paard houd haar hoofd erg hoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

paard houd haar hoofd erg hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 15:54

Ik heb een probleem. Mijn verzorgpaard gooit haar hoofd erg hoog op en loopt dus niet ontspannen. Nu werd ze eerst altijd met thiedemann gereden maar daar ben ik zelf niet zo voor omdat het ook zonder moet lukken dus die gebruik ik in de bak niet meer, alleen met buitenrijden.
Nu rij ik haar dus een jaar en ze is echt super vooruit gegaan. In stap geeft ze netjes aanleuning en is ze heerlijk ontspannen. Het probleem zit hem vooral in het draven. Zodra ik de overgang maak gooit ze gelijk haar hoofd in de lucht. Wat ik ook doe, haar hoofd komt niet omlaag. Ik probeer het nu op te lossen door veel overgangen en figuren te rijden en ze brengt haar achterhand er netjes onder maar haar hoofd blijft hoog. Ik rij haar nu al een aantal weken in draf met een losse teugel en dan zakt ze wel iets maar ze blijft nog te hoog.
Van de instructrice heb ik als tips gekregen toch door te blijven gaan met overgangen en van achter uit werken maar na een jaar moet er toch wel verandering komen?
Weet iemand nog wat tips of goede oefeningen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:36

zoals je nu bezig bent is goed, overgangen zijn altijd goed. verder kun je eens proberen of het paard wel aan de longe over de rug loopt met behulp van een bijzetje of iets dergelijks...ikzelf ben meer voor een gogue. dit omdat je het paard niet zozeer dwingt en je de hals lekker lang kan houden, pessoa kan ook nog makkelijk zijn.
verder vraag ik mij wel af of je zadel in orde is..

monsera

Re: paard houd haar hoofd erg hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:03

Je vraagt jezelf af of je niet eens wat mag verwachten na een jaar rijden.

MAAR je zegt zelf al dat ze in de stap al fijn ontspannen is,ze gebruikt haar achterhand netjes en sinds een tijdje rijdt je met iets langere teugel en wil ze al een beetje zakken.
Dit heb je allemaal al bereikt er zijn mensen die hier nog moeten beginnen wees trots op jezelf maar vooral ook op het paard.

Ik zou lekker veel overgangen blijven rijden en dan ook veel voltes{groot en klein}slangevoltes en achten gaan rijden en daar ook overgangen op gaan rijden zo word het rijden ook veel afwisselender en houd je je paard lekker actief.okk veel schakelen in de gangen zelf dus dan weer een pasje voorwaarts en dan weer een pasje terug laten komen plaats hem maar lekker op het achterbeen.Af en toe balkjes lopen is ook een goede oefening.Hij zal steeds losser worden en meer de rug los laten en dan zakt hij vanzelf met zijn hals.

Denk er om dat je je paard goed beloont als hij iets goed doet veel met je stam en af en toe even een kriebel door de manen en om de zoveel tijd even een rondje stappen met lange teugel.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:27

Misschien eens je paard na laten kijken door dierenarts/fysiotherapeut/osteopaat? Maar misschien heb je dat al gedaan.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:31

Ik denk dat je zelf al op de goede weg zit, immers, in stap gaat het al wel goed.

Gewoon zo doorgaan, en desnoods een keer de thiedeman erbij pakken. De teugel werkt alleen in als het paard haar hoofd te hoog houdt en geeft jou het gevoel waar je heen moet. Als je dan weer zonder thiedeman rijdt, kan het makkelijker zijn om het 'gevoel' weer terug te vinden.

Elly__J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:56

Ja wat Lise zegt, misschien zit er wel iets verkeerd in de rug oid?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:57

Van te voren longeren en balkjes laten lopen. Ze moet dan wel met haar hoofd naar beneden (anders valt ze over de balken) en haar rug naar boven welven (dus los laten). Heb deze tip trouwens rechtstreeks van Coby van Baalen en het werk bij mijn paard. Veel voltes van 15m (2 links 2 rechts) rijden, een paard vindt het gemakkelijker om te zakken op een volte. Op de hoefslag met lichte stelling (schouder voor) rijden en dan langzaam terugbrengen naar rechtuit (rechtuit rijden op de hoefslag is dat je het binnenoog ziet wanneer je er op zit ,dus een klein beetje stelling). Stukjes onder het tempo rijden en halve ophoudingen maken. Dus net doen of je gaat stappen en dan weer voorwaarts rijden. Paarden die met hun hoofd omhoog lopen zijn heel vaak niet sterk in de rug. Dus over de rug laten lopen. Gebruik een gogue bij het longeren. Alleen maar laten lopen met het hoofd omhoog heeft geen enkele zin. Je moet er wel aan werken ander loopt ze over 10 jaar nog omhoog.