Wat moet ik ermee doen? vertrouwen is weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kubus

Wat moet ik ermee doen? vertrouwen is weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:07

Hoi allemaal!
Ik ben een tijdje geleden begonnen met het inrijden van een jonge pony. De vader van de pony is hartstikke rustig, de moeder is een krengetje.
In het begin ging alles goed, ze probeert wel alles even uit en protesteert even, maar geeft wel snel over. Ook toen ik er voor het eerst op zat was ze hartstikke braaf.
Laatst ging ik even longeren, ze was toen aan het bokken (en ze maakte steeds een bolle rug) tijdens het longeren, dit had ze nog nooit eerder gedaan. Maar ik vertrouwde haar en ging er weer op, onder begeleiding van de staleigenaar.
Dit keer ging het minder goed. Eerst was ze hartstikke braaf, maar in een keer vanuit het niets maakt ze echt een enorme hoge sprong, ik weet niet precies hoe het ging, ik vloog in ieder geval helemaal omhoog, ik werd echt gelanceerd en kwam toen kei hard op de grond terecht.
Door de klap kreeg ik eerst echt heel lang geen adem, misschien ken je het wel. Ik lag daar op de grond naar adem te snakken, dat was echt eng. Daarna voelde ik dat ik last van mn rug had (ondertussen was er iemand die ehbo kent bijgekomen). Ik heb ondanks de pijn nog even op de pony gestapt, er was niemand anders inde buurt die er op kon. HEt bleek dat mijn rug gekneust was.
Ik kon een aantal weken niet rijden en heb de pony toen wel gelongeerd.. Nu was ze elke keer aan het rondspringen en aan het vervelen, nu begon hij dus meer op zijn moeder te lijken. Waarom ze dit doet weet ik niet.. Ze is echt veel drukker geworden.. Misschien omdat ze eerst door alles overrompelt was en, doordat ze een paar weken rust had, even kon nadenken en het er toch niet zo mee eens was?
Nu weet ik niet meer of ik er weer op zal gaan... Mn rug is nog niet over, dat schiet echt niet op! Maar ik vertrouw haar ook niet meer. Die sprong was echt uit het niets en je kunt er gewoon niks tegen doen, ik bedoel, je ziet het niet aankomen en voor je in de gaten hebt wat ze doet lig je er al langs.
Vaak als ik savonds in bed lig zie ik weer hoe ik eraf viel en hoe ik naar adem moest snakken en dan denk ik, ik ga er niet meer op! maar soms denk ik, het is ook wel weer zonde als ik het niet afmaak, want als ze eenmaal goed en wel is ingereden dan voel ik me toch beter dan wanneer ik nu afhaak. Ik denk ook zeker dat de pony merkt dat ik haar niet vertrouw, en als ik er nu weer opga, dat het niet gaat werken. Ik bedoel, vertrouwen is toch heel belangrijk voor zo'n jonge pony. En misschien is hij wel zo druk geworden omdat hij voelt dat ik hem niet vertrouw? Ik weet nu dus niet meer wat ik zal doen.
De eigenaar van de stal wil er nu iemand (die er meer verstand van heeft) bij gaan halen, als ik er weer op ga. De eigenaar weet heel goed wat hij wil, is heel direct en daardoor durf ik ook niet goed te zeggen dat ik er miss wel mee wil stoppen? Ik voel me ook zo'n mietje, ik val er 1x af en denk er meteen aan om te stoppen!
Jeetje, wat een lang verhaal is het geworden! Maar ik ben al blij dat ik het getypt heb... Is hier iemand die hier objectief tegenaan kan kijken en weet wat nu het verstandigste is om te doen?
Alvast harstikke bedankt!

xgin_exx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:11

Hee eerste
maar als ik jou was zou ik ook gewoon iemand er bij halen die er goed mee om kan gaan

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:15

Vervelend he?! Zoiets heb ik ook gehad, en ik denk dat die paarden, als ze merken dat je een beetje bang bent, je steeds meer uit gaan dagen, en dat kun je dan net niet hebben...
Idd met iemand samen proberen, rustig aan beginnen, en pas als jij je vertrouwen weer een beetje terug hebt(misschien door grondwerk/ wandelen?) zou ik rustig beginnen met rijden.

Succes ermee!

Irisj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:55

ik begrijp dat je er nu een beetje bang voor bent.. Als ik jou was zou ik idd iemand die er verstand van heeft om paarden in te rijden dr bij halen,,

Succes!

