Hoofd in de lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lorr_

Hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:06

Ik rijdt een merrie van 6 jaar bij 1.65 van een meisje van 13.
Nou heeft dat meisje altijd met tidemann gereden, en ze wou dat ik dat in het begin ook deed, maar ik merkte dat het paard en niet lekker door liep, dus ben ik zonder tidemann gaan rijden, nu loopt ze dus alleen maar met haar hoofd in de lucht, net als een giraffe/lama..
Zodra ik ietjes wil gaan vragen, gaat het hoofd hogen en gaat ze alleen maar sneller lopen..

Weet iemand wat ik daaran kan doen?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:13

heel ontspannen zijn met je hand. en longeren met bijzetteugels kan helpen. verder kan je haar natuurlijk onder goede begeleiding en training aan de teugel gaan rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:44

Les gaan nemen, ik weet natuurlijk niet hoe lang dat paardje al met thiedeman is gereden, maar waarschijnlijk al een tijdje en is hij zich nu aan het verzetten tegen je hand. Niet teveel vragen, maar met een losse teugel rijden en longeren met een chambon kan ook veel helpen. Hiermee moeten ze voorwaarts neerwaarts lopen en dus de rug goed gebruiken.

Esterrr

Re: Hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:30

Even niks meer met je handen doen; niet meer friemelen en frutselen. Laat het paardje eerst maar even in een normaal en rustig tempo lopen. Dat neerwaartse komt dan vanzelf wel. Succes ermee.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:36

Even inderdaad niks meer met je handen doen, rustig zijn met teugelcontact.
En gewoon lekker laten lopen, dan komt die ontspanning vanzelf en gaat hij ook niet meer met zijn hoofd in de lucht.

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 00:33

maar ik rijdt 10 min los met lange teugel, met lange teugel doek dan stap/draf/galopje.. en tussen het rijden ook even lange teugen, en na het "echte" oefenen om het zo te zeggenm uitdraven en dan uitstappen met lange teugel..

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:01

wat ze bedoelen met niks met de teugels doen is, even een tijdje niet zo focussen op het aan de teugel rijden, en gewoon alleen de teugels vast houden, niet mee gaan vragen ofo wat dan ook, laat je paard eerst maar eens lekker ontspannen lopen, en dan komt ze waarschijnlijk al wel met het zakken van haar hoofd!
Ik hoop dat het werkt voor jou

Succes!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:02

ga met Kriss mee, fijn gaan lessen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:04

Sowieso niet meer gaan ´vragen´. Het paard gaat er alleen maar tegenin en zo gaat dat hoofd alleen maar hoger richting verzet. Als je eeuwig strak wordt gereden met een hulpteugel die je continu forceert en je bent die druk kwijt van die hulpteugel zou ik ook van de vrijheid gebruik willen maken. Geef het dus sowieso tijd.

Wat versta jij onder lange teugel, ik neem aan dat je gewoon wel licht contact hebt in de mond dus geen lange teugel waarbij een boogje of iets dergelijks zichtbaar is. Ofwel, vooral bezig zijn met je been naar je hand toe rijden. Goed voorwaarts rijden van je paard en veel stelling en buiging om je binnenbeen heen oefenen. Uiteraard met de bijbehorende overgangen en tempowisselingen.

Wat raad je instructrice trouwens aan?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:22

Ik ben er niet helemaal mee eens om gewoon niks te doen. Het kan inderdaad zijn dat het paard al die tijd tegen de tidemann heeft getrokken en nu zonder daar de ruimte voor krijgt.

Maar waarom die tidemann en waarom het hoofd zo hoog. Naar mijn gevoel is haar rug, heup vast, pijnlijk. Kijk dus eerst of ze inderdaad last heeft zo niet dan werken met buigingen op de rechte lijnen. Dus licht binnenteugel en been om het paard om je been heen te stellen. Blijf gewoon rechtuit rijden of als dat niet lukt op de volte. Begin met buitenstelling en wissel binnen en buitenstelling af. Als het goed is voel je bij binnen of buitenstelling het paard rechter op de benen komen. Hou het paard daar even en je zult merken als je inderdaad goed zit dat het paard binnen enkele min ontspant en zijn hals laag brengt.

Dus geen druk op beide teugels voor nagefelijkheid, maar door buigingen zorgen voor de juiste rug gebruik waardoor het paard kan ontspannen. Je zult merken dat het paard met zijn hoofd net voor de loodlijn loopt als het ontspant.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:00

Josien, ik denk niet dat degene die aanraadde om 'niks' te doen met de teugels dat letterlijk bedoelde.. Denk ik meer doo riedereen bedoeld als voor het eigen idee de teugels wel loslaten, omdat ongemerkt meeste ruiters teveel met de handen proberen te gaan werken.

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:23

Van voren naar achteren rijden, niet te veel met de handen vragen, wel goed contact houden, veel overgangen en figuren rijden. Uiteraard heel belangrijk om uit te sluiten dat dit iets lichamelijks is bij het paard, want dan kan je je best doen en les nemen, maar dat neemt het probleem bij het paard niet weg.

