Evenwichtsproblemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Evenwichtsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:43

Een paard op de manege, waar ik misschien af en toe op ga rijden, heeft evenwichtsproblemen. Hij heeft moeite met zijn evenwicht, maar ik vermoed dat hij ook een geestelijk probleem heeft. Als hij te veel spanning heeft, of het echt te moeilijk vind, gaat hij enorm lopen bokken. Bokken op zo'n manier dat het niet of nauwelijks uit te zitten is. Hij werd daarom minder ingezet, of in slome lessen (oa met gehandicapten, dat gaat prima!). Nu willen ze het weer proberen, als er vrijwilligers zijn.

Wie heeft er tips?

Zelf denk ik dit.
Voor het evenwicht zelf, licht ondersteunen, grote lijnen.
Geestelijk denk ik, geen hele moeilijke dingen doen, maar wel wat uitdaging, dat hij bezig blijft. Voorzichtig zijn met vooruit rijden, vind hij moeilijk, raakt hij ook gespannen van. (Al zou het op den duur een goede oefening zijn.)

Voor de duidelijkheid: er mag ook niet op hem gegaloppeerd worden, alleen stap en draf, (het is te vaak misgegaan).

Verder kan hij, voor zover ik weet, wel goed zien.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:04

is het zadel wel in orde...is er weleens fysio, osteopaat of iets dergelijks wezen kijken naar dit paard....er moet naar mijn idee toch wel meer aan de hand zijn gezien zijn reactie.

TurdusMerula

Re: Evenwichtsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:15

Dit vergat ik nog even, stukje wat er nog bij hoort...

Het blijft natuurlijk altijd gissen bij een manegepaard, maar voor zover ik weet heeft hij geen problemen uit het verleden. Toen hij net aankwam kon hij weinig, slap, maar liep wel redelijk. Nu heeft hij natuurlijk vaak resultaat gehad met dat bokken van hem, dus is het een soort gewoonte, denk ik.
Toen zeer ervaren ruiters hem regelmatig reden werd het beter, maar of dat kwam doordat de gewoonte eraf ging, hij sterker werd of meer vertrouwen had, ik weet het niet... (Dat was alweer een poos terug.)

Voor zover ik weet mankeert hij lichamelijk niets. Hij moet zwaar werk doen, qua sjouwen, niet qua dressuur. Gewoon los loopt en galoppeert hij prima.

Citaat:
is het zadel wel in orde...is er weleens fysio, osteopaat of iets dergelijks wezen kijken naar dit paard....er moet naar mijn idee toch wel meer aan de hand zijn gezien zijn reactie.

Het zadel is niet de reden, volgens mij. Het is geen geweldige kwaliteit, maar goed genoeg, en het ligt niet storend, dat weet ik zeker.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:19

als er medisch echt niks is, dan denk ik aan een dominantie probleem...ik denk als een zeer ervaren ruiter/amazone hem juist doorrijd dat het probleem weg is, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, want ik ken het paard niet. niet elk paard is ook geschikt voor manege werk dus ik vind dat daar wel op gelet moet worden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:00

Als een paard met betere ruiters van het probleem afkomt, dan is het probleem een of twee lessen later met beginners zo weer terug. Je zou er betere manegeruiters op moeten laten rijden. Betere ruiters houden paarden langer beter en langer blessure vrij.

Een paard kan ook om andere redenen evenwichtsproblemen hebben. Je kan het goed controleren met een longeerlijn in de rijbaan. (dus geen ronde longeerring gebruiken, dat maskeert het probleem).
Hieruit volgt al snel waarom een paard deze problemen heeft. Een paard met echte evenwichtsproblemen (dus niet rijkunstig, maar medisch) kan voor ruiter en paard gevaarlijk zijn. Ik zou dus zeker proberen vast te stellen wat de oorzaak van het probleem is, voordat je begint met rijden.

