jong paard inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ygoeseye

jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:51

Hallo,

Ik ga een 3,5 jarig paardje van een vriendin van mij rijden. Het paard is braaf op buiterrit, maar moet dressurmatig alles nog leren. Hij geeft al wel makkelik na in draf en stap, maar heeft nog veel moeite met het evenwicht en tempo.

Ik ga hem binnenkort verhuizen naar een manega waar ze een bak hebben en dan wil ik hem dressuurmatig gaan trainen. Nu heb ik daar zelf wel mijn ideeen over en ga ik zeker ook les nemen. Maar tips kan ik altijd gebruiken.

Dus kom maar op!

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:15

Rustig aan beginnen, meer kan ik er niet over zeggen! Ik weet niet voor hoever jij ervaring hebt met het inrijden van paarden, maar ik zou er in ieder geval erg voorzichtig mee zijn! Desnoods een deskundige bij halen die jou een aantal goede tips kan geven, als je het paard eenmaal rijd en traint. Ik weet niet met wat voor paard jij te maken krijgt, en hoe zijn karakter is dus tips kan ik je niet echt geven. Over het nageven in stap en draf nog even; het is allemaal heel leuk en aardig dat het paardje dit kan, maar je geeft zelf al aan dat hij moeite heeft met tempo en evenwicht.. Een paard dat nog moeite heeft met zijn evenwicht en tempo kan nooit op de goede manier nageven, ga eerst even lekker met hem werken zodat hij op de goede manier zijn evenwicht kan vinden en dit vast blijft houden, en hij ook een lekker tempo krijgt.
Succes ermee.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 16:22

Ik heb geen ervaring met het rijden van jong paarden. Wel heb ik een aantal jaren een eigen paard gehad en een verzorgpaard. Karakter is superlief. Krijgt graag aandacht en bokt of steigert nooit.

Het paard heeft geen papieren, maar is deels arabier. Heeft op zich voor een arabier niet bijzonder veel temerament.

Puchje

Re: jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:29

Ga uit van wat het paard kan en aangeeft.
Als je merkt dat hij evenwichtsproblemen heeft, ga je veel voltes rijden, linksom en rechtsom. Als je merkt dat hij moeite heeft met tempo, ga je overgangen rijden.
Zodra je m langer rijdt, kom je steeds meer problemen tegen. Ga hier dan mee door oefenen.
Ben altijd consequent in je hulpen. Been = vooruit! Deze hulpen moeten-zeker in het begin- niet te veel zijn.

Succes ermee!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:09

Hoi,

ik ga helemaal mee met Esterrr en Puchje! Allereerst weet ik natuurlijk niet op welk niveau je rijd en of je ervaring hebt in het beleren en verder doorrijden van jonge paarden. Zorg in ieder geval, welk niveau je ook rijd, dat je een goede instructeur hebt die je les geeft en helpt bij het verder dressuurmatig aanrijden!

Over dat nageven.... dat paard geeft nog niet echt na. Een paard moet eerst zichzelf en een ruiter kunnen dragen en zijn balans goed kunnen vinden. Verder moet het paard goed aan het been zijn en vertrekken en terugkomen wanneer jij dat wilt. Als je wat verder in de training bent kun je de achterhand er verder proberen onder te rijden. Pas dan kun je echt gaan werken aan het nageven en de aanleuning. Dus begin gewoon bij de basis en houd rekening met wat het paard kan en aangeeft, net wat Puchje al zei.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:21

Het maakt echt niet uit op welk niveau je rijd hoor...

Ik heb mijn eigen pony ook helemaal zelf ingereden en ik ben een B ruiter omdat ik maar 1 westrijd dressuur gereden heb, maar dat wil niet zeggen dat ik ook een B ruiter ben qua niveau.

Ik vind het zo'n onzin dat mensen zeggen dat je niveau moet hebben om een paard in te rijden, het is mij ook prima gelukt !!!!

Het enige wat je wel moet hebben is een heleboel geduld en doorzettingsvermogen en super consequint zijn dan moet het je helemaal gaan lukken hoor

Ik heb trouwens wel 1 soms 2 keer in de week prive les gehad...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:29

vlasta schreef:
Het maakt echt niet uit op welk niveau je rijd hoor...

Ik heb mijn eigen pony ook helemaal zelf ingereden en ik ben een B ruiter omdat ik maar 1 westrijd dressuur gereden heb, maar dat wil niet zeggen dat ik ook een B ruiter ben qua niveau.

Ik vind het zo'n onzin dat mensen zeggen dat je niveau moet hebben om een paard in te rijden, het is mij ook prima gelukt !!!!

Ik bedoel ook niet echt het niveau qua B of Z2 dressuur, maar meer hoe goed je rijd! Sorry, het getypte stukje hierboven komt een beetje anders over dan ik bedoelde Er zullen vast B-ruiters zijn met veel geduld die een paard netter inrijden dan een haastige Z2 ruiter. Zelf heb ik ook mijn paard ingereden en ik rijd geen wedstrijden!

Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat je rustige meegaande handen moet hebben, een goede onafhankelijke zit en een goede rustige beenligging. En verder moet je daarnaast zeker veel geduld hebben en doorzettingsvermogen (anders heb je ook weinig aan je nette zit en rustige handen )!!! En consequent zijn is ook erg belangrijk, dan ben je tenminste duidelijk naar je paard toe en zal hij het sneller snappen.

reginasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:14

Zorg dat je zelf goed in evenwicht zit en juist veel lange lijnen rijden. Rij ook eens op de binnenhoefslag zodat het paard op zn eigen benen moet lopen. Wees duidelijk met sturen, kijk een beetje overdreven de kant op waar je heen wilt. Zorg dat het paard weg wilt als jij je been eraan legt. geef rustige hulpen en wordt niet boos als hij het niet meteen snapt.

Succes

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 03:11

niks overhaasten, goed ondersteunen bij de balans, van voor afblijven, enkele aanleuning, rechtstellen, zorgen dat die je hand gaat opzoeken en gaat volgen.

zorgen dat de basis 200% goed is voordat je een stap verder gaat, na mijn aanraden zal ik geen groepslessen gaan volgen maar priveles, dan heb je alle aandacht van je instruckteur.

succes ermee

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:07

En naast het rijden in de bak ook lekker buiten blijven rijden, gewoon kilometers maken op de rechte lijn met overgangen ed zijn heel belangrijk voor een jong paard.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:10

15 tot 20 minuten per keer is echt lang genoeg

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:35

reginasangel schreef:
Zorg dat je zelf goed in evenwicht zit en juist veel lange lijnen rijden. Rij ook eens op de binnenhoefslag zodat het paard op zn eigen benen moet lopen. Wees duidelijk met sturen, kijk een beetje overdreven de kant op waar je heen wilt. Zorg dat het paard weg wilt als jij je been eraan legt. geef rustige hulpen en wordt niet boos als hij het niet meteen snapt.

Succes

Hier ben ikhet helemaal mee eens!
Laat ook je paardje lekker vlot doorlopen...een goed voorwaats paard is makkelijk recht te richten! Denk maar aan je fiets.. als je langzaam fietst slinger je, rijd je wat harder dan ga je keurig recht.