Hedwigb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:33

idd, wat de anderen ook al zeggen. laat er gewoon even iemand met verstand op rijden, die hem de baas is, en die er niet afvalt.. Als de pony dan "verloren" heeft, kun je het zelf proberen. Waarscheinlijk is ie dan nog wel een keer vervelend.., maar als je hem dan met begeleiding goed rijd, dan moet het goedkomen. Ik denk dat de pony je even "uitgeprobeerd" heeft! Aardige eigenaar trouwens.., ik denk dat hij de beste keus al aangeeft. Maar je moet natuurlijk zelf wel durven.., daardoor kun je er beter eerst iemand anders even op laten rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:37

Als het echt te gevaarlijk wordt, moet je ermee stoppen. Je hebt nog geluk gehad, ik heb 4 maanden geleden mijn rug gebroken door een bokkend paard. Sinsdien ben ik ook voorzichtiger geworden. Je moet een aantal dingen gaan afwegen, hoeveel is mijn lijf me waard? Kan ik de pony aan (geestelijk en lichamelijk) enz. Ik kan niet voor jou beslissen wat je moet doen, jij weet zelf wat het beste is voor je. Ik denk dat het beste is om het door iemand anders te laten doen... Veel succes

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:37

zelf niet mee verder gaan, als jij al angst heb nu en zowiezo al onzeker bent is dat niet goed. of je moet erop gaan van we gaan we weer tegen aan, of helemaal niet!

laat het inderdaad iemand anders doen die wel kan blijven zitten. En die weet waar die mee bezig is.. ( ik zeg niet dat jij niet weet waar je mee bezig bent hoor)

maar ik bedoel iemand die weet hoe die pony een beetje in mekaar steekt.

kubus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 16:47

Kris25 schreef:
Als het echt te gevaarlijk wordt, moet je ermee stoppen. Je hebt nog geluk gehad, ik heb 4 maanden geleden mijn rug gebroken door een bokkend paard. Sinsdien ben ik ook voorzichtiger geworden. Je moet een aantal dingen gaan afwegen, hoeveel is mijn lijf me waard? Kan ik de pony aan (geestelijk en lichamelijk) enz. Ik kan niet voor jou beslissen wat je moet doen, jij weet zelf wat het beste is voor je. Ik denk dat het beste is om het door iemand anders te laten doen... Veel succes

echt? jeetje zeg... heb je er nog veel last van? was het ook een jong paard?
ik heb idd nog even tijd om erover na te denken, want ik wil er in ieder geval pas op als mn rug helemaal over is, anders ben ik helemaal ver van huis als ik weer af val.

Allemaal bedankt voor de reacties!
(ik ben er nog niet uit trouwens haha)

kubus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 16:51

Navidad schreef:
zelf niet mee verder gaan, als jij al angst heb nu en zowiezo al onzeker bent is dat niet goed. of je moet erop gaan van we gaan we weer tegen aan, of helemaal niet!

laat het inderdaad iemand anders doen die wel kan blijven zitten. En die weet waar die mee bezig is.. ( ik zeg niet dat jij niet weet waar je mee bezig bent hoor)

maar ik bedoel iemand die weet hoe die pony een beetje in mekaar steekt.

ja klopt, ik ga er pas weer op als ik er weer (veel) meer vertrouwen in heb. Ondertussen ga ik hem veel longeren etc.
ik weet niet of überhaupt niet of iemand had kunnen blijven zitten (ik wil niet opscheppen haha) maar hij maakte echt, ja hoe zeg je dat, een soort hertensprong, heel hoog en de voorkant hoger dan de achterkant, snapje? Maar miss dat een ander het wel had zien aankomen of zo, ik weet het niet...
Verder zijn er weinig mensen op stal die de pony beter kennen dan ik, maar er zijn wel mensen die beter rijden, dus dat is dan miss een optie.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:40

Grondwerk, knuffelen/poetsen praten... bij mijn verzorgpony ging het in het begin ook ongeveer net zo mal, maar na heel veel met r te "praten" en poetsen,knuffelen, lopen enz, gaat ze nu voor me door het vuur!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:49

kubus schreef:

ja klopt, ik ga er pas weer op als ik er weer (veel) meer vertrouwen in heb. Ondertussen ga ik hem veel longeren etc.
ik weet niet of überhaupt niet of iemand had kunnen blijven zitten (ik wil niet opscheppen haha) maar hij maakte echt, ja hoe zeg je dat, een soort hertensprong, heel hoog en de voorkant hoger dan de achterkant, snapje? Maar miss dat een ander het wel had zien aankomen of zo, ik weet het niet...
Verder zijn er weinig mensen op stal die de pony beter kennen dan ik, maar er zijn wel mensen die beter rijden, dus dat is dan miss een optie.

ik ken het, ik weet ook hoe het voelt die van mij doet het ook en weet precies hoe gemeen dat is. ik voel het nu gelukkig wel aankomen maar weet de eerste keer nog goed. ik schrok me dood en kon met moeite blijven zitten die van mijneemt er meer achter elkaar, nu heb ik er ook geen moeite mee om het bij haar uit te zitten. eerst gaat de voorkant de lucht in, dan springt ze ineens zeg maar op, en dat gaat ook niet zo laag helemaal niet bij een paard van 173

zoalng je geen vertrouwen hebt, ga der dus niet op helemaal niet bij een jonge pony. daar krijg je alleen maar problemen mee. eigenlijk zal het beter zijn als je er gelijk weer op stapt en denk van ja we gaan ervoor. meestal als je het uitzit en der een keer goed afstaft denkt ze ook van hej die is er niet makkelijk af te krijgen en heb je gelijk een stuk meer "respect" om het maar even zo te zeggen