paard kantelt hoofd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa

paard kantelt hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 08:36

met het rijden kantelt Zenith zijn hoofd naar links, zijn neus omhoog, en zijn hoofd schuin (plat)..
beetje moeilijk uit te leggen, als ik 1 keer een ophouding maak is het alweer over, maar toch, waarom doet ie dit?

xxx

plutolover

Re: paard kantelt hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:46

ik heb een keer gehoord als een paard dat doet kan het zijn dat hij naar de tandarts moet. Ik weet natuurlijk niet of dit het echt is. Maar het zal het kunnen zijn

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 08:53

hij is altijd gewoon naar de tandarts geweest, dus ik denk niet dat het dat is.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:38

Een paard kantelt, omdat hij niet in evenwicht is, dus dat hij scheef is in zijn bespiering en lijf.

Als je hier aan wilt werken, moet je dus oefeningen gaan doen, waardoor je paard links en rechts even soepel wordt en dus rechter wordt. In beide teugels hoort evenveel gewicht te zijn, maar de meeste (alle?) paarden zijn in zekere mate scheef en dus aan een kant sterker. Mijn paard is bijvoorbeeld rechts sterker. Zolang je paard niet.

Veel voltes rijden en soepel maken aan 2 kanten, proberen de zwakkere kant sterker te maken. Als je kan schouderbinnenwaarts, wijken etc om maar soepeler te worden en meer evenwicht te krijgen tussen beide kanten.

(Ik heb trouwens getemt, want dit hoort bij RT)

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:41

Mijn paardje deed dit ook.
Ik weet precies wat je bedoeld.
Als je hem dan weer met zijn hoofd naar beneden vraagt dan is er weer niks aan de hand.

Bij mijn paard was het een rugprobleem, hij maakte deze omhoog/draai beweging met zijn hoofd omdat hij zijn rug wou ontlasten.

Als je bij je paardje bent druk dat is hard op zijn rug doormiddel van met je wijsvingen en je duim over de ruggengraad te gaan.
De ruggengraad neem te tussen duim en wijsvingen (niet knijpen) en dan druk je en strijk je van de schoft naar het kruis.
Als je paard dan erg inbuigt dan kan hij last van zijn rug hebben.

Als je paard een klein beetje inbuigt hoef je je niet meteen zorgen te maken, veel paarden doen dit omdat het gewoon niet zo'n lekker gevoel is als je langs ze ruggengraad gaat.
Maar als je paard echt pijn heeft dan zie je dat snel genoeg.

Ik heb wel met mijn paardje dat hij erg op het bit kauwd, doet jouw paardje dat ook?
Waarom hij dat doet weer ik eigenlijk niet.

En dan is er nog een dingetje, hoofd omhoog en kantelen is ook een tik van dravers, dravers kunnen dit veel doen, maar dat is meestal als ze los staan, dan zwiepen ze steeds met hun hoofd omhoog/gekanteld.
Maar volgens mij bedoel je dit niet.

Kijk is naar zijn rug, hou je me op de hoogte?
Als het zijn rug niet is dan ben ik heel benieuwd wat het wel is.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:45

PriscaZ schreef:
Een paard kantelt, omdat hij niet in evenwicht is, dus dat hij scheef is in zijn bespiering en lijf.

Als je hier aan wilt werken, moet je dus oefeningen gaan doen, waardoor je paard links en rechts even soepel wordt en dus rechter wordt. In beide teugels hoort evenveel gewicht te zijn, maar de meeste (alle?) paarden zijn in zekere mate scheef en dus aan een kant sterker. Mijn paard is bijvoorbeeld rechts sterker. Zolang je paard niet.

Veel voltes rijden en soepel maken aan 2 kanten, proberen de zwakkere kant sterker te maken. Als je kan schouderbinnenwaarts, wijken etc om maar soepeler te worden en meer evenwicht te krijgen tussen beide kanten.

(Ik heb trouwens getemt, want dit hoort bij RT)

Ik ben het hier niet helemaal mee eens, jij zegt dat dat in zekere zin alle paarden een scheve bespiering hebben, dat ben ik wel met je eens omdat rondjes in een bak draven geen natuurlijke lichaamsbeweging is voor een paard en zal je snel krijgen dat hij links of rechts beter ontwikkeld.
Maar als dat de reden is van het hoofd omhoog/kantelen dan zouden veel meer paarden dat toch moeten doen?
Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien.

