Benen stil(ler) tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Silvia

Benen stil(ler) tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:05

Tijdens het draven bewegen mijn onderbenen altijd mee, ik vind dat zelf erg storend eruit zien en bovendien
is het niet echt fijn voor het paard lijkt mij

Heeft er iemand tips om mn onderbenen stiller te krijgen??

Ps: hier zijn vast al topics over geweest, maar ik kan ze niet terugvinden. De zoekfunctie doet nogal raar

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:07

proberen om je been zoveel mogelijk te laten hangen en desnoods zit lessen nemen.

Lotje02

Re: Benen stil(ler) tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:17

Proberen je bovenbenen te ontspannen en niet te gaan knijpen. Dan blijven je benen vanzelf stil hangen.

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:10

Voor jezelf lijkt het altijd erger en meer te bewegen als voor iemand die er vanaf de kant naar kijkt, ik zou zeggen vraag eens aan iemand of het echt zo erg is zoals je het voelt en dan kan je er altijd nog iets aan doen....

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:42

Vooreerst proberen om een goede houding aan te nemen, zodat je benen op de goede plaats liggen. Als je in draf je knieën iets aansluit, helpt dat ook al om je onderbenen stil te houden. En ook raad vragen aan een instructeur

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:15

doe een toutje aan je beugel en aan je singel vast zodat je je benen beter stil houd!

thursje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:55

Heeey ik weet niet of je met laarzen rijdt...maar dat kan ookal veel verschil uitmaken dan met schoenen!....

gipsy_fame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:56

probeer goed je hakken uittedrukken en dan je tenen naar binnen draaien(naar de buik van je paard)en je zal zien het gaat een stuk beter

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:09

thursje schreef:
Heeey ik weet niet of je met laarzen rijdt...maar dat kan ookal veel verschil uitmaken dan met schoenen!....

ik heb ook last dat mijn benen zo bewegen (het word gelukkig wel steeds beter) maar het maakt bij mij niet uit welke rijschoenen/chaps ik aan heb

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:56

en goed opletten wanneer je drijft zeg maar.. zag es een meisje die gewoon echt continu die benen er vol inzette met sporen.. haar zusje mocht niet meer met sporen rijden omdat de buik open was.. en in de middendraf was het nog erger.. dus daar goed opletten en knieen beetje int zadel drukken zeg maar.. hielp bij mij geod tenminste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:57

ik heb dit ook heel vaak, bedankt voor de tips

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:01

ga eens draven zonder beugels, let er dan wel op dat je niet gaat knijpen

paljoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:05

Petersburg schreef:
doe een toutje aan je beugel en aan je singel vast zodat je je benen beter stil houd!

hier ben ik het mee eens.
heb hetzelfde probleem gehad en na twee, drie weken weet je niet meer anders.
ik doe het sindsdien goed.
ps. je paard moet niet een erge bokker zijn, dan kan (hoeft niet) wat gevaarlijk zijn.
maar is mij verder niks overkomen, behalve dan dat het een goed middel was om het probleem op te lossen

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:08

Een touwtje kan idd wel helpen, maar vaak ga je dan toch teveel klemmen. Ik heb het ook wel geprobeerd, maar door de beugel zo vast te zetten ging ik teveel druk naar buiten geven. Het had dus een tegengesteld effect.

Ik moet van mijn instructrice altijd meer achterover gaan zitten. Dan niet of op mijn bovenbeen of knie steunen maar proberen de beugel naar de grond te duwen.

Het enige wat echt helpt is iemand die ieder rondje tegen je zegt dat je je benen stil moet houden. Je moet er constant op letten, anders verval je heel makkelijk weer in je oude gewoonte.

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 19:47

Ik zat laatst op een Veelzijdigheidszadel ipv. een dressuur, en dat ging al een heel stuk beter! Hakken uitgedrukt, meer achterover gezeten en ontspannen.. het ging heel goed!
Bedankt voor de tips allemaal!!

