...
Ze zegt toch lateraal in stap. Verder ga ik met Askja mee. karijn schreef:Ik heb laatst ook een topic hierover geopend met hetzelfde probleem. Negen van de tien keer is het een probleem van de ruiter, niet van het paard. Als eerder gezegd kan het komen door spanning maar vooral doordat jij als ruiter geen contact hebt met je paard. Ineens moet hij wel met (veel) druk aan de teugel lopen.
Wat kan je doen? Ten eerste moet hij gewoon voor je been zijn. Als hij een keer wegdraaft vanuit de stap, niet erg. Netjes terugnemen en gewoon weer stappen. Verder moet je in de stap toch blijven werken aan het contact, je paard mag niet in je handen gaan hangen of te diep gaan. Dat hij met zijn hoofd hoog loopt en zijn neus flink voor de loodlijn, is niet erg. Je kan beter van daaruit naar de aanleuning werken. Je kan ook heel goed voelen dat hij lateraal stapt. Het voelt alsof hij in een zeer uitgestrekte stap loopt (heel ruim dus). Dat is ook wel zo maar hij tilt zijn voorbeen te snel op. Hij moet dus kortere passen gaan maken maar daarvoor moet hij vanuit het achterbeen sneller worden, vandaar dat hij ten alle tijde eerst aan het been moet zijn. Het kost ontzettend veel tijd en geduld maar je paard moet gewoon even snappen wat jij als ruiter bedoelt. Succes.