Racen na galopwissel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Racen na galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 14:27

Ik zit dus met een probleempje..

Heb sinds 2 weekjes een verzorgpaard, geen écht dressuurpaard (lees: hij heeft nog nooit echt wedstrijden gereden, op 3 na ofzo), maar hij loopt toch wel heel erg netjes.

Nouja, gisteren heb ik een beetje uitgeprobeerd wat ie allemaal kon, met dressuur, en kwam er dus achter dat ie gewoon uitzichzelf een galopwissel maakt, als je van hand veranderd! Ik dus helemaal trots, heb nog nooit op een paard gezeten die dat zomaar deed
Maar nu komt het probleem dus, bij het van hand veranderen begint ie gewoon rustig, met een normaal tempo te galoperen, maar zodra ie die wissel heeft gemaakt, raced ie de hele bak door!!

En hij hóéft van mij die galopwissels niet te maken, maar áls ie het doet, wil ik wel dat hij het ook goed doet

Weet iemand wat ik hiermee moet? Over een tijdje wil ik graag op les met hem, maar ik vind het raar om het meteen de 2e week al te vragen..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:02

Hij maakt de wissel uit zichzelf dus hij raakt uit balans wanneer hij naar de contra moet en wisselt daarom. Ik zou eerst met lessen heel veel aandacht aan de basis gaan besteden zodat zijn balans en kracht ook verbeteren, pas veel later de contra er goed op monteren en pas daarna gaat het tijd worden om de wissel eens te bekijken. Een per ongeluk gesprongen wissel is nog geen wissel op de hulpen
Veel plezier met je nieuwe paard!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:06

Best vervelend als hij een galopwissel maakt als je straks in de wedstrijden contragalop moet rijden. Zou er dus helemaal niet blij mee zijn

monsera

Re: Racen na galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:44

Springt hij wel echt een wissel of springt hij alleen voor of achter om en ga je overkruist verder?Dan gaan ze ook vaak hard lopen.

Samo

Re: Racen na galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:48

Joyceee schreef:

Weet iemand wat ik hiermee moet? Over een tijdje wil ik graag op les met hem, maar ik vind het raar om het meteen de 2e week al te vragen..

Ik zou als ik jouw was wél vanaf het begin gaan lessen, dan begin je in ieder geval goed, maak je een goede start. Jij kent het paardje ook nog niet goed en een instructrice kan je daarbij helpen!
Een galopwissel moet je je paard niet uit zichzelf laten maken.. als je nu contragalop wil gaan rijden, zal ze altijd gaan overspringen..
Succes met je paard!

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:37

Bedankt allemaal! En jullie hebben eigenlijk heel erg gelijk, dat het juist verkeerd is dat ie een wissel maakt.. Niet dat ik ooit zo'n goede dressuurruiter ga worden dat ik contragalop met een paard zal moeten doen in een proefje (geen idee vanaf wanneer dat moet? M? Z?), en volgens mij was z'n eigen baasje dat ook niet van plan, maar je weet maar nooit inderdaad
Erg bedankt voor de reacties, ik zal snel met 'm gaan lessen!

Oh, en Monsera, dat is inderdaad een goeie vraag, zal eens iemand vragen om te kijken, áls ik al nog een keer van hand ga veranderen in galop