hellup een paar problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

hellup een paar problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 12:43

Ik heb een paar problemen met het rijden en ik weet dat ik de eerste ben die moet veranderen.
Dus het grootste probleem is dat ik niet consequent ben, ik hoor ook heel vaak dat ik te lief ben voor mijn paardje ect. en dat ik consequenter moet worden. Maar hoe doe ik dat ??

Ik denk als ik consequent wordt dat er dan al veel problemen zijn verholpen. De andere problemen .....

Niet voor het been. Ze reageert of niet of te weinig op het been. Soms gaat het wel goed, vooral als ik al bezig ben met overgangen en van stap naar galop.

[url]Niet willen halthouden. [/url] ze wil ook niet stilstaan moet eerst een hele harde ophouding maken voor ze stilstaat. Maar voor mij gevoel moet ik dit te vaak doen en heeft ze er dus gewoon scheit aan.

wil niet zijn achterhand er onder zetten. ze heeft een hele zwakke achterhand, daarom wil ze het er niet onderzetten. Maar ja als ik haar dit niet vraag wordt die achterhand ook niet sterker. Soms doet ze wel kleine stukjes ( alleen als me instructrice erbij is, dus tijdens les).

Rechts kan ze heel goed inbuigen, links vertikt ze dit of kan ze het niet. Ze is dus scheef, teminste dat vermoedde heb ik. Hoe kan ik haar rechtrichten. En hoe krijg ik haar dan rond, want ze gaat op volte's of door bochten gewoon vierkant er doorheen.

Maar zoals ik al zei mijn grootste probleem is dat ik niet consequent ben en daar wil ik graag antwoordt op.

( o ja, mijn paard is een fries die hebben er dus meestal meer moeite met dit soort dingen, maar ze moeten het wel gewoon kunnnen lijkt mij)

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:21

haha..ja hoor ook een fries kan dat! je paard klinkt inderdaad scheef, daarvoor kun je kijken bij www.hoefkatrol.com/
verder is consequentheid idd erg belangrijk, want alvorens je begint aan rechtrichten is scherpheid aan het been een eerste vereiste, anders KUN je NIET rechtrichten. ik denk dat als het paard weer recht is en dus scherp aan je hulpen is dat je dan al een heel eind bent. verder kun je het halthouden gewoon dooroefenen, maar wees ook daarin consequent en blijf niet te lang stil staan in het begin en beloon dat uitermate goed! dit kun je dan uitbouwen door steeds een seconde of wat uit te bouwen. leer het paard ook terug komen op je zit. bijvoorbeeld je oefent in stap en je wilt gaan halthouden; probeer je eerst lang en zwaar te maken en geef desnoods met je stem de hulp om halt te houden. loopt ze door dan geef je even een ophouding en je maakt je weer zwaar en lang. vergeet niet je kuit eraan te houden! laat haar desnoods tegen de bakwand oplopen en als ze stilstaat uiteindelijk, goed belonen!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:48

Hoe leer je jezelf consequent te zijn..Das en lastige. Ik denk niet dat er tips zijn hoe je dat meer wordt, denk dat het beter is dat je bij jezelf nagaat wat je met meer consequent zijn met je paard kunt bereiken. Bedenk eens waarom je consequenter wilt zijn. Omdat het rijden dan beter gaat, zodat jij en je paard lekkerder in hun vel zitten tijdens het rijden etc. ]probeer van hieruit verder het nut in te blijven zien om het dus ook met volle overtuiging te kunnen toepassen.. Ook als jij een keertje ´boos´wordt op je paard, daar wordt ie echt niet minder van. Leert ie alleen maar van.. Nix zielig maar terecht..

Kun je niet wat regelmatiger les nemen, bv tijdelijk een paar keert extra in een week lesnemen ofzo?! Dan boek je wat makklijker vooruitgang gezamenlijk met je instructrice..Verder zou ik ook niet weten hoe je consequenter kan worden..

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:29

Oelala een fries kan meer dan jij denkt!
Ja en consequent zijn..............
Jij bent de baas, en jou paard moet doen wat jij van hem verlangt. Logich dat het niet zo makkelijk gaat en dat een paard ook een eigen willetje heeft. Ik maak op uit jou bericht dat je inderdaad een beetje TE lief bent voor je paard.

Niet aan het been : Schakelen, tempo wisselingen, overgangen! Hierdoor maak je tegelijker tijd de achterhand van je paard ook sterker. Als mijn paarden niet aan mijn benen zijn en ze vertikken het om vooruit te hobbelen krijgen ze een optater met de zweep als ik weet dat ze gewoon aan het kwallen zijn.

Achterhand eronder : Ze doet alleen kleine stukjes als mijn instructrice erbij is??? Ehh je paard hoort naar jou te luisteren en niet naar je instructrice! Ik kan het fouten hebben dat je het in de zin bedoeld van : Mijn instructrice geeft me tips en dan kan ik het wel! Nou dan is mijn tip.. onthoud die tips en ga er zelf mee aan de slag.

