Tips gevraagd voor rechtrichten en nog wat...(lang verhaal)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Tips gevraagd voor rechtrichten en nog wat...(lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:05

Haai,
Nou ik wil dus graag wat tips voor het recht richten van mijn paard en zit met nog een probleem.
Mijn paard loopt rechts de sterren van de hemel echt heerlijk los goed aan het been en lekker ontspannen over de ruh. Maar links... Ik weet nie zo goed mee wat ik moet doen. Als ik links rij stelt hij naar rechts. Hij pakt het bit vast en buigt gewoon continu naar rechts. EN ik krijg hem niet naar links gebogen. Mijn instructrice zegt dat hij waars zijn linker achterbeen ( binnenbeen) op die manier er niet onder hoeft te zetten (op de volte) omdat hij dat waars zwaar vind. MAar hij doet het ook op de lange zijde. Hij loopt gewoon continu met contra stelling.
IK weet niet zo goed meer wat ik er mee kan doen. Les 1 x p/w een uur en dan gaat het meestal wel redelijk maar zodra ik zelf weer moet dan lukt het gewoon niet. Zelfs de oefeningen uit de les( losmaken, losmaken, losmaken...veel voltes en steeds toch proberen te buigen) lukken dan gewoon niet meer....

Sorry voo rhet lange verhaal maar ik hoop dat iemand me misschien toch nog een gouden tip kan geven.Alvast bedankt

Sily

Re: Tips gevraagd voor rechtrichten en nog wat...(lang verha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:59

Blijven oefenen, zoiets gaat er niet zo 1 2 3 uit, en dat het minder gaat zonder instructrice erbij is normaal hoor, ook dat gaat steeds een stukje beter.

Veel figuren rijden, lange stukken rechtuit buiten helpt ook mee en misschien is het handig om zijn spieren wat uit te rekken door middel van oefeningen op de grond (hou een snoepje in je hand en laat hem helemaal mee rekken naar rechts en daarna helemaal naar links, in het begin zal hij er misschien moeite mee hebben, maar zal steeds soepeler gaan)
Als hij naar buiten kijkt kan je je binnenhand iets naar binnen houden (niet naar je toe maar van de hals af) en binnenbeen er aan, zal best wel moeilijk voor hem zijn allemaal maar gewoon veel oefenen, is het enige wat zal helpen.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:05

Noob heeft hetzelfde probleem op dezelfde kant. Hij heeft rugproblemen (zie profiel) en wil daarom zijn linkerachterbeen moeilijk onder de massa zetten. Ik rij met hem veel figuren. Waar ik veel aan heb (gehad) zijn bijvoorbeeld de achtjes. Steeds een beetje meer rechtrichten. Zorg dat je linkerhand van de hals is (zet je hand breed, niet weg), hou contact op de buitenkant maar heel licht en blijf met je binnenbeen aanwezig. Waarschijnlijk valt hij dan via de buitenkant weg, maar dit kan je ondervangen met je buitenbeen.
Wat ik ook vaak doe is het plaatsen van de schouders. op deze manier loopt hij heel licht schoudervoor en is de buiging makkelijker te verkrijgen.
De grondoefeningen die Sily beschrijft doe ik ook dagelijks.
Het gaat je in ieder geval heel veel tijd kosten. Ik ben er nu bijna een jaar mee bezig en kan nu pas zeggen dat het goed gaat.
Waar ik trouwens ook veel baat bij heb gehad is stapwerk. Gewoon 2x in de week enkel onder de man stappen. lekker inbuigen, loswerken en rechtstellen. Dit doe ik nu nog steeds 1x in de week.
Ook met longeren kan je een hoop ondervangen. Zet hem bijvoorbeeld bij, neem hem op een kleine volte en laat hem af en toe een pasje opzij meenemen. Let wel op! dit gaat niet zomaar; je moet een bedreven longeerder zijn.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:53

Bedankt hier heb ik denk ik wel wat aan

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:01

Hoi Barbara,

Zoals je het beschrijft, is jouw paard een rechtsgebogen paard. Dat blijkt ook wel uit jouw verhaal.

Wat ik jou zou aanraden, is om je paard op de rechterhand, met stelling buiten te rijden. Je gaat dan zijn linkerspieren oprekken (bolle kant). Belangrijk is om gelijke druk op je teugels te krijgen. Dit is moeilijk voelen, geloof me. Maar als je er een tijdje mee bezig bent, begrijp je wat ik bedoel.

Als je op de linkerhand rijdt, dan rijd je hem op de volte met stelling boven. Heel belangrijk is dat je binnenhand niets doet, alleen in de stelling boven houden. Je binnenhand in altijd de openingsteugel. Hij zal moeten gaan nageven op de buitenhand.