Lorr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:25

6 maanden trug had ge geklikte eileiders en daar liep ze heel moeilijk mee zei de DA toen.. maar ze is vorige week nagekeken (omdat er zowieso 1x in de 6 weken therapeut komt) en die zag of voelde niks..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:42

Oke het is een aantal keren heel vriendelijk uitgelegd maar het kwartje wil geloof ik niet vallen.Het paard is altijd met een tiedeman in de krul getrokken en daardoor is het paard verkeerde spieren gaan gebruiken en goede spieren juist niet gaan gebruiken.Nu is de taak aan jouw om het paard te leren om de goede spieren weer te gaan gebruiken.Dit doe je dus niet door het paard aan de teugel te rijden maar dit doe je door het paard los te rijden.Het paard is nu stijf en jij moet hem gaan gymnastiseren om hem weer lekker soepel te maken.Houd gewoon een mooi los contact met de mond verder niets ga niets vragen en als hij met zijn hoofd omhoog gaat laat hem daar maar lekker lopen.Ga lekker veel overgangen rijden en veel figuren en maak hem zo lekker soepel.Je zal zien als je zo een tijdje{kan wel weken duren je moet heel geduldig zijn bij zo'n paard}rijd hij vanzelf wel zijn hoofd laat zakken omdat hij weer vertrouwen krijgt in jouw hand.

Als de eigenaresse nog steeds met tiedeman blijft rijden zal jouw training nog meer geduld vergen en zal je nog langer moeten trainen om het juiste doel te behalen.

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:54

heyhey
ik denk dat dat paard pijn heeft in mischien zijn rug, schouder of heup.
je zou bijv. met een pesoa teugel kunne longeren( zon tuigje met bontje onder zijn kont). dit versterkt de rug en spieren en de hele balans van het paard. en tijdens het rijden heel licht zijn met je hand anders gooi je er een sofje om die je langer of korter kan maken waneer het nodig is, probeer dan het grooste gedeelte van de tijd lang te rijden en als ie zow met zn hoofd gaat gooien even de slof erbij paaken en als ie rustig is weer los laten en proberen heel licht met je hand daar tehouden

sucses

Lorr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 22:47

monsera ik ben niet dom ofzo hoor

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:14

Dat is ook weer wat anders dan een bedankje neerzetten omdat monsera precies duidelijk en goed uitlegt hoe je dit moet aanpakken...

@lucydan, lees ik nu goed dat jij aanraad om eigenlijk ipv een tiedemann als begrenzer te gaan rijden met slof? Wanneer het paard zijn rug vastzet en je pakt de slof erbij, trek je zo´n paard toch weer in de krul waarbij die spieren die juist moeten ontspannen weer sterker worden getraind.. Same old story denk ik dus.

Dan maar geen áan de teugel´ als je het paard maar losrijdt en gymnasticeert en dat doe je in zijn hele lijf en niet alleen met zijn nek.

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:27

Bienotje schreef:
Dat is ook weer wat anders dan een bedankje neerzetten omdat monsera precies duidelijk en goed uitlegt hoe je dit moet aanpakken...

@lucydan, lees ik nu goed dat jij aanraad om eigenlijk ipv een tiedemann als begrenzer te gaan rijden met slof? Wanneer het paard zijn rug vastzet en je pakt de slof erbij, trek je zo´n paard toch weer in de krul waarbij die spieren die juist moeten ontspannen weer sterker worden getraind.. Same old story denk ik dus.

Dan maar geen áan de teugel´ als je het paard maar losrijdt en gymnasticeert en dat doe je in zijn hele lijf en niet alleen met zijn nek.

Ben ik het helemaal mee eens !!! Dit paard ontspant zich niet, en hoe meer druk je op de mond neemt hoe erger dit probleem zal worden. Geen hulpteugels ect. gebruiken bij dit paard. Teugels licht in je handen hebben en voorwaarts drijven, veel belonen en dan gaat hij heus vanzelf een keer benenden lopen. Maar het vergt veel geduld en vooral tijd.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:27

monsera schreef:
Oke het is een aantal keren heel vriendelijk uitgelegd maar het kwartje wil geloof ik niet vallen.Het paard is altijd met een tiedeman in de krul getrokken en daardoor is het paard verkeerde spieren gaan gebruiken en goede spieren juist niet gaan gebruiken.Nu is de taak aan jouw om het paard te leren om de goede spieren weer te gaan gebruiken.Dit doe je dus niet door het paard aan de teugel te rijden maar dit doe je door het paard los te rijden.Het paard is nu stijf en jij moet hem gaan gymnastiseren om hem weer lekker soepel te maken.Houd gewoon een mooi los contact met de mond verder niets ga niets vragen en als hij met zijn hoofd omhoog gaat laat hem daar maar lekker lopen.Ga lekker veel overgangen rijden en veel figuren en maak hem zo lekker soepel.Je zal zien als je zo een tijdje{kan wel weken duren je moet heel geduldig zijn bij zo'n paard}rijd hij vanzelf wel zijn hoofd laat zakken omdat hij weer vertrouwen krijgt in jouw hand.

Als de eigenaresse nog steeds met tiedeman blijft rijden zal jouw training nog meer geduld vergen en zal je nog langer moeten trainen om het juiste doel te behalen.

dit is eigenlijk het enige bericht waarbij echt aan de spieren wordt gedacht en ik sluit me daarom hierbij aan. het paard heeft al die tijd in een bepaalde houding gelopen en moet nu ineens heel anders lopen en dus ook andere spieren gebruiken. dit kun je niet EVEN veranderen dit kost tijd en een hoop geduld! spieren moeten eerst weer los worden gewerkt. denk in maanden!

les zou denk ik ook niet verkeerd wezen, zo heb je altijd iemand die mee kan kijken vanaf de grond.