Succes ermee.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:38

Wanneer ze goed aan het been is, win je heel veel. Doordat ze niet aan het been is zal ze haar achterhand niet goed meenemen en zal ze niet rechtrichten.

Om haar aan het been te krijgen (zoals je zelf al zei) moet je veel overgangen rijden. Misschien in combinatie met een paar balkjes op de grond... Succes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:06

Consequent zijn: je geeft been, geen reactie je geeft spoor, geen reactie je geeft een goede pets zodat je paard echt vertrekt. Gaat hij in een sukkeldrafje? Een paar rondjes goed voorwaarts rijden! Je blokkeert daarbij niet voor, je paard is braaf want hij gaf reactie.
Je vangt weer rustig op na een stukje. Terug naar stap en opnieuw.
ZO ga je het uitbouwen tot je paard voortdurend bij jou is met zijn gedachten en op je kleinste hulp zijn overgang maakt.

En dan dus heel veel oefenen met overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen... en voortdurend reactie eisen op je hulp.

noraahlover

Re: hellup een paar problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:08

Als ie heel slecht voor het been is kun je misschien met een hulpmiddel gaan rijden, niet altijd maar zo af en toe, om op onverwachte momenten even wat scherper met je hulp door te komen,

En het halthouden (daar heb ik ook wel eens problemen mee). Ik oefen het nooit heel vaak, als ik begin met rijden oefen ik het eerste half uur zo ie zo niet, want dan wil het toch niet, hij moet eerst goed aan alle hulpen lopen en goed voor het been weg willen en op de zit weer terug, zodra ie dat doet, kun je met halthouden beginnen, en dan gaat dat ook vast beter (tenminste bij mij wel).....

En dat van de achterhand eronder te rijden, Heel veel overgangen rijden, niet moeilijke overgangen maar schakelen, dus stap, draf, middendraf en weer stap weer draf en dan weer een paar sprongen galop, en dan weer draf enz....
En dat ie het bij je instructrice wel doet, dan moet ie het ook bij jou doen! Hij moet naar jou luisteren! Dus goed de aanwijzingen van je instructrice onthouden! En dan daar op verder trainen!!

En de stelling moet je gewoon hee veel vragen, op de lange zijde stukje stelling links, stukje stelling rechts, en zo door, dit probleem heb ik ook gehad, en ik kreeg deze tip ook, en hij werkte prima bij mij !!

Heel veel suc6 ermee!!!
beetje lang verhaal geworden

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:23

Urielle schreef:
Consequent zijn: je geeft been, geen reactie je geeft spoor, geen reactie je geeft een goede pets zodat je paard echt vertrekt. Gaat hij in een sukkeldrafje? Een paar rondjes goed voorwaarts rijden! Je blokkeert daarbij niet voor, je paard is braaf want hij gaf reactie.
Je vangt weer rustig op na een stukje. Terug naar stap en opnieuw.
ZO ga je het uitbouwen tot je paard voortdurend bij jou is met zijn gedachten en op je kleinste hulp zijn overgang maakt.

En dan dus heel veel oefenen met overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen... en voortdurend reactie eisen op je hulp.

AMEN

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 09:58

Bienotje schreef:
Hoe leer je jezelf consequent te zijn..Das en lastige. Ik denk niet dat er tips zijn hoe je dat meer wordt, denk dat het beter is dat je bij jezelf nagaat wat je met meer consequent zijn met je paard kunt bereiken. Bedenk eens waarom je consequenter wilt zijn. Omdat het rijden dan beter gaat, zodat jij en je paard lekkerder in hun vel zitten tijdens het rijden etc. ]probeer van hieruit verder het nut in te blijven zien om het dus ook met volle overtuiging te kunnen toepassen.. Ook als jij een keertje ´boos´wordt op je paard, daar wordt ie echt niet minder van. Leert ie alleen maar van.. Nix zielig maar terecht..

Kun je niet wat regelmatiger les nemen, bv tijdelijk een paar keert extra in een week lesnemen ofzo?! Dan boek je wat makklijker vooruitgang gezamenlijk met je instructrice..Verder zou ik ook niet weten hoe je consequenter kan worden..

Eigenlijk kan en mag ik niet meer les nemen. Ik heb laats wat geflikt bij me ouders en die hebben gezegd dat ik de lessen zelf maar moet betalen voorlopig, en eigenlijk veel geld heb ik niet dus ik les maar 1 keer per week, en drie keer dan nog voor mezelf rij.

@ Klomp ; bedankt voor je reactie !!!
En de rest natuurlijk ook.

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 10:03

Esterrr schreef:
Oelala een fries kan meer dan jij denkt!
Ja en consequent zijn..............
Jij bent de baas, en jou paard moet doen wat jij van hem verlangt. Logich dat het niet zo makkelijk gaat en dat een paard ook een eigen willetje heeft. Ik maak op uit jou bericht dat je inderdaad een beetje TE lief bent voor je paard.

