met het rijden kantelt Zenith zijn hoofd naar links, zijn neus omhoog, en zijn hoofd schuin (plat)..
beetje moeilijk uit te leggen, als ik 1 keer een ophouding maak is het alweer over, maar toch, waarom doet ie dit?
xxx
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
PriscaZ schreef:Een paard kantelt, omdat hij niet in evenwicht is, dus dat hij scheef is in zijn bespiering en lijf.
Als je hier aan wilt werken, moet je dus oefeningen gaan doen, waardoor je paard links en rechts even soepel wordt en dus rechter wordt. In beide teugels hoort evenveel gewicht te zijn, maar de meeste (alle?) paarden zijn in zekere mate scheef en dus aan een kant sterker. Mijn paard is bijvoorbeeld rechts sterker. Zolang je paard niet.
Veel voltes rijden en soepel maken aan 2 kanten, proberen de zwakkere kant sterker te maken. Als je kan schouderbinnenwaarts, wijken etc om maar soepeler te worden en meer evenwicht te krijgen tussen beide kanten.
(Ik heb trouwens getemt, want dit hoort bij RT)
Arrabel schreef:Mijn paardje deed dit ook.
Ik weet precies wat je bedoeld.
Als je hem dan weer met zijn hoofd naar beneden vraagt dan is er weer niks aan de hand.
Bij mijn paard was het een rugprobleem, hij maakte deze omhoog/draai beweging met zijn hoofd omdat hij zijn rug wou ontlasten.
Als je bij je paardje bent druk dat is hard op zijn rug doormiddel van met je wijsvingen en je duim over de ruggengraad te gaan.
De ruggengraad neem te tussen duim en wijsvingen (niet knijpen) en dan druk je en strijk je van de schoft naar het kruis.
Als je paard dan erg inbuigt dan kan hij last van zijn rug hebben.
Als je paard een klein beetje inbuigt hoef je je niet meteen zorgen te maken, veel paarden doen dit omdat het gewoon niet zo'n lekker gevoel is als je langs ze ruggengraad gaat.
Maar als je paard echt pijn heeft dan zie je dat snel genoeg.
Ik heb wel met mijn paardje dat hij erg op het bit kauwd, doet jouw paardje dat ook?
Waarom hij dat doet weer ik eigenlijk niet.
En dan is er nog een dingetje, hoofd omhoog en kantelen is ook een tik van dravers, dravers kunnen dit veel doen, maar dat is meestal als ze los staan, dan zwiepen ze steeds met hun hoofd omhoog/gekanteld.
Maar volgens mij bedoel je dit niet.
Kijk is naar zijn rug, hou je me op de hoogte?
Als het zijn rug niet is dan ben ik heel benieuwd wat het wel is.

Arrabel schreef:Ik ben het hier niet helemaal mee eens, jij zegt dat dat in zekere zin alle paarden een scheve bespiering hebben, dat ben ik wel met je eens omdat rondjes in een bak draven geen natuurlijke lichaamsbeweging is voor een paard en zal je snel krijgen dat hij links of rechts beter ontwikkeld.
Maar als dat de reden is van het hoofd omhoog/kantelen dan zouden veel meer paarden dat toch moeten doen?
Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien.
Jouw argumentatie, is dat omdat je dat denkt?
Of omdat je dit echt van een veearts of uit een studieboek hebt?
(dit is niet aanvallend bedoeld ik ben alleen geintresseerd)
Citaat:Een paard dat zijn hoofd kantelt doet dat omdat het paard scheef is. Paard rechtstellen dus door oefeningen te doen. Niet teveel in de mond zitten maar lekker voorwaarts en op eigen benen laten lopen.
Citaat:Rechtrichten en zorg ervoor dat aanleuning gelijkmatig word. Vaak komt kanteling voor door ongelijkmatige aanleuning. Dus rechtrichten, voorwaarts rijden naar die gelijkmatige aanleuning. En natuurlijk even uitsluiten dat paard geen haken heeft, zeker op deze leeftijd. Succes ermee.
Citaat:Aanleuning is niet gelijk, maar mogelijk - en goed mogelijk - is dat je paard scheef is. Kantelt ie met zijn hoofd naar links? Zit ie rechts vast? Heb ik ook gehad met een paard wat ik inreed. Was wat scheef en links moeilijk, wilde rechts dus niet het bit goed aannemen en kantelde naar rechts (omdat ze links vastpakte). Had het dus moeilijk links (bij jou rechts).
Gewoon voorwaarts en rechtrichten. Niet te veel stelling vragen op de kant waar ze het moeilijk heeft. En vooral niet trekken aan de kant waar zij het bit vasthoudt.
Citaat:hallo,
ik heb een draver van 5 jaar.
ik rijd met haar op de manege in de bak, het gaat al aardig maar ze kantelt heel erg vaak haar hoofd. heeft iemand mischien tips ?
groetjes..
Citaat:En dan is er nog een dingetje, hoofd omhoog en kantelen is ook een tik van dravers, dravers kunnen dit veel doen, maar dat is meestal als ze los staan, dan zwiepen ze steeds met hun hoofd omhoog/gekanteld.
Maar volgens mij bedoel je dit niet.
Arrabel schreef:PriscaZ schreef:Een paard kantelt, omdat hij niet in evenwicht is, dus dat hij scheef is in zijn bespiering en lijf.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens, jij zegt dat dat in zekere zin alle paarden een scheve bespiering hebben, dat ben ik wel met je eens omdat rondjes in een bak draven geen natuurlijke lichaamsbeweging is voor een paard en zal je snel krijgen dat hij links of rechts beter ontwikkeld.
(