Ik krijg mijn paard amper aan de teugel, wat doe ik fout¿

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Ik krijg mijn paard amper aan de teugel, wat doe ik fout¿

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:16

Hallo Allemaal,

Ik heb een verzorgpaard een Haflinger ruin.
Ik kost me echt heel veel moeite om hem al alleen in stap aan de teugel te krijgen. Ik doe als volgt geef kleine kneepjes om de beurt en geef elke pas ook om de beurt been. Maar als ik hem aan de teugel heb gaat die binnen paar tellen gelijk weer met zijn hoofd om hoog & in draf moet ik gaan doorzitten anders doet die het helemaal niet & als ik hem zo ver heb. Dan gaat die steeds harder draven en luisterd die helemaal niet meer. Ik rij ook wedstrijden met hem en dan krijg ik hem helemaal niet aan de teugel. Ik zou hem graag aan de teugel willen krijgen zeker met westrijden.
Maar : Wat doe ik fout?

Greetz Cynthia.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:19

rij je hem wel voorwaarts genoeg?
zo te horen ben je met het opsluiten op het moment dat hij zijn hoofd omhoog doet iedere keer net te laat, en dan zit hij al op de plek waar het erg moeilijk is om hem weer omlaag te rijden. rij veel overgangen en figuren, en probeer tempo te houden ( als in actief beenwerk en niet racen ) en niet teveel aan de teugels te plukken

Obvious

Re: Ik krijg mijn paard amper aan de teugel, wat doe ik fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:26

Ik ken je probleem mij haflinger loopt ook alleen in stap aan teugel in draf zijn we nu mee aan oefen dooe goed voorwaarts te rijden , veel figuren en na 30 min lukt het wel aan gaat ze wel langzaam zakken. Alleen na 30 min ben ik ook bek af. Maar gaat steeds beter. Kwetstie van samenwerking en doorzettingsvermogen.

_Cynthia_ schreef:
Hallo Allemaal,

Ik heb een verzorgpaard een Haflinger ruin.
Ik kost me echt heel veel moeite om hem al alleen in stap aan de teugel te krijgen. Ik doe als volgt geef kleine kneepjes om de beurt en geef elke pas ook om de beurt been. Maar als ik hem aan de teugel heb gaat die binnen paar tellen gelijk weer met zijn hoofd om hoog & in draf moet ik gaan doorzitten anders doet die het helemaal niet & als ik hem zo ver heb. Dan gaat die steeds harder draven en luisterd die helemaal niet meer. Ik rij ook wedstrijden met hem en dan krijg ik hem helemaal niet aan de teugel. Ik zou hem graag aan de teugel willen krijgen zeker met westrijden.
Maar : Wat doe ik fout?

Greetz Cynthia.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:30

ja ik ken dit probleem, niet met mijn eigen pony hoor, want ik heb geen haflinger, maar heel veel mensen in de buurt hadden een haflinger en aan de teugel rijden ging echt niet makkelijk bij ze,
probeer gewoon te ontspannen, en ja figuren rijden en overgangen is ook heel belangrijk, zodat ie lekker los is, dit kun je denk ik het beste aan een goede instructrice vragen die hier met je wil oefenen,

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:33

Ja ik rij veel overgangen en figuren. Maar dat helpt niet echt. En bovendien met de wedstrijd rijdt je wel los maar als je proefje gaat doen moet je je paard ook gelijk aan de teugel krijgen. Ik krijg ook geen les ja soms prive les maar dat schiet niet echt op want die gene heeft het erg druk. En ben ook op zoek naar iemand anders die les wil geven maar dat zit niet echt mee!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:39

Eerst goed voorwaarts rijden. Als de motor niet werkt, werkt er niks.

Aan het been maken. Veel overgangen rijden ( Stap, draf, stap, halthouden, stap, halthouden, stap, draf, galop, draf, galop en dat de hele tijd door zodat je pony alert blijft op je been. ) en af en toe ook naar voren rijden en dan weer terug.

Pas als je pony naar voren wil voor je been kan je gaan werken aan de voorkant. Dat doe je door te vragen en weer te ontspannen. Elke keer als de pony z'n hoofd omhoog doet vraag en ontspan je weer. Je ontspant om te kijken of je pony de hand wil volgen en dus na wil geven.