Niet aan het been : Schakelen, tempo wisselingen, overgangen! Hierdoor maak je tegelijker tijd de achterhand van je paard ook sterker. Als mijn paarden niet aan mijn benen zijn en ze vertikken het om vooruit te hobbelen krijgen ze een optater met de zweep als ik weet dat ze gewoon aan het kwallen zijn.

Achterhand eronder : Ze doet alleen kleine stukjes als mijn instructrice erbij is??? Ehh je paard hoort naar jou te luisteren en niet naar je instructrice! Ik kan het fouten hebben dat je het in de zin bedoeld van : Mijn instructrice geeft me tips en dan kan ik het wel! Nou dan is mijn tip.. onthoud die tips en ga er zelf mee aan de slag.
Succes ermee.

ja, zo bedoelde ik het eigenlijk.
Alleen zij kan zien wanneer ze de achterbenen gebruikt, maar ik voel dat niet echt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:23

Cosuquent zijn: Vooral, jij wil iets dus zij doet het. De eerste keer vraag je, ( aandrijven) De tweede keer als die nodig is waarschuw je, (Schopje), De derde keer als ze nog niet luister op dr kop geven. (tik) Als ze het in 1 keer goed doet mag je haar best uit gebreid belonen. Ze deed immers in 1 keer wat jij wou. Doet ze het na de waarschuwing zeg gewoon een keer Braaaaf. Ze deed het immers, ze hoeft niet uitgebreid beloont te worden, je moets haar eerst waarschuwen. De als ze pas na de derde keer het doet rij je haar een stukje voorwaarts op jou tempo en maakt dan een overgang naar stap. Diep gaan zitten je benen eraan en vooral met je buiten teugel gaan vragen. Na een stukje stappen maak je weer een overgang. Elke keer dat je haar een tik moet geven om te gaan draven draaf je flink door en gaat weer netjes stappen en weer draven. Net zolang totdat ze na het vragen of de waarschuwing gaat draven. Het liefst na tuurlijk na het vragen maar verwacht niet na 1 uur rijden te veel.

Daarvoor moet ze eigenlijk wel goed aan je been zijn. Ga zitten, zeg wat je wil, en maak kleine ophoudinkjes met je buiten teugel. De binnenteugel wel er bijhouden zodat ze niet wegloop door je binnehand. Zo voorkom je dat je onbewust bij de handen op slot zet. Je krijgt een beter resultaat bij steeds kleine kneepjes (niet zagen) dan vast zetten. Knijp je zelf maar eens in je been. Eerst pak je een stuk vel vast en knijp daar constant even hard in niet loslaten. Na een poosje merk je er bijna niks meer van. Pak dan een stukje vel en knijp daar steeds zacht in. Zoiets knijp- knijp- knijp. Dit blijf je steeds voelen. Net als met je handen, zet je ze vast voelt je paard na een poosje bijna niks meer.
Laat hij in een hoek of tegen de bakwand stilstaan, zodat ze eigenlijk geen kant meer op kan.

Rechtrichten en rondrijden, met mijn paard heb ik daar ook problemen mee gehad. Heel veel voltes rijden je buitenhand iets korter en daarmee vragen. Je binnenhand is een elastiekje, daar geef je mee. Longeer haar eens, misschien wordt ze daar iets soepeler van. Na het in rijden doe ik altijd dit. Mijn paard kan op comando links en rechts kijken. Vraag hem helemaal naar links zodat ze je voet raakt. Laat haar wel stil staan, belonen, en de andere kant op. Zo wordt haar nek een stuk losser. Gaat ze in de hoek ook zo plat? Rij haar dan recht door de hoek heen en draai in elke hoek een kleine volte. Op elke hand elk hoek 1 keer en als het nodig is iets vaker. Verwacht alleen niet dat ze alles in 1 keer goed doet.

De achterhand, eigenlijk als al dit bovenstaande goed gaat kun je hier echt aan gaan werken. Door veel balkjes en lage cavaleties te nemen wordt de achterhand steeds sterker, veel wissels. Als de achterhand sterker is geworden verzamel je je paard. Aan de voorkant rij je hem netjes naar beneden. Over de rug laten lopen en daar drijven. Aan de voorkant iets blokkeren/tegenhouden zodat ze niet aan de voorkant wegloopt. Veel oefenen en dan komt het wel. Vergeet niet consuqent te zijn maar als ze het in 1 keer goed doet beloon haar wel.

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 11:47

Okay bedankt voor de tips.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:14

wemkelover schreef:

ja, zo bedoelde ik het eigenlijk.
Alleen zij kan zien wanneer ze de achterbenen gebruikt, maar ik voel dat niet echt.

als je wilt weten of de achterhand goed meekomt, kun je dat echt voelen, de rug bolt als het ware op en je voeld de kont zeg maar deinen (of hoe zeg je dat )

succes!!!!

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:53

Ik zal eens proberen er op te letten. Maar soms dan vraagt mij instructrice voel je dat, en dan voel ik eigenlijk helemaal geen verschil ja soms voelt het fijner maar ...