Je kan er in de meeste gevallen vanuit gaan dat een manegepaard wel iets mankeert. Of dat in jouw situatie het evenwichtsprobleem veroorzaakt, is een ander verhaal. Een paard neemt met beginnende ruiters vaak een houding aan, die het paard voor hem, als meest prettig wordt beschouwd. Op die manier probeert het paard de schade beperkt te houden, terwijl er eigenlijk wel schade optreedt, omdat het paard niet goed gereden wordt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:26

Haha! Een paard met een evenwichtsprobleem en ook nog eens een geestelijk probleem!
Ik rij zelf op een manege, en daar zijn ook nogal eens paarden die bokken als ze in galop moeten. Hebben die ook een geestelijk probleem?
Paarden leren heel snel hoe ze onder hun werk uit kunnen komen. Het feit dat een gevorderd ruiter er wel mee uit de voeten kan bewijst dat wel weer.
En over dat evenwichtsprobleem:valt het paard zo op zijn kant ofzo? Wat bedoel je met evenwichtsprobleem?

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:21

dit is zon paard dat gewoon niet geschikt is als manege paard en die gewoon een vaste ervaren ruiter moet hebben.

het is moeilijk om een goed manegepaard te vinden.
ik denk nie t dat het een evenwichtsprobleem is maar gewoon een paard dat het nie pikt dat er 10 verschillende ruiters op hem rijden en allemaal iets anders willen en dan leert zon paard snel hoe die onder zijn werk uitmoet komen want hij raakt ook in de war.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 23:29

Heb ik een heel bericht geschreven, loopt de pc vast voor ik wat kan plaatsen. Grr..

Het komt erop neer dat onze zeer kleinschalige manege niet geweldig veel goede ruiters hebben die er regelmatig op willen of op durven. Er zijn wel mensen die hem gereden hebben, en hij knapte er iets van op. Maar ik heb geen idee of dat komt doordat hij meer vertrouwen heeft, of meer kracht, of niet zo dominant kan zijn.

@ Hinke, dat is iets anders dan ik bedoel. Een paard dat bokt in galop is niet netjes gemanierd , is slap, heeft energie, enz.

Dit paard heeft écht problemen met zijn evenwicht, het is moeilijk uit te leggen. Op een gegeven moment merk je dat er een soort klik omgaat, hij gaat rennen en enorm gemeen bokken, hij wil je er echt afhebben, heb ik het idee, en vaak komen deze buien als er een goed moment voor is. Als er in colonne zomaar iemand voor zijn neus vertrekt en hij ineens een lange zijde heeft, of als je wilt aanspringen, enz.

Voor zover ik weet mankeert hij medisch niets, wanneer hij zelf loopt of in de bak zelf wordt gelongeerd, is er niets aan de hand. Ook longeren voor het rijden schijnt niet te helpen.

Bij de lessen met gehandicapten zijn er geen problemen, en in de omgang is het ook een heel lief paard. Ook geen slecht verleden oid, voor zover bekend (bij mij).

Pff, het is gewoon heel lastig uit te leggen, vooral ook omdat ik juist niet weet wat het is en wat ik er echt mee moet. Lastig...

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:35

mischien is het wel omdat hij altijd strak word gehouden en altijd achter een ander paard moet rijden omadt er ander dat gebeurt (bokken enzow)
en dan heeft ie eindelijk de vrije ruimte en dan wil die gaan ook. lijkt me logies. rij hem anders eens met een beetje losse teugel en dan nie achter een ander paard mischien blijft ie dan wel rustig. en lat hem aleen maar de hoefslag volgen en aleen stap draf galop en niet vragen. mischien helpt het
suc6

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 22:45

Bij een losse teugel heeft hij helemaal geen steun.
Natuurlijk moet hij op eigen benen lopen, maar dat doet hij ook wel.
Het is net als je van een berg loopt en dan gaat rennen, je kunt niet meer stoppen.
Pff, het is moeilijk uit te leggen, voor zover het al bekend is, en dan nog zeggen de mensen die hem écht kennen allen wat anders..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:17

Tsja zonder foto's of filmpjes is het nogal lastig om er iets over te zeggen.
Je zegt dat hij vaak bokt bij het aanspringen enzo, en dat hij soms hard rent, maar waarom denk je aan een geestelijk probleem en een evenwichtsprobleem? Ik vind het sowiezo raar dat hij gaat bokken als hij echt evenwichtsproblemen heeft.
Wat doet hij als de instructrice er op rijd?

