Jong paard, teugelkreupel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Jong paard, teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:00

Ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaats je het maar.

Het zit namelijk zo;
Sinds een paar maanden rijd ik een haflinger van bijna 4 jaar. Ze is afgelopen zomer beleerd en dit ging allemaal heel goed. Nu ben ik haar aan het doorrijden en dit ging in het begin ook allemaal super. Ze is 1 keer gelongeerd met bijzet en dat pakte ze goed op. Ze zoekt uit zichzelf je hand op en loopt al lekker ontspannen en nagevelijk. Niks aan de hand zou je denken. Maar de afgelopen paar weken ging het opeens bergafwaarts. Rechts neemt ze geen druk aan en kantelt ze haar hoofd heel erg. Afgelopen week begon ze zelfs een soort hupjes te maken bij het aandraven. Toen heb ik haar even aan de longe gehad (met hoofdstel) en toen deed ze het ook. Haar eigenaar kwam thuis en toen hebben we haar weer aan de longe gehad, alleen met halster. Toen was er niks aan de hand. Gister andere bijrijder en haar eigenaar erbij gehad, volgens hun is het puur uitproberen. Er wordt steeds meer van haar gevraagd en dat vind ze moeilijk. Toch zit het me niet helemaal lekker. Ik vertelde het verhaal aan een stalgenoot en hij zei me dat hij het vond klinken als teugelkreupel. Nou weet ik niet precies wat dit is..

Als jullie mijn verhaal zo lezen, wat denken jullie dan dat er aan de hand zou kunnen zijn?
Lessen met dit paard doe ik nóg niet, maar ik ben hard op zoek naar iemand.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:06

Toch maar wel zo snel mogelijk gaan lessen. Ik denk ook dat je paardje het even niet meer snapt, of dat het teveel wordt en dat moet je samen met goede begeleiding op gaan lossen. Ben jij ervaren genoeg om een jong dier aan te rijden en dit soort problemen op te lossen? Ik denk het niet, omdat je anders ook dit topic niet had geopend... Goede begeleiding en dan komen jullie er wel!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:11

Ik zou sowieso een stapje terug gaan. Je kan beter wat langer in de simpele oefeningen blijven, dan te snel wat meer vragen.
Hou het rijden ook kort, 20-30 minuten, zodra het goed gaat belonen en lekker afzadelen. Rij ook niet te vaak, 3 keer in de week is genoeg met zo'n jong paardje.

tjaanie_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:13

oej dit klinkt lastig.. idd lessen.. je instructeur kan je dan vertellen wat je er mee moet doen..helaas weet ik niet wat je er aan kan doen.. miss kan je even op google zoeken naa mensen diedit eerdergehad hebben?

succes

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:16

Gebit even nakijken op die leeftijd is ze waarschijnlijk aan het wisselen en daar kan ze last van hebben. Ze zou fysiek een probleem kunnen hebben (scheef) maar doorgaans is "tegelkreupel" een ruiterfout en niet echt iets dat bij het paard ligt. Ook het vastzitten aan een kant komt vaak door de ruiter. Het huppen bij aandraaven kan goed te maken hebben met niet voorwaarts willen zijn, of een beetje verzet. Dit moet de ruiter oplossen en niet het paard. Ik zou goed op je zit en je benen gaan rijden en de voorkant zo ontspannen mogelijk houden.

Omdat ze het aan de longe ook deed met hoofdstel in en met het halster niet zou ik gokken dat ze aan het wisselen is en zou ik het gebit even na lante kijken.

Phrono

Re: Jong paard, teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:17

Klopt, ik heb niet genoeg ervaring om zulke problemen op een correcte manier op te kunnen lossen. Lessen nemen wil ik ook echt zo snel mogelijk.

Ik rijd haar 2 tot 3 keer in de week 30 tot 40 minuten. Wat ik met haar doe zijn al vrij simpele oefeningen. Binnenhoefslag stappen en draven, overgangen rijden, afwenden en voltes etc.

Riant, idd daar heb ik ook aan gedacht. Dit heb ik ook haar eigenaar vertelt en uit zijn reactie kon ik opmaken dat er bij zijn paarden nog nooit een tandarts is geweest. Het is en blijft zijn paard, erg lastig.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:19

Is inderdaad het meest logische, dat ze nu aan het wisselen is!

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:42

op 2,5 jarige leeftijd beginnen ze meestal met wisselen, maar het kan best, eet ze wel goed enzo?? want dat is ook een van die verschijnselen!

Martsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:32

Riant schreef:
Omdat ze het aan de longe ook deed met hoofdstel in en met het halster niet zou ik gokken dat ze aan het wisselen is en zou ik het gebit even na laten kijken.

Dit was ook mijn eerste gedachte.... Ik zou vragen aan de eigenaar of hij eens naar het gebit wil laten kijken. Als het paard daar last van heeft, dan kan je wel naar andere oorzaken zoeken, maar daar help je je paard niet mee!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:32

Als ik het goed begrijp rij jij haar 2/3 keer in de week en dan rijdt er nog een andere bijrijder op?Dat is wel heel erg veeel voor een paardje wat sinds van de zomer onder het zadel is.Waarschijnlijk gaat het nu gewoon veel te snel voor je paard ik zou minder gaan rijden en wat meer leuke dingen met het paardje doen.