Op de volte zal dit makkelijker gaan. Hand naar binnen en weer vragen, binnenbeen erbij zodat de volte rond blijft en de pony blijft lopen en het buitenbeen zorgt er voor dat je pony niet uitzwaait.

Het eist heel veel geduld en oefening. Dit heb je niet in een weekje klaar. Voordat dit echt goed is kan nog wel een half jaar duren.
Inderdaad verstandig dat je iemand zoekt die je wat verder kan helpen.

C_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:42

Ja dat het lang kan duren geloof ik graag. Ik oefen nu al paar maanden. Het gaat heel heel langzaam steeds wat beter. Maar bedankt in iedergeval

Greetz Cynthia.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:06

goed uitgelegd sizz, sluit ik me helemaal bij aan, maar vergeet je buitenhand niet (JUIST op de volte), met je binnenhand houd je stelling, maar het heeft geen zin om heel erg aan die teugel te gaan hangen. als je voldoende stelling hebt moet je ook nog begrenzen met je buitenteugel, en als je daar dan ook nog een beetje mee speelt (halve ophoudingen) komt hij makkelijker omlaag, in feite rijd je van je binnenbeen naar je buitenhand en op je binnenhand houd je stelling terwijl je buitenbeen begrenst. een volte rijd je namelijk ook op 2 teugels en niet op 1, en op 2 benen.
neem les, regel een andere instructeur. een beetje afhankelijk van de staat waarin jouw paard verkeert (scheefheid, evenwicht, netjes op zn vier eigen benen lopen etc) zal het je nog verbazen hoe snel het op te lossen is met wat oefenen en goede begeleiding. heb dit punt ook meerdere malen gehad met haflingers (oa die die ik nu aan het inrijden ben) en eigenlijk was ik er elke keer binnen 2 weken doorheen (stond ik zelf ook van te kijken, maar goed).
wedstrijdjes zou ik nog ff niet doen, de spanning is daar toch groter en meer afleiding etc etc waardoor zelfs een paard dat al goed bevestigd is in het aan de teugel lopen, lastig rond te krijgen kan zijn. bovendien kom je dan ook niet met het gewenste resultaat (en een goed gevoel) weer terug. dus regel een nieuwe instructeur en hard aan het werk!
groejtes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 01:03

Ik denk dat je te graag die voorkant wil.

Teveel friemelen en doen met de teugels werkt niet, en als je dat te veel doet werk je hem alleen maar tegen.
Zorg voor een mooie ontspannen voorwaartse stap of draf en werk van daaruit, eerst het tempo, naar voren, achterhand eronder, en dan opvangen van voren (Sizz geeft hier de uitleg al over)

Hoe meer jij aan het werk gaat van voren, hoe moeilijker het zal worden want het is juist vanuit de achterkant dat dit komt.
Op wedstrijden zal ik er nog geen probleem van maken, denk dat je B start?
Dan moet je paard gewoon netjes voorwaarts en ontspannen lopen, hoe meer jij je fixeert op hij moet mooi lopen hoe meer gespannen het eruit zal komen te zien, als jij een nette proef neer zet en je paard loopt niet in een krulletje zal je ook nog gewoon goed kunnen scoren.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 01:26

ja wat ik zei is ook meer een aanvulling op wat sizz zei. wat betreft proefjes, tsja zelf weten, als je er toch een rijdt dan niet te veel op focussen. en regel een instructeur

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:47

Sizz schreef:
Aan het been maken. Veel overgangen rijden ( Stap, draf, stap, halthouden, stap, halthouden, stap, draf, galop, draf, galop en dat de hele tijd door zodat je pony alert blijft op je been. ) en af en toe ook naar voren rijden en dan weer terug.

Eens met Sizz. Het is duidelijk dat de pony met je gaat lopen en niet gehoorzaam is. Hier dus eerst beginnen.

Junsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:19

Als die eenmaal naar beneden is geef je je hand iets naar voren zo dat die zich niet op gesloten voelt maar dat die denkt : hé als ik beneden ben krijg ik ruimte zodra die weer omhoog komt ben je iets strenger met kneepje's geven zodat die gaat denken hé als ik beneden bent krijg ik veel meer ruimte dan als ik boven loop .....Verder mijn advies is dat je beter eerst in stap hem helemaal aan de teugel hebt moeite loos en dan pas in draf verder gaat .... Anders heeft het nog niet veel zin ..... Veel succes ermee

kubus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:21

ja, bij mijn pony werkt het inderdaad ook heel goed door veel overgangen, maar ook heel veel tempowisselingen te rijden. Dus verzamelde draf, dan in middendraf etc. Mn pony laat het bit dan meer los, zegmaar...
Mn pony loopt meestal pas echt goed aan de teugel als ik gegallopeert hebt.
Ook een volte groter en kleiner maken werkt vaakt goed...
Als hij ontspant, ontspan dan ook meteen je hand. Als je dit niet doet weet hij niet wat de bedoeling is.....
Sorry als de mensen voor mij ook al zoiets gezegd hebben, ik heb de vorige reacties nl niet goed gelezen
Hopelijk heb je er wat aan.
kus!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:30

Oke. Bedankt allemaal!
Ja ik rij nu alleen nog maar proefjes van Fnrs op de manege. Ik wil dit jaar nog wel strartkaart kopen. En ja dan begin ik idd bij B.

Gr Cynthia.

rowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:34

Haai! Ik sluit me aan bij de berichtjes hier boven: krijg je paard aan je been en probeer eerder je paard ontspannen goed te laten lopen dan in een krul met de achterbenen in tokyo (bij wijze van spreken dan he) zowiezo vind ik de term "aan de teugel" té veel van me paard loopt mooi dus dan zal die ook wel goed lopen. Probeer er op te letten dat je paard rechtgericht loopt, ontspannen door de bovenlijn, aan je been (uberhaupt aan je hulpen), zijn passen af maakt, verzameld, geconcentreerd en dan zal je zien dat hij vanzelf met zijn hoofd voorwaarts neerwaarts gaat en DAN loopt je paard goed. Wees voorzichtig met het teveel focussen op een mooie krul in de nek van je paard want, wat al gezegd is, vaak loopt je paard er alleen maar slechter op. Begin bij de basis: overgangen, voltes en goed aan de hulpen pas als je dat vlekkeloos beheerst met je paard mag je er aan gaan denken dat het voor het publiek er misschien beter uit ziet. Ik ben er mee eens dat als je je paard rijdt en hij is verzameld dat het zo veel fijner werken is: met alles. Maar om bij die verzameling te komen (lees: nageeflijkheid: "aan de teugel") moet je eerst een basis weg afleggen. En probeer het eens zonder om en om kneepjes want dan krijg je al snel een lichte vorm van zagen.. Je moet aanleuning bij je paard zoeken en dat is dat er een wederzijdse druk van je paard komt op de teugels: hiermee bedoel ik dat jij contact opzoekt door middel van de teugels met je paard en het moment dat je paard dat contact accepeert en een lichte druk terug geeft heb je aanleuning vanuit die aanleuning kan je verder: vergeeet niet te ontspannen. Ik zoek aanleuning op door mijn hand gewoon goed elastisch te houden, dus het moment dat het paard maar een knabbel op zijn bit doet voel ik dat duidelijk aan mijn hand: ik geef mee. Let er ook op dat je zelf rechtopzit en op beide zitbeenknobbels (lees: je kont) even veel leunt, wij mensen zijn al een belemmering voor het paard en door scheef te hangen ofzo gaat je paard alleen langzamer en slechter lopen, moment dat jou houding goed is zal je zien dat je paard er positief op reageert. Dusss mijn punt is eigenlijk, ga terug naar de basis en ga die verbeteren. Veel plezier en succes, sorry voor eventuele spelfouten: zaterdag middag he hahah

Groetjess Willemijn

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:43

Niet forceren op dat aan de teugel lopen. Daar moet je niet naar vragen bij je paard, maar dat krijg je van hem als je goed bezig bent met je training. Kijk verder eens bij de zoekmachine of bj FAQ, zijn al eindeloos veel topics over geweest.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:24

niet alltijd maar willeen dat hij aan de teugel loopt en daar op gaan focussen, gewoon lekker ontspannen voorwaarts rijden, en af en toen ophoudingen maken, ik weet aeker dat het dan al een stuk beter gaat