een ander bit? welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juudje86

een ander bit? welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 15:43

ik rij een 11 jarige merrie, ze heeft vroeger z dressuur en m springen gelopen. nu is het probleem dat ik haar heel moeilijk kan houden. draven gaat nog wel totdat ik heb gegalopeerd, dan is ze niet te houden, ze gaat alleen maar harder. ik rij haar op een simpel dik trensje. weet dat ik een ander bit nodig heb maar welke?

mijn instructeur zegt dat een pelham bit wel een optie is, hebben jullie daar ervaringen mee?

heb nu 2 keer een martingaal er aan gedaan, en nu kan ze haar hoofd nier meer zo hoog gooien

Presley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:55

Ik weet niet of een ander bit de goede oplossing is. Mijn pony bijvoorbeeld, kan je alle bitten in de mond leggen maar je merkt echt geen verschil, ze rent gewoon lekker door...

Sily

Re: een ander bit? welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:52

Probleem is dat ze steeds harder zal worden en ongevoeliger, ongeacht welk bit.
Sommige paarden vinden dikke bitten niet lekker, dus je zou eens een iets dunnere kunnen proberen, niet te dun want dat wordt weer steeds scherper.

Had je instructrice geen rijtechnische oplossing?
Mijn haf ging ook overal doorheen maar dat is met hetzelfde bit gewoon opgelost, vooral omdat jouw paard vroeger Z heeft gelopen moet hij dus gewoon normaal te rijden zijn, weet je zeker dat ze niet ergens een pijntje in haar rug heeft en dat ze daarom zo hard gaat tijdens de galop?

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:17

de merrie is zeer hard in de mond,

probeer het op te lossen met ophoudingen te maken. zoals mijn instructeur ook zeg. dat werkt maar eventjes totdat ik gegalopeerd heb. in de stap heb ik geen probleem.

ik zal nog eens naar het zadel kijken denk niet dat dat het probleem lig. zadel ligt goed en rij express met 2 dekjes.

maar ik vroeg me dus af wat voor een bit ik kan proberen, en of iemand ervaring heeft met pelham

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:31

Misschien beter leren rijden . Met een ander bit verplaats je het probleem alleen maar, en het zal dan ook zeker weer terug komen.

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:05

waar de verschillende bitten en hulpmiddelen beginnen houd de rijkunst op.
je moet je paard zachter maken in de mond dus consequent en met een zachte hand gaan rijden. ze moet op 1 ophouding al reageren verder moet je alles goed ondersteunen met je zit en been hulpen. dus veel overgangen en tempo wisseling rijden vooral veel pasjes terug rijden op 1 ophouding reageert ze niet meteen dan meteen helemaal stilzetten (niet hangen in de mond gewoon vastpakken en lossen) reageert ze wel dan meteen belonen door de druk van de teugel weg te laten. Verder gewoon met het rijden weinig druk op de teugel hebben gewoon net contact met de hand.
Ze heeft Z gelopen zeg je hoelang is dit geleden?
Ik weet niet hoever jij bent met rijden wat heb je gereden?
Hoever ben je met haar met nageeflijk rijden? als ze ontspannen en nageeflijk is kan ze zichzelf ook moeilijk sterkmaken je moet proberen ten alle tijden haar nageeflijk (voorwaarts neerwaarts (aan de teugel)) te rijden.
onthoud zoizo hoe sterker jij word in je hand/arm hoe sterker zij word in haar mond.

veel succes en zorg voor een goede instructeur kan je dit niet zelf oplossen laat haar dan een maandje door een proffesionele amazone rijden die dit probleem voor je oplost zodat jij verder kan (onder begeleiding van een goede instuctrice)

greetz

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:44

verootjoo schreef:
Misschien beter leren rijden . Met een ander bit verplaats je het probleem alleen maar, en het zal dan ook zeker weer terug komen.

Ik ken een paard die dwars door alle bitten rent en met een hackamore op de pink te rijden is. Had niks met rijervaringen te maken

Omdat jou paard z heeft gelopen en dus wel een bit in zijn mond moet hebben gehad, zou ik gewoon met de vorige eigenaar er over gaan praten. Waarom hij dit doet. En idd lessen gaan volgen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:02

juudje86 schreef:

ik zal nog eens naar het zadel kijken denk niet dat dat het probleem lig. zadel ligt goed en rij express met 2 dekjes.

Maar als je zadel goed ligt, kun je er misschien juist beter niet 2 dekjes onder proppen, dan kan t zijn dat je er teveel onder legt waardoor je zadel niet meer goed ligt.

Het voordeel aan de pelham is wel dat je met 2 teugels kan rijden. Dus als je paard erg sterk wordt, kun je de onderste teugel bijpakken en wanneer ze braaf is, blijf je daarvan af.
Dit kan ook met de pessoabitjes, en die hebben geen kitketting waardoor ze iets minder hard inwerken.
Als je graag een ander bitje wil proberen is dat misschien een idee?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:05

Aangezien je paard goed in de sport heeft gefunctioneert, denk ik niet dat je het in een ander bit moet zoeken. voorheen is ie ook met een 'gewoon' bit gereden neem ik aan. waarom is dat nu opeens niet meer goed mogelijk.Heb jij soms een andere rijstijl of iets dergelijks?!