Jouw argumentatie, is dat omdat je dat denkt?
Of omdat je dit echt van een veearts of uit een studieboek hebt?

(dit is niet aanvallend bedoeld ik ben alleen geintresseerd)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:57

VMR --> RT

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:44

Arrabel schreef:
Mijn paardje deed dit ook.
Ik weet precies wat je bedoeld.
Als je hem dan weer met zijn hoofd naar beneden vraagt dan is er weer niks aan de hand.

Bij mijn paard was het een rugprobleem, hij maakte deze omhoog/draai beweging met zijn hoofd omdat hij zijn rug wou ontlasten.

Als je bij je paardje bent druk dat is hard op zijn rug doormiddel van met je wijsvingen en je duim over de ruggengraad te gaan.
De ruggengraad neem te tussen duim en wijsvingen (niet knijpen) en dan druk je en strijk je van de schoft naar het kruis.
Als je paard dan erg inbuigt dan kan hij last van zijn rug hebben.

Als je paard een klein beetje inbuigt hoef je je niet meteen zorgen te maken, veel paarden doen dit omdat het gewoon niet zo'n lekker gevoel is als je langs ze ruggengraad gaat.
Maar als je paard echt pijn heeft dan zie je dat snel genoeg.

Ik heb wel met mijn paardje dat hij erg op het bit kauwd, doet jouw paardje dat ook?
Waarom hij dat doet weer ik eigenlijk niet.

En dan is er nog een dingetje, hoofd omhoog en kantelen is ook een tik van dravers, dravers kunnen dit veel doen, maar dat is meestal als ze los staan, dan zwiepen ze steeds met hun hoofd omhoog/gekanteld.

Kijk is naar zijn rug, hou je me op de hoogte?
Als het zijn rug niet is dan ben ik heel benieuwd wat het wel is.

hmm. ja, hij kauwt ook heel veel op het bit ja
hij is met aansingelen ook heel gevoelig, is dat dan ook een teken dat hij last van zijn rug heeft?
en als je te hard borstelt dan verkrampt hij zegmaar.
ik weet niet of dat ermee te maken heeft?

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:29

Arrabel schreef:
Ik ben het hier niet helemaal mee eens, jij zegt dat dat in zekere zin alle paarden een scheve bespiering hebben, dat ben ik wel met je eens omdat rondjes in een bak draven geen natuurlijke lichaamsbeweging is voor een paard en zal je snel krijgen dat hij links of rechts beter ontwikkeld.
Maar als dat de reden is van het hoofd omhoog/kantelen dan zouden veel meer paarden dat toch moeten doen?
Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien.

Jouw argumentatie, is dat omdat je dat denkt?
Of omdat je dit echt van een veearts of uit een studieboek hebt?

(dit is niet aanvallend bedoeld ik ben alleen geintresseerd)

Dit is mij door meerdere mensen (o.a. instructeurs) zo verteld, gezien dat mijn paard het ook wel eens deed. Daarom heb ik er ook al eerder antwoorden op gezocht.

Dat alle paarden die scheef zijn dat dan moeten gaan doen heb ik helemaal niet gezegd. Sommige paarden bokken als ze moeilijke dingen moeten doen, andere gaan harder lopen, drukken hun rug weg en sommige komen zelfs omhoog. En er zijn dus ook paarden die hierdoor hun hoofd gaan kantelen.

Trouwens paarden zijn altijd wat scheef ook als ze niet in een rijbak gereden worden. Mensen zijn ook wat scheef. Je bent tenslotte links of rechts. Dat ben je al als baby. Eén kant is beter ontwikkeld dan de ander. Veulens hebben dat dus ook al. Rijden maakt het er niet makkelijker op, want dan heb je een paard wat aan één kant sterker is en een mens erop wat aan één kant sterker is. Dit kan elkaar dus ook nog eens extra versterken, waardoor je paard nog schever wordt.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:37

Hier nog een topic over het kantelen van het hoofd. Hierin zeggen ze hetzelfde als ik:
viewtopic.php?f=8&t=512000&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Hier wat quotes uit dat topic:

Citaat:
Een paard dat zijn hoofd kantelt doet dat omdat het paard scheef is. Paard rechtstellen dus door oefeningen te doen. Niet teveel in de mond zitten maar lekker voorwaarts en op eigen benen laten lopen.