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:54

Bewegen je benen als je lichtrijd of als je doorzit, ik bewoog ze altijd met allebei, met het doorzitten heb gewoon zonder beugels gereden, en nu heb ik mijn benen daarbij wel stil, met lichtrijden meot je goed je hak uitdrukken en je been gewoon tegen het paard aan proberen te houden, dus niet klemmen, maar gewoon dat je met je been het paard voelt zeg maar, misschien helpt het ook als je een keer gaat rijden met schoenen zonder chaps, dan voel je het gewoon tegen je rijbroek, en dan moet je er gewoon om denken dat je je paard constant voelt, maar je moet niet heel erg knijpen gaan.
Dit heeft bij mij geholpen, maar het is bij heel veel natuurlijk ook weer anders. Ik hoop dat je hier wat mee kan, en heel veel suc6!!

Melanie_HCS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:41

wan schreef:
thursje schreef:

ik heb ook last dat mijn benen zo bewegen (het word gelukkig wel steeds beter) maar het maakt bij mij niet uit welke rijschoenen/chaps ik aan heb

met laarzen heb je altijd een betere beenligging dan met schoenen en chaps. Je hebt veel meer steun met laarzen.

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:00

ik heb het ook vaak vooral als ik op bredere paarden rijdt (vandaar dat ik pony's fijner vind). Het komt gewoon door een verkeerde zit en dan niet alleen je benen of je bekken, alles samen. Ik werk eraan en het wordt beter, maar eerst en vooral moet je het middelpunt in je zadelvinden en moet je vanuit je bekken rechtkomen dus enkel die hoek moet veranderen, niet uit je knieen gaan rechtstaan, want dat is het probleem.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:44

ja ik moet zegge dat ik dat ook heb ,sinds ik op een fries rijd ,zijn mn benen ook onrustiger ,,misschien ligt het wel daaraan idd...
ik wil als ik geld heb echt wel rijlaarzen gaan kopen ,rij nu met chaps.

Roxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:54

ik heb erg veel profijt gehad van het zonder zadel rijden op mijn hoogopgevende tuiger. je leert dan echt zitten wat ook weer doorwerkt voor het stil houden van je benen.
voor de rest is het idd goed om eens iemand constant op je houding te laten letten.
en ik moet zeggen dat als ik met schoenen rij dat ik dan meer moeite heb om mijn benen stil te houden dan moet ik mij echt concentreren.

succes

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:43

Kris25 schreef:
proberen om je been zoveel mogelijk te laten hangen en desnoods zit lessen nemen.

AMEN

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:10

Je kan ook proberen om je been uit het zadel te doen tegen je paard te leggen, niet duwen zoals vele andere al zeiden... Had ik ook, gaat nu al beter, maar ik kan nog niet goed mijn hielen uitdrukken, ik doe meestal mijn tenen ook wat teveel weg van het paard, zou ze moeten naar de buik van het paard duwen maar gaat niet zo goed...

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:19

Melanie_HCS schreef:

met laarzen heb je altijd een betere beenligging dan met schoenen en chaps. Je hebt veel meer steun met laarzen.

Ik heb juist mijn benen stiller met mijn schoen + chaps (Leer) Dan met mijn laarzen (rubber ) Maar ik denk dat jij leren rijlaarzen bedoelt of niet, want daar heb je volgens mij wel heel veel steun in
(net zo als ik dat heb met mijn Chaps en schoenen)

[/quote]

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:41

moeten daarom geen laarzen van leer zijn hoor, ik vind dat laarzen (van rubber of leer) gewoon meer steun geven, maar kan ook heel goed geloven dat je leren chaps ook veel steun geven, weet ook goed het verschil tussen stoffen chaps en lederen, vindt lederen chaps ongeveer het zelfde als gewone rubberen laarzen...

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:58

Heey..

Probeer je schouders boven of achter je heupen te houden, als je schouders voor je heupen komen gaan je benen namelijk wiebelen!
Ook kan je voor je gevoel omhoog kijken. ( niet te lang doen!)
Suc6!