Als je merkt dat je gelijke aanleuning hebt op beide teugels, geef je na.

Voor meer info kijk eens op www.hoefkatrol.com

Groetjes Brigitte
(stalgenoot van Angelica la Croix)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:37

Spot schreef:
Hoi Barbara,

Zoals je het beschrijft, is jouw paard een rechtsgebogen paard. Dat blijkt ook wel uit jouw verhaal.

Wat ik jou zou aanraden, is om je paard op de rechterhand, met stelling buiten te rijden. Je gaat dan zijn linkerspieren oprekken (bolle kant). Belangrijk is om gelijke druk op je teugels te krijgen. Dit is moeilijk voelen, geloof me. Maar als je er een tijdje mee bezig bent, begrijp je wat ik bedoel.

Als je op de linkerhand rijdt, dan rijd je hem op de volte met stelling boven. Heel belangrijk is dat je binnenhand niets doet, alleen in de stelling boven houden. Je binnenhand in altijd de openingsteugel. Hij zal moeten gaan nageven op de buitenhand.

Als je merkt dat je gelijke aanleuning hebt op beide teugels, geef je na.

Voor meer info kijk eens op www.hoefkatrol.com

Groetjes Brigitte
(stalgenoot van Angelica la Croix)

de bespiering is aan de rechterkant korter dan aan de linker daarom kijkt het paard naar rechts. dus het is zaak om de bespiering aan de rechterkant op te rekken...het lichaam staat zeg maar zo ( in plaats van zo |

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:53

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:06

Op 16 april hebben we bij ons op stal (stal Taams te oostzaan, om de hoek bij jou dus) n clinic v A de Bodt. Hij is waarschijnlijk de juiste persoon om uit te leggen hoe en waarom je paard rechtgericht te rijden. Aan de hand v 10 paarden, waarvan n groot deel er van problemen heeft, geeft hij uitleg hoe deze paarden rechtgericht moeten lopen. Voor meer info over A de Bodt www.hoefkatrol.com en voor meer info over de clinic kan je mij pb-en, ik organiseer de clinic, we zitten wel al vol maar de vraag is groter dan t aantal paarden dat meekan doen, dus ik denk over n 2e dag! Anders kan je altijd komen kijken, de kosten v kijken en lessen: 10 en 30 euro p.p.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 16:54

ow ja dat klinkt wel heel leuk Shirley, en leerzaam! ALs er een tweede dag komt lijkt het me heel gaaf om evt. mee te doen... hou me maar op de hoogte !

@ spot doe sjeeltje maar de groetjes van me
En bedankt voor je uitleg daar heb ik ook zeker wat aan!

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:59

barreltjuh schreef:
ow ja dat klinkt wel heel leuk Shirley, en leerzaam! ALs er een tweede dag komt lijkt het me heel gaaf om evt. mee te doen... hou me maar op de hoogte !
!

Als je m even n pb stuurt dan houd ik je op de hoogte (dit toppic ga ik uit t oog verliezen na n aantal weken.... ).
Maar je kan ook altijd vast komen kijken de 16e april wie weet steek je er al veel van op.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:31

haha ok is goed

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:09

Zet je niet ongemerkt zelf een hand vast.. Probeer juist, ondanks dat waarschijnlijk je paard ook links vast zet niet zelf ook die linkerhand vast te zetten. Ontspannen en rechtrichten ja.

P.s. je bent niet de enige bij wie de oefeningen onder begeleiding beter lukken dan als je alleen bezig bent.. Gewoon door blijve oefenen..Succes..

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 15:16

Heb vandaag les gehad en me instructrice heeft er even opgezeten. Hij ging daarna echt een stuk beter. Liep al veel losser. Ik heb gemerkt dat ik ook moet proberen om hem echt om me binnen been te laten buigen. En heb tevens gemerkt dat hij wat dat betreft niet goed genoeg aan me been is. Dus heb weer wat om aan te werken. MAar vandaag ging toch echt wel lekker

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:31

barreltjuh schreef:
Heb vandaag les gehad en me instructrice heeft er even opgezeten. Hij ging daarna echt een stuk beter. Liep al veel losser. Ik heb gemerkt dat ik ook moet proberen om hem echt om me binnen been te laten buigen. En heb tevens gemerkt dat hij wat dat betreft niet goed genoeg aan me been is. Dus heb weer wat om aan te werken. MAar vandaag ging toch echt wel lekker

goed zo!! succes..je bent dan goed op weg!