Citaat:
Rechtrichten en zorg ervoor dat aanleuning gelijkmatig word. Vaak komt kanteling voor door ongelijkmatige aanleuning. Dus rechtrichten, voorwaarts rijden naar die gelijkmatige aanleuning. En natuurlijk even uitsluiten dat paard geen haken heeft, zeker op deze leeftijd. Succes ermee.

Citaat:
Aanleuning is niet gelijk, maar mogelijk - en goed mogelijk - is dat je paard scheef is. Kantelt ie met zijn hoofd naar links? Zit ie rechts vast? Heb ik ook gehad met een paard wat ik inreed. Was wat scheef en links moeilijk, wilde rechts dus niet het bit goed aannemen en kantelde naar rechts (omdat ze links vastpakte). Had het dus moeilijk links (bij jou rechts).
Gewoon voorwaarts en rechtrichten. Niet te veel stelling vragen op de kant waar ze het moeilijk heeft. En vooral niet trekken aan de kant waar zij het bit vasthoudt.

Dit alles natuurlijk wel ervan uit gaande dat het niets medisch is waardoor je paard kantelt. Alleen kunnen wij hier niet bepalen of dat wel of niet zo is.
Het zou ook nog aan je zadel kunnen liggen, als die niet goed past...

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:41

PriscaZ: het topic wat je aanhaald gaat inderdaad over een draver.
Citaat:
hallo,
ik heb een draver van 5 jaar.
ik rijd met haar op de manege in de bak, het gaat al aardig maar ze kantelt heel erg vaak haar hoofd. heeft iemand mischien tips ?
groetjes..

Zoals ik al eerder zei, het hoofd kantelen is een tik van dravers, dit doen ze, ook zonder dat ze ergens last van hebben.
Dus dit topic overtuigd mij nog niet dat het met de balans van het paard te maken heeft.

Citaat:

Emmaatjuh: Als jij paard bij het aansingelen heel gevoelig is en hij verkrampt tijdens het borstelen dan zou ik toch een veearts laten kijken naar je paardje.
Dit klinkt wel erg alsof jouw paardje pijn heeft.
Hou je ons op de hoogte?

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:25

ok, bedankt allemaal!
hebben jullie nog tips om aan de evenwicht te werken?

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:18

Ik oefen met mijn instructrice veel met slangevoltes en veel variaties hierop, bijv. slangevoltes met in iedere boog een volte en op de middenlijn halthouden. Je paard wordt er allert van, soepel aan 2 kanten, leert naar het been luisteren voor de buiging. Verder veel gewone voltes. Ook oefenen wij schouderbinnenwaarts en wijken. Maar ik weet niet of je dat al oefent.

Heb je een instructrice? Dan zou ik het hier met hem/haar eens over hebben.

Zou wel eerst uitsluiten dat het niets lichamelijks is. Je zadel na laten kijken is natuurlijk ook slim om eens in de zoveel tijd te doen. Als dat dan allemaal klopt, kan je gaan beginnen aan het rechtrichten en soepel maken van beide zijdes.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:07

Arrabel schreef:
PriscaZ schreef:

(

Ben het wel eens met Arrabel. Alle paarden hebben een zgn korte en lange kant in hun bespiering. Heeft te maken met de ligging van het veulen in de baarmoeder heb ik me laten vertellen (of ooit gelezen, kan ook). In de training proberen we het paard zo gelijk mogelijk in hun bespiering te laten worden.
Het kantelen van het hoofd hoeft niet per se te maken te hebben met deze scheve bespiering maar het is wel een uiting van iets dat het paard niet prettig vindt.
Het paard wil aan de kant waar hij het hoofd kantelt het bit niet goed aannemen. Vindt wellicht de buiging die je vraagt moeilijk, heeft last van zijn rug, of mond (tanden), vindt het bit niet prettig of is bang van de hand. Het is aan jou om uit te vinden wat de oorzaak is. Begin bij de tandarts en als dat het niet is, probeer een ander (bijv zachter) bit en ga zo steeds verder kijken. Ook kun je het paard laten bekijken door een osteopaat. Deze neemt gelijk mee of je zadel goed ligt e.d. want dat kan natuurlijk ook een oorzaak zijn.
Zoals je ziet dus niet eenvoudig en geen pasklare oplossing. Succes ermee!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:08

Sorry.... eens dus met PriscaZ

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 15:45

nou, het paardje is dus net van mij.
en ik ga binnenkort bij de ponyclub, dan zla ik het is vragen.
bedankt!