geen rem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lizzy22

geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 18:50

ik heb een probleempje mijn paardje kan niet halthouden iemand tips hoe ik dit erin kan krijgen? ik kan niet met r buitenrijden wat ik het liefst doe omdat als er een auto aankomt waar ik voor moet stoppen ze dus niet stopt hoe hard ik ook aan de teugels trek. ik heb haar nog niet zo lang. iemand tips?

MiiZelff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:08

Ik was eerst op ponykamp, en als ik toen ging galopperen ging die steeds maar harder en harder lopen als ik bleef trekken.

Misschien kun je proberen om zeg maar even trekken en dan weer loslaten.! Dat hielp toen bij mij ook. En goed op je kontje zitten..!!
Succes..!!

xxx

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:12

Hey ik heb dit ook, maar ben net begonnen met western rijden.
En het is alleen in de binnenbak. Op buitenrit stopt hij direct.
Ik oefen er op door telkens ophoudingen te maken. draf, stap, halt, enzovoort. succes

colleen3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:14

wat MiiZelff zegt.
goed diep zitten wil ook wel helpen en niet de hele tijd aan de teugels "hangen".
succes

Luckystory

Re: geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:18

Ik heb een paard dat het ook ongeloofelijk moeilijk vond om stil te staan. En dan vooral buiten als er verkeer in de buurt is. Dan werd ze zo'n echt trippelbeest.

Ik ben eerst met haar aan de slag gegaan vanaf de grond. Met een touwhalster. Liet ik haar op de wei halthouden en weer voorwaarts terwijl ik er naast liep. En ik gebruik daarbij ook het stemcommando: ho. Je moet daarbij wel opletten dat als het paard stopt dat je ook stopt met trekken, zodat als ze stilstaat je touw doorhangt. Blijven oefenen totdat het paard reeds halthoudt als jij nog maar denkt aan stoppen. (bij wijze van spreken)
Als dat goed gaat, hetzelfde oefenen op de weg, eerst waar weinig verkeer is, dan op drukkere straten.
Als dat ook goed gaat kan je erop. Het zelfde oefenen, eerst weer in de bak en later weer op de weg. Wel heel goed oppassen dat je niet in haar mond blijft trekken. Van de moment dat zij stopt, laat je je teugels losser.

Bij mijn paard heeft dit goed gewerkt.

lizzy22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:54

ok bedankt het is heel raar maar als ik ernaast loop stopt ze gelijk als ik stop en kent ze het woordje ho wel. ik zal jullie tips eens uitproberen

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:10

Zelf ontspannen blijven hoe moeilijk het ook is. 1, anders kan je niet diep zitten. 2, het paard voelt jou spanning (knijpend met je bovenbenen) en gaat daardoor harder ipv stoppen

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:12

sowieso niet meer naar buiten gaat voordat je een rem erop hebt

verder gewoon heel veel oefenen met rijden.

wat bij mijne wel hielp,als ik haar liet halthouden en ze zette weer een stap naar voren,liet ik haar twee stappem terug zetten,zette ze twee stappen naar voren,dan liet ik haar drie/vier stappen terug zetten.
en ook heel veel overgangen rijden,en natuurlijk belonen en laten weten wanneer ze het goed doen

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:18

Veel oefenen: geef ophoudingen. Ook weer onstpannen, niet blijven trekken. Elke minieme tempovermindering na een ophouding geeft als beloning dat de druk van de teugel gaat. als je de eerste x 16 ophoudingen moet geven voor ze stilstaat, toch belonen als ze het wel doet. dan gewoon nog een keer en nog een keer, het gaat dan steeds gemakkelijker.
Ik heb ook weleens een paard tegen de bakrand aan laten lopen.