Zodra je moet zoeken naar een bit voor bij je rijtechnische probleem lijkt me dat er iets niet klopt.. Een ander bit is in ieder geval een flinke stap, als je niet precies weet waarom je paard nu opeens veel minder reageert op dit bit. Rij jij mogelijk met te vaste hand voor dit paard? Een ander bit lost dit in de paardenmnd op en niet in jouw hand. Dus op den duur kom je dan mogeliik weer bij hetzelfde 'probleem' uit. Kun je je instructeur nog eens navragen of er geen rijtechnische oplossing voor is?!

Nogmaals, ik zeg niet dat jij iets fout doet. Maar het is echt belangrijk om goed na te denken over de keus van een ander bit.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:18

Glossi schreef:
verootjoo schreef:

Ik ken een paard die dwars door alle bitten rent en met een hackamore op de pink te rijden is. Had niks met rijervaringen te maken

Omdat jou paard z heeft gelopen en dus wel een bit in zijn mond moet hebben gehad, zou ik gewoon met de vorige eigenaar er over gaan praten. Waarom hij dit doet. En idd lessen gaan volgen

Een hackamore is iets anders dan een bit, en er zijn idd paarden die daar veel beter op lopen . Het gaat hier om het feit dat het een Z-paard is, die dus al een bit in heeft gehad. Nu luisterd hij niet zo goed meer, dus moet er ineens een pelham in . Dat vind ik het verplaatsen van het probleem. Hij kan blijkbaar wel op een normaal bit lopen, anders was hij nooit in het Z gekomen . Daarom heb je bij dit paard meer baat bij goede les dan een ander bit, lijkt me. Maar ik ben het met je eens dat bij sommige een hackamore de juiste oplossing is

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 01:27

Citaat:
Een hackamore is iets anders dan een bit, en er zijn idd paarden die daar veel beter op lopen . Het gaat hier om het feit dat het een Z-paard is, die dus al een bit in heeft gehad. Nu luisterd hij niet zo goed meer, dus moet er ineens een pelham in . Dat vind ik het verplaatsen van het probleem. Hij kan blijkbaar wel op een normaal bit lopen, anders was hij nooit in het Z gekomen . Daarom heb je bij dit paard meer baat bij goede les dan een ander bit, lijkt me. Maar ik ben het met je eens dat bij sommige een hackamore de juiste oplossing is

Jup vandaar dat ik die hackamore er neer typte maar omdat het paard z heeft gelopen moet hij met een bit in hebben gelopen. En als hij op een wedstrijd er zo snel vandoor zou gaan had hij geen z gehaald

Maar idd een pelhalm is geen oplossing Mischien heb je een te ruwe hand dat je haar zachter moet gaan rijden. En dat ze nu daarom vlucht voor je hand. Ik zou gewoon de vorige eigenaar/esse gaan bellen en vragen hoe dit kan. En natuurlijk lessen volgen...

Als je beschikt over een bak, of een bak waar je ergens in kan rijden zou ik het paard eens met halster gaan rijden. Teugels aan de zeikant van het halster bevestigen en kijken of ze dan nog vlucht

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:49

Citaat:

Mee eens, een pelham is denk ik geen oplossing.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:18

Misschien juist een dubbel gebroken bit proberen

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:28

Mijn haflinger heeft ook een super harde mond en die reed ik eerst met een liverpoolbit.
Ik hou helemaal niet van die bitten voor het gewone rijden dus ben ik goed les gaan nemen en ze is nog steeds flink hard in haar mond maar rij wel met een normaal enkel gebroken watertrensje en daar is ze goed mee te houden.

Als he paard zo goed in de sport heeft gelopen is het raar dat het rijden zo gaat en dat ze zo sterk is

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 20:26

idd rij liever ook niet met een pelham vandaar de vraag een ander bit? welke.

ik weet van deze merrie dat ze jaren geleden zo hoog heeft gelopen, maar door blessure uit de sport was gehaald en ingezet is als fokmerrie. nu ben ik het rijden met haar aan het oppakken.

ik heb zelf altijd paarden beleerd en wedstrijd klaar gemaakt tot M dressuur.

als ik op houdingen maak reageert ze er wel op, maar dan begint ze weer te trekken. en als ik gegalopeerd heb of gesprongen dan is het helemaal erg. soms heeft ze ook zo haar dagen dat ze heel los en nageeflijk is, en dan kan ik er veel uit halen.

ik heb zelf het idee dat ik wel een ander bit kan proberen. maar idd pelham vind ik een beetje te! maar daarom vraag ik me af welk bit ik anders kan proberen dat ook nog vriendelijk is.

ik rij normaal gesproken met een zacht africhtingstrensje.

Heintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:40

Met jonge paarden is het in sommige gevallen een goede oplossing om de pelham te gebruiken voor een paar keer maar dan moet je wel een lekker los handje hebben,want als je een harde hand hebt en er dan een pelham inhangt maak je het alleen nog maar erger. Je kunt het natuurlijk altijd proberen om te voelen wat voor reactie je krijgt,mijn suggestie als je m zou gebruiken,maak dan een paar keer een goeie ophoudeing en laat weer los,ik heb alleen maar goeie ervaringen gehad met de pelham,mijn paarden lopen nu allemaal lekker op 2 pinken. Ik zou zeggen doe wat jou het beste lijkt en waar je paard het beste op reageert. Een martingaal is in ieder geval geen oplossing. Dat is uitstel van exucutie, veel succes