Scheef, maar naar welke kant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Scheef, maar naar welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 01:03

Ik heb er echt een breinbreker aan om erachter te komen wat mijn paard nu echt moeilijk vindt.
Ze lijkt mij rechtsgebogen (neemt veel druk op links, weinig op rechts, wil lastig buigen naar links, dus links zijn de spier lang-slap en rechts kort-sterk.
Als ik haar op de volte heb en de achterhand wat naar binnen wil rijden (dus een soort arbeids wending om de achterhand) doet ze dat op de rechterhand makkelijker (als in heel makkelijk), linksom valt ze over de linkerschouder,houdt zich recht en laat zich zeg maar gewoon naar binnen vallen. Hoe ik ook rij of worstel, dit krijg ik niet voor mekaar, en als ik er iets teveel aankom wordt ze heet en is het helemaal één strak betonblok.
Theoretisch gezien zou ik haar dus rechtsom het beste regelmatig met contrastelling kunnen rijden om zo het rechterachterbeen onder de massa te krijgen? Is het dan idd zo dat ze tijdens die 'wendingen om de achterhand' rechtsom juist het linkerbeen er meer onder zet, en linksom moet ze meer op het rechterbeen en dat wil ze niet? Klopt dit logischerwijs? Ik raak een beetje de draad kwijt van welk achterbeen er wanneer onder is, volgens mij weet ik het best wel maar wordt er inmiddels een beetje onzeker van.
(les krijg ik wel, dit zijn echt de theoretische afterthougths)

Rytm

Re: Scheef, maar naar welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:54

Volgens mij moet zn linkerachterbeen beter onder de massa gereden worden..

Dat kan met schouderbinnenwaarts op de linkerhand of travers op de rechterhand.
En volgens mij een keertwending op links dan..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:33

maaitjuh schreef:
Volgens mij moet zn linkerachterbeen beter onder de massa gereden worden..

Dat kan met schouderbinnenwaarts op de linkerhand of travers op de rechterhand.
En volgens mij een keertwending op links dan..

inderdaad maaitjuh het linker binnenachterbeen

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:01

Links contrastelling,rechterachterbeen moet er meer onder,die zet ze waarschijnlijk voor het andere achterbeen inplaats van ernaast.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 29-01-06 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:02

Probeer anders eerst om druk te krijgen op de rechterkant,zodat je gewoon druk hebt op 2 teugels,dan kun je daarna d.m.v voltes het rechterachterbeen trainen.Want dan "spoort" je paard {loopt met de achterbenen in het spoor van de voorbenen}.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:39

Probeer dit maar eens uit.Ga op het midden van de bak halt houden.Als je stil staat probeer dan te voelen welke kant je paard je op laat zitten.Welke zitbeenknobbel voel je nu?

Voel je je linker zitbeenknobbel dan is je paard links gebogen.Rechts zijn de lange spieren en links zijn de korte spieren.

Voel je je rechterzitbeenknobbel dan is je paard rechts gebogen.Links is de lange kant en rechts is de korte kant.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:32

volgens mij is ze dus scheef naar rechts dus de rechterkant is hol en de linkerkant is bol.

als je paard linksom niet kan ontspannen is het eerst een aanrader om haar/hem rechtsom zo recht mogelijk te laten lopen en linksom met zoveel mogelijk (zo te lezen niet erg veel) met stelling naar links proberen te laten lopen. dat ze/hij sterk wordt en sneller gaat heeft vaak alleen maar te maken met het feit dat het gewoon moeilijker is voor het paard, het is jou taak om het makkelijker te maken om beide kanten bol en hol te maken. zo kan je het paard rechtrichten

probeer wel je paard met druk op 2 teugels te laten lopen anders heeft het weinig zin om die stelling te vragen (het paard wordt dan alleen maar sterker op links) desnoods loopt hij/zij eerst een hele tijd met zijn hoofd naar rechts (zolang je maar gelijke druk krijgt)
misschien is het handig om met een zweepje het paard meer te laten luisteren naar je linkerbeen zodat hij/zij daar niet meer zoveel doorheen loopt

Mijn verzorgpaard loopt ook niet perfect hoor, de theorie is bijna altijd makkelijker dan de praktijk

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:54

bedankt voor alle reacties! Super!
Ik heb haar op zich redelijk goed aan het been, maar als ze iets gewoon echt moeilijk vindt wordt ze loperig, blijf ik dan consequent volhouden dan wordt ze heet. Maar dat is een logische reactie.
Met zweepje rijden kan niet (Ik denk dat ze voorheen niet zo'n fijne baas heeft gehad want ze is ontzettend bang voor zweepjes, ik kan er niet eens een vasthebben zonder dat ze zwaar gestresst wordt) Maar ik denk dat, als ik wel met zweep zou kunnen rijden, dat ze dan hetzelfde reageert als op flink been geven, dus als ze het moeilijk heeft gewoon sterk worden en weglopen.