Ze heeft nu ook echt de leeftijd om te wisselen en dat gaat niet altijd goed.Bij ons op stal is gister nog iemand met zijn paard naar de kliniek in beers geweest.Dit paard is ook aan het wisselen en de wolfs tanden waren aan de grote kant en die zijn er uit gehaald en achterin zaten haken op de kiezen.Dit paard schudde erg met zijn hoofd en begon met bokken.Hij had er dus echt last van gelukkig zijn deze mensen dus gelijk in aktie gekomen.

Verder ben ik het wel eens met de anderen dat je snel les moet gaan rijden.Het paard moet alles nog leren en als jij nog niet datgene aan haar kunt uitleggen moet je gewoon begleiding hebben.
Waar woon je in Friesland mag ook per PB mss weet ik wel iemand voor je om les te geven.

JuuLePuuL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:50

Hee roelke, klasgenootje

Het kan inderdaad zo zijn dat er iets met het gebit en tanden is, op 2,5 jaar beginnen ze met wisselen inderdaad.

Als het teugelkreupelheid zou zijn dan zou dat betekenen dat het aan de ruiter zou liggen, die belemmert het paard in zn beweging en wordt er teveel op de voorhand wordt gereden. Bij jou niet het geval aan je verhaal te horen.

Ik zou gewoon zo blijven rijden als je nu doet en vooral je bezighouden met voorwaarts rijden en overgangen om de achterhand van je paardje te gymnastiseren. Zo ontspannen mogelijk rijden maar altijd verbinding houden met de voorkant.

Dat hupje dat ze maakt zou ze kunnen doen omdat ze zich wil ontrekken aan de oefening en/of inspanning omdat ze het moeilijk vindt. Logisch dat ze zonder halster dit niet doet want ze heeft geen bit in dus voelt ze dit niet in haar mond liggen of druk in haar mond.

Het kantelen van haar hoofd heeft te maken met haar natuurlijke scheefheid. Elk paard heeft een bolle en holle zijde. Op links zal ze dus sterker zijn dan op rechts leidt ik uit je verhaal af. Ik zou lekker binnenhoefslag gaan rijden om haar weer rechter te maken, dat ze recht aan twee teugels wordt.

En 30 min rijden is lang genoeg, elke dag is niet nodig, ik zou zo zeggen om de dag. En als het goed is, is het goed dan niet meer vragen maar belonen en stoppen.

Niet teveel vragen in een keer, rustig opbouwen!

Succes!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 17:10

monsera schreef:
Als ik het goed begrijp rij jij haar 2/3 keer in de week en dan rijdt er nog een andere bijrijder op?Dat is wel heel erg veeel voor een paardje wat sinds van de zomer onder het zadel is.Waarschijnlijk gaat het nu gewoon veel te snel voor je paard ik zou minder gaan rijden en wat meer leuke dingen met het paardje doen.

Nee ik ben de enige die haar rijd! Het is een haflingerstal, de andere bijrijder rijd een andere haflinger. Ze rijd dit paardje af en toe wel eens, maar ze wordt zeker niet vaker bereden dan 2/3 keer in de week!

De andere bijrijder heeft net wat meer ervaring dan mij en zij heeft haar gister even gereden. Zij denkt dat het gewoon verzet is. Na een tijdje ging het ook steeds beter en huppelde ze ook steeds minder.

Aan haar eetgedrag is niks te zien, ze eet gewoon.

En ze is idd scheef. Dat merk ik tijdens het rijden ook, ze zet haar achterhand niet recht achter haar voorhand.

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik pm je ff monsera.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:51

Ik denk ook dat het jongigheid is! Mijn 4 jarige heeft ook zo'n periode gehad. Gewoon les nemen en dan horen wat je van je instructrice eraan moet doen. Dat consequent toepassen en dan is het zo weer goed denk ik. Het blijven pubers he;) Tandarts erbij is misschien ook wel even verstandig!

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:09

Mijn hafje is even oud en aan het wisselen. Ik rijd hem nu gewoon met een touwhalstertje, gaat prima. Dat kent hij wle al van op de grond, niet zo maar met een drammerig paard en een halsterje de weg op natuurlijk. Ik zie het zo al, als hij zijn bit niet wil indoen is hij ergens aan het wisselen, meestal eet hij in die periode ook zijn bieten en appels "scheef", alsof hij moeilijker kan bijten. Krachtvoer gaat dan weer wel vlot, maar dat is kauwen met andere kiezen, volgend de veearts wisselt hij nu de laatste snijtanden.
En scheef zijn is normaal op die leeftijd .

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:05

Dit paard is niet bekend met een touwhalster dus dat is geen optie. Ze is echt een volhoudertje (ze kan erg drammerig zijn) dus met touwhalster rijden zie ik nu nog even niet zitten. Ik zal even met haar eigenaar overleggen om een tandarts te laten komen.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:39

Ik zou eerst eens de tanden laten controleren. Als die in orde zijn een goede instructeur zoeken want een paard leert het slaan met hun hoofd beter, dan het afleren. Mijn paardje had dat ook, zo af en toe haar hoofd in de lucht slaan, soms zelfs heel regelmatig, het was soms net of ze mankte. Heb dan een nieuwe lesgeefster genomen en wij hebben het met heel veel geduld er bijna helemaal kunnen uitrijden. Ze doet het nu alleen nog als ze wat gespannen is. Dus een goeie lesgever is heel erg belangerijk