Hakken optrekken en rug hol maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gilraen

Hakken optrekken en rug hol maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:44

Hoi,
ik heb hier een paard keer commentaar gehad op mijn houding. Ik rij namelijk met een heel holle rug op sommige momenten. Op deze manier: Afbeelding(nou moet ik zeggen dat ik wel de aller slechtste foto heb gepakt hoor:P)
Ook trek ik mijn hakken nog wel eens op als ik moe wordt of als een paard slecht naar mijn been luisterd. Wat kan ik hier aan doen?
=xxx= Emma

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:46

Netjes je tenen naar binnen, hakken uitdrukken.
Als een paard slecht naar je been luisterd, moet je hem duidelijk maken dat je dat niet wil hebben (bijv. tikje met de zweep)

Met holle rug... Probeer goed op je zitbeenknobbels te gaan zitten. Dan zit je ook meteen wat rechter.
Je kantelt nu namelijk wat naar voren.
Laatst bijgewerkt door Joonsel op 22-01-06 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:49

zit je gewoonlijk ook met een holle rug? want het lijkt mij niet lekker zitten, ikzou uit mezelf die houding al niet aannemen. als je gewend bent met holle rug te zitten kan je alvast thuis gewoon oefenen met rechtop zitten. ik heb heel kort gereden bij iemand die zei: goed voorin je zadel zitten. niet dat je niet goed voorin zit maar hoe meer je naar achteren gaat zitten hoe hoger je zadel wordt en hoe krommer je je rug kan houden dus. als je er verder op let je hakken goed uit te drukken gaat de rest van je lichaam als het goed is mee. ik hoop dat mijn ideeen je een beetje kunnen helpen want ik ben verder geen instructrice ofzo en weet er zelf ook niet zoveel van...

monsera

Re: Hakken optrekken en rug hol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:21

Je ziet er op deze foto heel erg gespannen uit.Probeer te ontspannen.Je armen heb je veel te recht en strak het lijkt of je je handen vast zet.Je moet ze lekker los laten hangen zeg maar met een gebogen arm en handen rechtop houden en dan een mooi rustig contact met de mond van je paard.

Je holle rug vind ik zelf moeilijk om iets over te zeggen het lijkt of je te mooi rechtop wilt zitten.Maar als je mooi wilt zitten word je stijf en kun je niet meer lekker mee gaan met je paard ontspannen is toch echt de oplossing voor mijn gevoel.Ik zou zelf thuis zonder paard ook oefeningen gaan doen om je rug recht te maken en te houden.

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 16:26

Zazoo schreef:
zit je gewoonlijk ook met een holle rug?

Ja dat zit ik gewoonlijk ook

monsera schreef:
Je armen heb je veel te recht en strak het lijkt of je je handen vast zet

Dat heb ik inmiddels verbeterd, dat gaat nu ook echt goed.

Over de tips: Thanx, zal het proberenb

Elixir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:44

Heb ik ook vaak... Ik heb vooral vaak dat ik mjin hakken optrek... weet zelf niet hoe het komt let er misschien niet zo goed op of zo.. maar het gaat nu al veel beter.. de instructeur wijst er me altijd op..

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:34

Gilraen schreef:

monsera schreef:
Je armen heb je veel te recht en strak het lijkt of je je handen vast zet

Dat heb ik inmiddels verbeterd, dat gaat nu ook echt goed.

En ga je dan niet automatisch beter zitten als je je handen en armen goed houdt nu?

Als ik het nu even "droog" oefen op de stoel achter de computer en ik houd eerst mijn armen recht en strak en dan ontspan ik ze en houd ze op de juiste plek dan word mijn rug gelijk boller {dus rechter}Dan ontspant de rest van mijn lichaam dus ook automatisch.Probeer maar eens uit op je stoel en probeer te voelen wat ik voel.Let er wel op dat je ook je boven armen goed loslaat en niet alleen je onderarm.

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:08

o dat werkt ja!
Cool...thanx voor de tip

Danielle_1

Re: Hakken optrekken en rug hol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:36

Wat ook een idee is,is om zonder beugels te rijden.
Ws lukt het je niet om deze houding aan te houden zonder beugels.

(ik krijg al pijn in mijn rug als ik naar je foto kijk,en ook op een andere plek )

gipsy_fame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:53

misschien is het een oplossing om voor je gevoel helemaal onderuit te zitten en na een tijdje is het een gewenning en heb je er waarschijnlijk geen last meer van ik had dit ook alleen ik zat heel erg onderuit toen moest ik van marlies en coby van baalen (daar les ik) met een hollen rug gaan rijden en het heeft geholpen zit nu keurig netjes op ,mijn paard

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:54

Zitlessen aan de longe
Probeer ook eens zonder zadel te gaan rijden, daar krijg je een nette onafhankelijke zit van.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:10

Buikspieren aanspannen. Het zal in het begin nog wat vermoeiend zijn, maar later wen je eraan en ga je het automatisch doen. En niet alleen als je op je paard zit, maar ook als je gewoon loopt. Het werkt echt voor een heel stuk tegen een holle rug, en je krijgt er nog een mooie platte gespierde buik van ook

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:44

Kris25 schreef:
Zitlessen aan de longe
Probeer ook eens zonder zadel te gaan rijden, daar krijg je een nette onafhankelijke zit van.

Dat doe ik heel vaak:p en dan gaat het ook goed:p

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:49

Gilraen schreef:
Kris25 schreef:
Zitlessen aan de longe

Dat doe ik heel vaak:p en dan gaat het ook goed:p

Dan moet je tijdens het rijden om de pas tegen jezelf zeggen; geen holle rug en hakken laag. Misschien dat het helpt als je je alleen op je houding concentreerd en even niet opletten hoe het paard loopt.

mosagaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:30

Even een korte tip. je zit inderdaad met een holle rug, waarschijnlijk zit je ook vaak zo op een stoel. hier komt een tip. tegenwoordig zijn er vaak van die grote gymballen te koop (kruidvat/etos) waar je ook op kan zitten. koop er 1 blaas hem op en ga hier op zitten als je tv kijkt of ........... door op die bal al te zitten werk je aan je rug spieren en moet en ga je automatisch recht zitten. door dit met regelmaat te doen worden je rugspieren sterker en na verloop vantijd ga je ook rechter op je paard zitten