Lateraal!! Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Lateraal!! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:13

Paard dat ik rijd is lateraal in stap in draf en galop nergens probleem mee, aan de hand stapt die heel af en toe stukje lateraal maar veder eigenlijk niet.

Wat is hier aan te doen???

Jimbo

Re: Lateraal!! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:23

bedoel je dat hij/zij tölt?
stap is zoiezo een laterale gang, het linkerachterbeen verdrijft het linkervoorbeen enzovoorts.
bij tölt heft het paard zijn linkervoor en achterbeen of rechtervoor en achterbeen tegelijkertijd op.
sorry, das alles wat ik weet over de gangen, kan je denk ik niet helpen verder. misschien is de stap te haastig? of heeft ie moeite met het extra gewicht?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:39

Ik neem aan dat het geen Ijslander of ander gangenpaard is.
Overigens is het bij gangenpaarden ook beslist niet gewenst dat ze lateraal lopen in stap. Je kunt het verbeteren door heel langzaam te stappen en met weinig teugeldruk te rijden. Neem je paard terug op je zit en probeer zo ontspannen mogelijk mee te gaan in de stapbeweging. Paarden gaan vaak dribbelen en lateraal stappen uit spanning of ongeduld, probeer dus aan ontspanning te werken. Succes ermee!

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:54

met lateraal bedoel jij dus eigenlijk telgang neem ik aan ??? dan ga ik met askja mee...en veel wendingen rijden...

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:34

Hij is een gewoon warmbloed paard springgefokt.
En veder is die absoluut niet dribbelig hij heeft erg ruime gangen juist.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:56

Ik heb laatst ook een topic hierover geopend met hetzelfde probleem. Negen van de tien keer is het een probleem van de ruiter, niet van het paard. Als eerder gezegd kan het komen door spanning maar vooral doordat jij als ruiter geen contact hebt met je paard. Ineens moet hij wel met (veel) druk aan de teugel lopen.
Wat kan je doen? Ten eerste moet hij gewoon voor je been zijn. Als hij een keer wegdraaft vanuit de stap, niet erg. Netjes terugnemen en gewoon weer stappen. Verder moet je in de stap toch blijven werken aan het contact, je paard mag niet in je handen gaan hangen of te diep gaan. Dat hij met zijn hoofd hoog loopt en zijn neus flink voor de loodlijn, is niet erg. Je kan beter van daaruit naar de aanleuning werken. Je kan ook heel goed voelen dat hij lateraal stapt. Het voelt alsof hij in een zeer uitgestrekte stap loopt (heel ruim dus). Dat is ook wel zo maar hij tilt zijn voorbeen te snel op. Hij moet dus kortere passen gaan maken maar daarvoor moet hij vanuit het achterbeen sneller worden, vandaar dat hij ten alle tijde eerst aan het been moet zijn. Het kost ontzettend veel tijd en geduld maar je paard moet gewoon even snappen wat jij als ruiter bedoelt. Succes.

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 01:20

heyitsme schreef:
met lateraal bedoel jij dus eigenlijk telgang neem ik aan ??? dan ga ik met askja mee...en veel wendingen rijden...

Whahaha Ze zegt toch lateraal in stap. Verder ga ik met Askja mee.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:11

Rechtrichten, van achteruit naar voren rijden (drang naar voren), naar gelijkmatige aanleuning en wacht tot paard gaat nageven.

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:04

eerst uitsluiten dat het een medisch probleem is. als een dier last van de rug heeft doen ze alles om onder een bepaalde druk uit te komen. als het geen stress is zou ik hem eerst goed laten nakijken.

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:15

HIj is nieuw ik ga hem uitbrengen voor een vriend op springwedstrijd maar hij is 100% oke

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:16

karijn schreef:
Ik heb laatst ook een topic hierover geopend met hetzelfde probleem. Negen van de tien keer is het een probleem van de ruiter, niet van het paard. Als eerder gezegd kan het komen door spanning maar vooral doordat jij als ruiter geen contact hebt met je paard. Ineens moet hij wel met (veel) druk aan de teugel lopen.
Wat kan je doen? Ten eerste moet hij gewoon voor je been zijn. Als hij een keer wegdraaft vanuit de stap, niet erg. Netjes terugnemen en gewoon weer stappen. Verder moet je in de stap toch blijven werken aan het contact, je paard mag niet in je handen gaan hangen of te diep gaan. Dat hij met zijn hoofd hoog loopt en zijn neus flink voor de loodlijn, is niet erg. Je kan beter van daaruit naar de aanleuning werken. Je kan ook heel goed voelen dat hij lateraal stapt. Het voelt alsof hij in een zeer uitgestrekte stap loopt (heel ruim dus). Dat is ook wel zo maar hij tilt zijn voorbeen te snel op. Hij moet dus kortere passen gaan maken maar daarvoor moet hij vanuit het achterbeen sneller worden, vandaar dat hij ten alle tijde eerst aan het been moet zijn. Het kost ontzettend veel tijd en geduld maar je paard moet gewoon even snappen wat jij als ruiter bedoelt. Succes.

Bedankt voor tips.!

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:06

Wat Karijn ook al een beetje omschreef. Haal hem uit zn ritme. Als hij lateraal gaat stappen, laat hem een stukje wijken of zet hem een pasje schoudervoor. Je kunt hem ook weg laten draven. Zo onderbreek je dat ritme. Veel succes ermee!

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:28

Ik ga met karijn mee! Dat is de manier die ik gebruik om het op te lossen.