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:56

Als medisch echt uitgesloten is :

Gewoon door een iemand door laten rijden, beetje afwisseling op zijn tijd, springen, dressuur ,longeren, buiten ritje.

Onder het rijden vooral zelf rechtstellen!! tussen je benen houden aanleuning en bezig houden. Zoals ik het hoor is dit gewoon geen manege paard.

Dit is ook geen evenwichts probleem, ik ken een paard die pas echt een evenwichtsprobleem heeft, en ja die valt gewoon om. Onder het rijden is dat een paar keer gebeurt, sindsdien word ze nooit meer gereden, een kennis van mij is daarmee verongelukt, die is tussen het schot en het paard gekomen! Die ligt nu al een paar maandjes in bed niks te doen, en heeft ook een fikse tijd in het ziekenhuis gelegen.

Als die eigennaren van die manege (weet niet zeker of jij dat bent) die pony mee laten lopen in de lessen vind ik het ontzettend ontverandwoordelijk, want zo vraag je gewoon om ongelukken.

ik blijf zeggen, eerst medisch volledig na laten kijken, van de tanden naar de staartwortel, van de schoft naar de hoeven. een paard doet dit niet zomaar denk ik.

als dat 300% is uitgesloten, controleer het tuig (loszittende stiksels exc?) kan ook verschrikkelijk irriteren.

als dat goed is. verkoop hem, dit is geen manege pony, al is die zo braaf bij gehandicapten, maar ik zou er niet aan moeten denken dat een gehandicapte eraf valt.

als je alleen met hem in de baan rijd en hem bezig houd, gaat het dan wel goed?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:19

Ik ben de manegeruiter (overigens zat ik op do, wes ) die niet supergeweldig rijd, maar het wel een uitdaging zou vinden en die zou willen aangaan, in de les.

De pony heeft voor zover ik weet dit probleem altijd al gehad, maar is het wat erger geworden omdat er te weinig écht goede ruiters voor langere tijd er op kunnen rijden. Als het dan weer een tijdje 'versloft' word het weer erger.
Verder heeft hij geen gezondheidsproblemen of problemen met het tuig of iets dergelijks. (Voor zover ik weet, he, maar hier kan ik wel vanuit gaan.)

Hij heeft wel echt een probleem met evenwicht. (Kan ook vallen, maar vangt dit als het ware op door helemaal uit zijn plaat te gaan met bokken.)
In de lessen met mindervaliden heeft hij hier gewoon geen last van en vind hij het ook wel best, lijkt. Het is absoluut verantwoord om hem mee te laten lopen, hij is verder geweldig. Men vind het niet verantwoord om hem in wat hogere lessen te laten lopen, omdat hij dan zo kan doen, dus loopt hij steeds minder in goede lessen, steeds meer lessen met gehandicapten --> komt zo in het cirkeltje. Ooit moet het worden doorbroken, want het kan dus wel, en daar wilde ik graag tips voor.

Ik vind het ook heel lastig uitleggen, wat ik precies bedoel, blijft natuurlijk lastig zo via internet. En voorlopig heb ik alleen de mogelijkheid in de les erop te rijden, dus ik kan er niet mee naar buiten of longeren of iets dergelijks.

Hmz, ik hoop dat ik nog te volgen ben...

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 16:04

Maar, wel bedankt voor je reactie natuurlijk!
Als ik dit nog even teruglees, klinkt het zo ondankbaar, zo is het niet bedoeld!